کد خبر 229996
۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۹

به گزارش حیات؛

در دیدار رئیسی و رئیس جمهور کوبا چه گذشت؟

در دیدار رئیسی و رئیس جمهور کوبا چه گذشت؟

رئیس جمهور کوبا به دعوت رئیسی صبح امروز وارد تهران شد که در نتیجه این نشست، بیانیه مشترک تعمیق روابط راهبردی و دوجانبه به امضا رسید.

به گزارش خبرنگار سیاسی  حیات؛ «میکل دیازکانل» رئیس‌جمهور کوبا به دعوت رسمی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران  پس از ۲۲ سال از آخرین سفر «فیدل کاسترو» رئیس‌جمهور فقید این کشور در صدر هیأت عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی، وارد تهران شد.

روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای آمریکای لاتین در دولت‌های مختلف با فراز و فرودهایی همراه بوده که اوج آن را در دولت‌های نهم و دهم شاهد بودیم. این روابط در دولت‌های یازدهم و دوازدهم با عمق کمتری ادامه یافت اما گویی دولت سیزدهم توجهی ویژه به این پهنه جغرافیایی دارد و همزمان با تلاش برای تقویت روابط با همسایگان و کشورهای منطقه غرب آسیا، درصدد توسعه مناسبات با کشورهای آمریکای لاتین به عنوان حیاط خلوت آمریکا برآمده است.

در راستای تقویت همکاری با آمریکای لاتین، سفرهایی توسط مقامات عالی‌رتبه کشورمان به آمریکای لاتین در سال جاری صورت گرفته که در این‌باره می‌توان به سفر رئیس‌جمهور به ۳ کشور ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا، اشاره کرد.

رئیس‌جمهور کشورمان در خردادماه سال جاری، پس از ۱۲ سال و به دعوت رسمی همتای کوبایی خود، به هاوانا سفر کرد و در جریان این سفر، ۶ سند و تفاهم‌نامه همکاری در بخش‌های قضائی، همکاری‌های جامع سیاسی، مناسبات گمرکی و مشارکت در حوزه فناوری اطلاعات به امضای مقامات عالی‌رتبه دو کشور رسید.

رئیس جمهور کوبا ضمن محکومیت تحریم‌های ظالمانه و اقدامات ضدایرانی آمریکا علیه ایران و همچنین انتقاد شدید از انفعال و بی‌عملی سازمان‌های بین‌المللی در قبال نسل‌کشی صهیونیست‌ها، بر ضرورت برقراری آتش‌بس فوری در غزه، تامین حقوق فلسطینیان و تشکیل کشور فلسطین تأکید کرد.

رئیس جمهور همچنین جنایات رژیم غاصب صهیونیستی در غزه را نشانه ناکارآمدی و ناعادلانه بودن نظام فعلی بین‌المللی دانست و بر ضرورت جایگزینی نظامی عادلانه و مبتنی بر خواست ملت‌های آزاده تاکید کرد.

میگل دیاز کانل، روابط بین تهران و هاوانا را تاریخی و بر پایه احترام و همبستگی و با قدمتی بیش از ۴۰ ساله توصیف کرد و گفت: این دیدار پس از گذشته بیش از ۲۰ سال انجام شده است، دیداری که در راستای تداوم روابط دوستانه ای است که فیدل کاسترو در دوران خود پیگیر بود و این ملاقات برای تاکید مجدد مبنی بر این است که ایران کشور دوست و برادر ما در خاورمیانه است.

در مراسم امضای اسناد همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و کوبا، سید ابراهیم رئیسی و میگل دیاز کانل بیانیه مشترک تعمیق روابط راهبردی و دوجانبه را به امضا رساندند. همچنین مقامات عالی‌رتبه ایران و کوبا  در حضور روسای جمهور 7 سند و تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

از سوی دیگر یادداشت‌های تفاهم و اسناد همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و  کوبا در بخش‌های مختلف علم و فناوری، بهداشتی، کشاورزی، انرژی و معدن، ارتباطات و پزشکی توسط مقامات دو کشور به امضا رسید.

این اسناد همکاری از سوی معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، وزاری جهادکشاورزی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همتایان کوبایی امضا شد.

«آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای نوسازی زیرساخت‌های انرژی در کوبا»، «همکاری دو کشور در زمینه شیلات»، «اقدام مشترک دو کشور در حوزه زیست فناوری و تبادل تکنولوژی‌های روز در این زمینه»، «توسعه همکاری‌های علمی و فناوری»، «گسترش همکاری‌ها در زمینه گردشگری با تقویت خطوط هوایی دو کشور» و «بهره‌گیری از توانمندی ایران در بخش تصفیه و استحصال آب» از دیگر محورهای مذاکرات هیئت‌های عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران و کوبا بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha