کد خبر 229982
۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۰

حیات گزارش می دهد؛

صفر تا صد بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس

صفر تا صد بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس

لایحه بودجه 1403 قرار است فردا توسط رئیس جمهور تقدیم مجلس می شود و بررسی ها از فردا شروع می شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات؛ لایحه بودجه۱۴۰۳ قرار است فردا به صورت رسمی توسط رئیس جمهور تقدیم مجلس شود. بر اساس ماده ۱۸۲ آیین نامه داخلی مجلس دولت موظف است لایحه بودجه سالانه کل کشور را حداکثر تا پانزدهم آذرماه هر سال به مجلس تسلیم نماید. رسیدگی به لایحه بودجه به ترتیب زیر به صورت دوشوری خواهد بود:

۱- ابتدا لایحه بودجه به همراه پیوست‌ها و جداول به کمیسیون تلفیق ارجاع می‌شود. کمیسیون تلفیق موظف است حداکثر ظرف مدت ۵ روز از زمان وصول لایحه، گزارش خود را در مورد کلیات منتشر کند. گزارش کمیسیون تلفیق مطابق آئین‌نامه داخلی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

در جلسه رسیدگی به کلیات، بعداز گزارش کمیسیون تلفیق، گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات نیز به مدت ده دقیقه استماع می‌شود، سپس مطابق بند ج ماده (۱۰۸) قانون آیین‌نامه داخلی کلیات لایحه بودجه مورد رسیدگی قرار گرفته و رأی‌گیری به‌عمل می‌آید، چنانچه کلیات به تصویب مجلس برسد، نمایندگان می‌توانند حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز پیشنهادهای خود را به کمیسیون‌های تخصصی تقدیم نمایند.

پس از انتشار گزارش شور دوم نیز کمیسیونهای تخصصی و نمایندگان ۱۰ روز فرصت دارند تا پیشنهادهای خود را ثبت نمایند. در صورتی که کلیات لایحه بودجه به تصویب مجلس نرسد، مراتب به دولت اعلام می‌شود تا حداکثر ظرف مدت ۱۵ روز لایحه را اصلاح و به مجلس ارائه کند تا در صورت تصویب کلیات در مجلس، رسیدگی به جزئیات مطابق فرآیند این ماده انجام شود، مدت مذکور با موافقت هیأت رئیسه حداکثر تا مدت ده روز قابل تمدید است.

۲- کمیسیون‌ های تخصصی موظفند حداکثر تا ۱۵ روز پس از تصویب کلیات لایحه در صحن، گزارش خود را به کمیسیون تلفیق تقدیم‌ نمایند.

۳- کمیسیون تلفیق موظف است حداکثر ظرف مدت پانزده روز پس از پایان مهلت گزارش کمیسیون تخصصی، ضمن رسیدگی به گزارش کمیسیون‌ های تخصصی گزارش نهایی خود را تنظیم و به مجلس شورای اسلامی تقدیم نماید.مهلت رسیدگی کمیسیون تلفیق حداکثر تا پانزده روز با موافقت هیات رئیسه قابل تمدید می باشد.

۴- در جلسه علنی، به پیشنهاد های مربوط به درآمد ها و سایر منابع تامین اعتبار بودجه عمومی‌ دولت رسیدگی و سقف آن به‌تصویب خواهد رسید. پس از آن پیشنهاد های مربوط به تبصره‌ ها و ردیف ها رسیدگی می‌گردد. ‌

تبصره ۱- در جلسه علنی، تنها پیشنهاد هایی که توسط نمایندگان و کمیسیون‌ ها در زمان مقرر دریافت و به چاپ رسیده، مشروط به عدم مغایرت باقانون برنامه، قابل طرح می‌باشد.پیشنهاد هایی که منبع درآمد مشخصی نداشته باشد قابل طرح نخواهد بود و پیشنهاد هایی که مازاد بر سرجمع نباشد زمانی قابل طرح است که ردیف مشخص جایگزین را معین نماید، تشخیص موارد مذکور با رئیس جلسه خواهد بود.

پس از اینکه رئیس جمهور لایحه بودجه ۱۴۰۳ را تقدیم مجلس کرد از همان زمان بارگزاری انجام و بلافاصله به کمیسیون تلفیق ارجاع داده می شود.

ولی امسال تغییراتی در روند بررسی بودجه وجود دارد بدین نحو که کمیسیون تلفیق ۵ روز فرصت دارد تا گزارش خود را در مورد کلیات لایحه آماده و بارگذاری کند و پس از آن این گزارش به صحن می آید چنانچه کلیات به تصویب برسد نمایندگان فرصت دارند تا پیشنهادات خود را بر جزئیات لایحه بودجه ارسالی ثبت کنند و کمیسیون های تخصصی نیز ۵ روز فرصت دارند تا پیشنهادات را با حضور نمایندگان پیشنهاد دهنده بررسی کردند.

۱۰ روز پس از تصویب کلیات در صحن و انجام بررسی ها، کمیسیون های تخصصی گزارش خود را به کمیسیون تلفیف ارائه می دهند این کمیسیون نیز ۱۰ روز فرصت دارد تا پیشنهادات کمیسیون های تخصصی را بررسی و جهت ارائه پیشنهاد نمایندگان، بارگذاری را انجام دهد.

نمایندگان نیز ۳ روز فرصت دارند تا پیشنهادات خود را بر گزارش نهایی کمیسیون تلفیق درج کنند و پس از آن لایحه بودجه ۱۴۰۳ در صحن علنی مجلس آغاز می شود.

پس از تصویب جزئیات در صحن علنی، گزارش به شورای نگهبان ارسال می شود و پس از تائید بخش اول بودجه که شامل احکام و جداول کلی است توسط رئیس مجلس به دولت ابلاغ می شود

دولت نیز مکلف است تا ظرف مدت زمان مشخصی جداول تفصیلی را به مجلس ارسال کند ولی چنانچه کلیات لایحه بودجه رد شود به دولت برگردانده می شود و دولت نیز ظرف مدت ۷ روز مکلف است لایحه جدید را به مجلس ارسال کند و مجلس نیز آن را به کمیسیون تلفیق ارجاع می دهد و این کمیسیون این بار فقط ۳ روز فرصت دارد تا کلیات را بررسی و به صحن علنی ارسال کند. حدود یک ماه کاری و تا زمان آمدن لایحه بودجه به صحن علنی فرصت باقی است.

 به گزارش حیات؛ بخش اول لایحه بودجه اول اواخر آبان سال جاری به مجلس آمده بود و کمیسیون های تخصصی نیز در جلسه ای که روز ۳۰ آبان تشکیل دادند اعضای کمیسیون تلفیق را انتخاب کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha