کد خبر 229980
۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۰

قاضی‌زاده هاشمی مطرح کرد:

موضوع بنیاد شهید حفظ و حیات انقلاب اسلامی با هدف پاسداشت فرهنگ ایثار و شهادت است‌

موضوع بنیاد شهید حفظ و حیات انقلاب اسلامی با هدف پاسداشت فرهنگ ایثار و شهادت است‌

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: موضوع بنیاد شهید حفظ و حیات انقلاب اسلامی با هدف پاسداشت فرهنگ ایثار و شهادت است‌.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، صبح امروز دوشنبه ۱۳ آذرماه، وبینار گزارش عملکرد دوساله ‌و چشم انداز آینده بنیاد شهید و امور ایثارگران به ریاست سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با حضور مدیران و معاونان ستادی و استانی در مجتمع فرهنگی رسول زاده برگزار شد. 

قاضی‌زاده هاشمی در این مراسم گفت: ما به جلساتی نیازمند هستیم تا هم راه رفته، خدمات و اشکالات موجود را مرور کنیم و هم چشم انداز آینده را بررسی کنیم. ان‌شاءالله بتوانیم این بار ‌وظیفه سنگین را به بهترین شکل ممکن به سرانجام برسانیم. 

موضوع بنیاد شهید حفظ و حیات انقلاب اسلامی با هدف پاسداشت فرهنگ ایثار و شهادت است‌

وی افزود: همواره در سفرهای استانی تلاش کردیم جلساتی با مدیران مراکز استانی برگزار ونکات را بیان کنیم. بنیاد شهید یک نهاد برخواسته از انقلاب اسلامی و با موضوع انقلاب است. ما سازمان کهنه سربازان نیستیم. موضوع بنیاد شهید حفظ و حیات انقلاب اسلامی با هدف پاسداشت فرهنگ ایثار و شهادت است‌.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: رژیم صهیونیستی مرکز نیروهای اطلاعاتی جهان است اما با تمام این وجود در مقابل فرهنگ‌ و باور مردم و کودکان غزه شکست خورده است. یکی از مهمترین اصول پنجگانه دین معاد است و بنیاد شهید محل تبلور معاد است. محصول ما در بنیاد شهید باید سعادت دنیوی و آخرت باشد که باید آن به عنوان الگو در ظاهر و منش ما دیده شود. 

وی در ادامه تاکید کرد: هیچگاه قصد نداریم زحمات مدیران پیشین را نفی کنیم اما طی این دوسال و اندی گاهی با موضوعاتی روبه‌رو شدیم که از گذشته متراکم شده و بازمانده بود. البته هرکسی که وارد بنیاد شهید شده است صرفا به نیت ارائه خدمت بوده است.

قاضی‌زاده هاشمی همچنین خاطرنشان کرد: متاسفانه سرانه پرداخت ما در بسیاری از حوزه‌ها مانند مستمری،  والدین شهدا و حق پرستاری کم بود. در واقع حدود ۱۷ درصد از قوانین اجرایی شده بود و به‌طور کلی۶۳ درصد نیز ناقص اجرایی شده بود و از گذشته معوقات بسیاری در پرداخت هزینه‌های بیمه درمان داشتیم چه بسا که بعضی استان‌ها تا ۹ ماه نیز معوقات داشتند. 

وی یادآور شد: پرونده‌های موجود در بخش کمیسیون احراز و ماده ۱۶ بسیار زیاد بود و انباشته شده بود. همه امور ما در ستاد متمرکز بود و به‌صورت کاغذی صورت می‌گرفت و به همین خاطر مراجعه به ستاد بسیار بالا بود. احساس تبعیض میان جامعه هدف وجود داشت. میزان بدهی گسترده بنیاد شهید با طرف های قرارداد (مانند بیمه‌ها، دانشگاه‌ها و خطوط هوایی) سبب شده بود که ارتباط بنیاد با برخی از سازمان‌ها با مشکل مواجه شود. 

معاون رئیس جمهور اظهار کرد: طی بررسی در پرداخت کمک معیشتی ‌ها دریافتیم عده‌ای که نیازمندند، بی‌بهره ماندند و عده‌ای که دارای تمکن مالی بودند، بهره‌مند شدند. در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با تصویب بندی در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تمام وظایف ما در این خصوص به نهاد دیگری واگذار شده بود و عده‌ای پذیرفته بودند بنیاد شهید صرفا یک نهاد خدمت رسان است. به‌طوری که حجم اعتبارات ما در این حوزه تنها سه دهم درصد بود. 

وی با بیان اینکه عده‌ای پذیرفته بودند بنیاد شهید صرفا یک نهاد معیشتی است، تصریح کرد: نسبت سازمان‌های تابعه با جامعه هدف مبهم بود و وظایف آنان مشخص نبود و پاسخگویی نیز به جامعه هدف نداشتند. موضوع ارتقای شغلی و وضعیت انتصابات هم بر اساس یک الگوی مشخص و استاندارد نبود. اما اکنون باید اتفاقات این مدت را بررسی کنیم. 

هدف از ایجاد معاونت مددکاری و مشارکت‌های مردمی این بود که در حوزه تکریم خانواده‌ها فعال و پاسخگو باشیم

قاضی‌زاده هاشمی اضافه کرد: هدف از ایجاد معاونت مددکاری و مشارکت‌های مردمی این بود که در حوزه تکریم خانواده‌ها فعال و پاسخگو باشیم. البته ما یک سازمان پاسخگو نیز در خارج از بنیاد شهید داریم که این نیز به معاونت مددکاری و مشارکت‌های مردمی متصل شد که آن توسعه حوزه مشاورین اجرایی در حوزه ایثارگران است. 

وی همچنین تاکید کرد: در واقع وظیفه تکریم خانواده ها به عهده این معاونت قرار گرفته است. ابزار مددکاری و مشاورین دو ابزار این معاونت هستند و یک جایگاه کنترل و نظارت هم دارد که آن‌ اداره کل ارتباطات است. 

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با تاکید بر اینکه در حوزه دفتر مددکاری و مشاوره اعتبارات این بخش ۴ برابر شد، خاطرنشان کرد: در این دو سال بیش از یک میلیون دیدار در منزل ایثارگران به ثبت رسید. توانستیم پرونده سلامت روان را با کمک معاونت سلامت و توانمندی به جلو ببریم و خدمات مشاوره را هدفمند کنیم. میزان اعتبارات اختصاص یافته در موارد خاص از ۱۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به ۷۲ میلیارد در سال ۱۴۰۲ رسیده است که نشان دهنده رشد ۷ برابری است. 

وی ادامه داد: همچنین برای پدیده مسکن ۲۲ میلیارد تومان به جز کمیسیون موارد خاص تامین منابع شده است و به افرادی که مشکل مسکن داشتند کمک کردند. در دفتر مددکاری چند کار باید انجام بدهیم که یکی از این موارد ایجاد یک نظام مددکاری حرفه ای مردم پایه است. بنیاد شهید شهرستان های ما یکی از دو وظیفه اصلی‌شان کار مددکاری است. 

قاضی زاده‌هاشمی افزود: توسعه نظام مددکاری نیازمند جذب نیروی داوطلب و آموزش و پشتیبانی است، حوزه مشاوره باید توسعه یابد و شرکت ممتد سابق که سلامت کوثر امروز است ماموریت توسعه دفاتر مشاوره را برعهده دارد. 

وی با بیان اینکه در اداره کل پذیرش و امور ایثارگران وظیفه ما احراز است، یادآور شد: ما توانستیم با تلاش فراوان رسیدگی به پرونده های احراز را از ۶ ماه به ۳ ماه کاهش دهیم. افزایش سرانه پرداخت کمک معیشتی به سقف ۶ میلیون و پانصد هزار تومان رسیده است. مستمری والدین از سه میلیون و سیصد به هفت میلیون رسیده است. حق پرستاری از ۲میلیون و هفتصد به پنج میلیون و صد رسیده است. تلاش شده که کمک معیشت جانبازان سه دهک بالا کاهش پیدا کند و افرادی که در دهک های پایینتر پشت نوبت هستند مشمول شوند. 

۱۲ هزار نفر از افراد دهک‌های پائین اکنون به لیست اضافه شدند

معاون رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ۱۲ هزار نفر از افراد دهک‌های پائین که پشت نوبت هستند (از دهک یک تا پنج) اکنون به لیست اضافه شدند، تصریح کرد: ماده ۲۲ قانون جامع برای ۱۱ هزار و هشتصد نفر از افراد ایثارگر دارای معلولیت اجرا شده است. پاداش پایان خدمت جانبازان که سبب ایجاد چند تجمع شد به ۱۴ هزار نفر برای اولین بار پرداخت شد. 

وی اضافه کرد: ۶۱ هزار نفر طبق بند الف ماده ۸۷  قانون برنامه ششم توسعه به تعداد جانبازان ما در این دو سال افزوده شده است. مسئله اصلی برای ما ایجاد شفافیت است چراکه تعداد زیادی شکایت و نارضایتی در کمیسیون پزشکی وجود دارد. باید یک نظام هوشمند و مبتنی بر مستندات وجود داشته باشد تا فرد بتواند مشاهده کند که مشمول ایثارگری است یا خیر.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه باید احکام‌ و عناوین حکمی به صورت کامل مشخص شود، ادامه داد: در حوزه اداره مراجعات و ارتباطات ایثارگران ۶۱ میز خدمت در سراسر کشور برگزار شده است که قابل تقدیر است. سامانه دیدار برای دیدار چهره به چهره فعال شده است. 

وی با بیان اینکه ان‌شاءالله یک سامانه هوشمند و فعال برای پاسخگویی ‌رضایت سنجی از عملکرد بنیاد و کارکنان شهید ایجاد شود، اظهار کرد: دفتر تشکل های ایثارگران و مشارکت های مردمی بنیاد شهید ۸۱ جلسه تخصصی فقط با حضور بنده برگزار کردند و با سایر مدیران نیز ۴۵ جلسه با تشکل ها برگزار کرده اند که نیازمند افزایش است. ما با جامعه هدف و مبتنی با نیازهایشان باید بنیاد شهید را اداره کنیم. برنامه ما توسعه تشکل های مردم نهاد برای ایجاد یک نظام مردم پایه است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران اضافه کرد: در اداره کل مشاورتن در دستگاه‌های اجرایی که بازوی بنیاد شهید در دستگاه‌های اجرایی با هدف پیگیری قانون و مقررات و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت است، ۵۴ مشاور در سطح ملی حضور دارند که جمعا ۱۲ سفر را در دستور کار قراردادند و ادارات کل را پای کار آورده اند.  همچنین ۱۵۰ جلسه نیز با مدیران  برگزار کرده اند که باید این حوزه به حوزه مددکاری متصل شود. اجرای مصوبات و اجرای ماده ۷۴ قانون جامع ایثارگران که ارزیابی دستگاه ها است از اهداف اصلی این مشاوران است.

وی در ادامه تاکید کرد: معاونت خدمات سلامت و توانمندسازی ما فعالیت گسترده‌ای را در اختیار دارند. این معاونت در حوزه پایش سلامت جامعه ایثارگری  ۱۹۰ هزار نفر را طی این دو سال مورد پایش قراردادند که رشد ۱۵۰ درصدی را نسبت به گذشته به ثبت رسانده است. 

قاضی‌زاده هاشمی صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: سرانه بیمه تکمیلی از ۱۷۰ هزار تومان به ۵۷۰ هزار تومان رسیده است. تعداد مراکز درمانی طرف قرارداد از ۷۲۰۰ به ۹۱۰۰ مرکز طرف قرارداد رسیده است. دوره زمانی رسیدگی به اسناد درمانی ایثارگری از چندماه به ۱۵ روز رسیده است . تعداد تخت های بیمارستانی اعصاب و روان از ۱۰۰۰ تخت به ۱۴۵۰ تخت رسیده است. همچنین یک موسسه حرفه ای و کاملا تخصصی تحت عنوان موسسه سلامت کوثر را نظیر خدمات بهداشتی، درمانی، توانبخشی، تامین تجهیزات پزشکی، پروتز و … را با هدف خدمت رسانی و استاندارد سازی تشکیل دادیم.

وی با اشاره به اینکه به‌دنبال ایجاد یک مدیریت یکپارچه در میان مراکز خدمات درمانی هستیم، افزود: در حوزه کمیسیون پزشکی پرونده های در صف انتظار به ۸ هزار پرونده کاهش یافته است. هدف ما شفافیت برای جامعه هدف و نهادهای نظارتی است تا ابهاماتی در حوزه تعیین درصدها وجود نداشته باشد.

موضوع بنیاد شهید حفظ و حیات انقلاب اسلامی با هدف پاسداشت فرهنگ ایثار و شهادت است‌

عملکرد صندوق اشتغال و کارآفرینی رشد ۱۱۶ درصدی داشته است

معاون رئیس جمهور ادامه داد: عملکرد صندوق اشتغال و کارآفرینی رشد ۱۱۶ درصدی داشته است. ۲۴۷۲۱ نفر از جامعه ایثارگران استخدام‌شدند که با رشد ۹۲ درصدی مواجه است. موفق به اخذ سهمیه برای حدود ۲۷ هزار فرزند شهید و جانباز ۷۰ درصد شدیم. ما به دنبال تغییر الگوی اشتغال هستیم تا کارآفرینانی شاغل و پایدار حداقل با عمره ۱۰ ساله ایجاد نماییم. در مسکن ، خدمات رفاهی، خدمات معیشتی و اشتغال ضعف آمار داریم که البته کارگروهی به ریاست دکتر پاکدل تشکیل شده است تا اطلاعات بروز شود.

وی با تاکید بر اینکه وام قرض الحسنه شاهد، به بیش از ۱۰ هزار و ۸۰۹ نفر مبلغ ۳۵۰ میلیارد تومان داده شده که با رشد ۲۰۰ درصدی مواجهیم، خاطرنشان کرد: ۷۳ هزار فقره تسهیلات مسکن با نرخ سود ۴ درصد ارائه کردیم. قراردادی هم با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) داشتیم تا مسکن اختصاصی برای ۵ درصد ایثارگران را از ظرفیت جهش ملی مسکن به سرانجام برسانند. 

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه به ۲۰ هزار و ۱۰۴ نفر از جامعه هدف مسکن و زمین ارائه شده است. همچنین حدود ۵ هزار مناسب سازی مسکن را به سرانجام رساندیم، تصریح کرد: در حوزه تخصیص خودروی داخلی ۹۶۴۷ نفر معرفی و بیش از ۴ هزار نفر ثبت نام کرده اند که پس از سال ها این موضوع عملیاتی شد.

حوزه معاونت فرهنگی نسبت به اعتبارات ما رشد کرده است‌

وی ادامه داد: حوزه معاونت فرهنگی نسبت به اعتبارات ما رشد کرده است‌. از سه دهک درصد ۳۰ هزار میلیارد تومان به ۱/۵ درصد ۷۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. ما یک موسسه تخصصی در حوزه فعالیت ورزشی، فرهنگی و اردویی ایجاد کردیم. به عنوان محصول این حوزه ۵۵ هزار ثبت خاطره داشتند که نسبت به ۸ سال گذشته بی نظیر است. همچنین سامانه اسناد و افتخارات رونمایی شد که ۹ میلیون سند در آن ثبت شده است. سال گذشته یک فیلم سینمایی و امسال ۵ فیلم سینمایی، ۲ سریال و ۹۴ مستند ساخته شده است. 

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه حوزه ایثار و شهادت بسیار گسترده است، بیان کرد: در ثبت و ضبط خاطرات باتوجه به مهلت زمانی کوتاهی که داریم باید در یک بازه زمانی یک سال و نیمه تمام خاطرات جانبازان بالای ۵۰ درصد و والدین شهدا و همسرانشان ضبط شود. در دفتر مناسبت‌ها و آئین‌های فرهنگی با کمک مردم ۲۳۸۱۶ یادواره مردمی و ۱۳۱۵۶۹ مراسم فرهنگی در حسینیه‌ها و خانه‌های شهید و ۱۱۵۹۰۸ برنامه در گلزار شهدا برگزار شد. 

وی در ادامه مطرح کرد: در دبیرخانه شورای عالی ترویج دو جایگاه داریم که مظهر اعمال حکمرانی بنیاد شهید است اول ماده ۷۴ و مشاورین ایثارگران دستگاه اجرایی و دوم شورای عالی ترویج در حوزه فرهنگی. البته این شورا باید جدی گرفته شود چراکه بنا است همه را وادار به فعالیت در این حوزه کند. تعداد جلسات برگزار شده این شورا در سطح استانی بسیار رشد کرده است.  

قاضی‌زاده هاشمی افزود: ۱۴۶ هزار نفر اعزام به اردو یک روزه داشتیم که با رشد چشمگیری مواجه بوده است. ۵۴ هزار نفر به سفرهای سیاحتی و زیارتی سه روزه اعزام شده‌اند که با رشد همراه بوده است. همچنین تعداد تخت‌های هتلی ما از ۲۴۰۰ تخت به ۳۰۰۸ تخت رسیده است که با یک رشد ۵۰ درصدی مواجه بوده ایم. 

وی با بیان اینکه یکی از جدی‌ترین ماموریت‌های سازمان سیاحتی کوثر ورزش و سفر جامعه هدف ما و خانواده بزرگ ایثار و شهادت است لذا باید همه این امکانات بسیج شود و در خدمت این خانواده‌ها قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: معاونت آموزش، پژوهش و نوآوری در جایگاه آتی خانواده ایثار و شهادت نقش بسزایی دارد. لذا باید استعداد این خانواده ها کشف  شوند و مورد استفاده قرار بگیرند . تغییر جهت گیری ما در نحوه توزیع شهریه ها سبب شد شمار دانشجویان روزانه و بدون شهریه ما طی این دو سال ۶ درصد افزایش یابد. همچنین میزان مشروطی دانشگاه شاهد زیر ۴ درصد ‌و کمتر از سایر دانشگاه ها است. 

معاون رئیس جمهور ادامه داد: ۳۴ درصد دانشجویان ما جز دانشجویان برتر کشور هستند و معدل الف دارند. مساله اصلی ما این است که یک پرونده تحصیلی روشن نداریم و در این موضوع عقب هستیم. باید افراد دارای استعداد مدیریتی شناسایی و تربیت بشوند.

وی با بیان اینکه در حوزه اداره کل استعدادها ۱۲ طرح مطالعاتی و ۷ کنفرانس بین‌المللی در دفتر مطالعات و پژوهش‌ها صورت گرفته، بیان کرد: در حوزه معاونت توسعه منابع انسانی و برنامه ریزی معیار ما رشد شاخص است.

سامانه ایثارمن فعال شد

قاضی‌زاده هاشمی با تاکید بر اینکه در حوزه فن‌آوری و اطلاعات سامانه ایثارمن فعال شد و باید به سرعت آن اضافه شد، یادآور شد: باید به سمت هوشمندسازی حرکت کنیم، البته این سامانه باید دو سوریه و پاسخگو باشد.ما باید به اداره کل منابع انسانی سامان بیشتری در جهت جذب، بکارگیری و ارتقای نیروی انسانی دهیم.

وی در اداره کل پشتیبانی و مهندسی ساختمان های ادارات ستاد در حال تجمیع شدن است که از آنان تشکر می‌کنیم، افزود: البته باید به بتوانیم به کمک سازمان املاک دیگر ساختمان اجاره ای نداشته باشیم و تمام ساختمان ها ملکی و در اختیار بنیاد شهید باشد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: در معاونت حقوقی بنیاد شهید ما شاهد عقب ماندگی گسترده بودیم، به طوریکه حجم زیادی از پرونده‌ها در دیوان عدالت اداری مانده بود که البته با توافقات و تفاهم‌نامه‌های صورت کرفته از حجم آن کاسته شد. ۵۹۴۱ رای در دیوان عدالت اداری صادر شده که از این مجموع ۵۸درصد به نفع بنیاد، ۱۱ درصد علیه بنیاد و ۳۱ درصد هم در دست بررسی است.

تمام فعالیت بنیاد شهید باید مطابق با قانون باشد

وی اضافه کرد: تمام فعالیت بنیاد شهید باید مطابق با قانون باشد. ما نباید شاهد حتی ۱ رای علیه بنیاد شهید باشیم که اگر اینگونه باشد در عملکردها نقص وجود دارد.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه زمان رسیدگی به شکایات به ۳ ماه کاهش یافته است، گفت: باید تمامی فعالیت‌ها شفاف و روشن باشد. اقدامات در بنیاد شهید اقدامات جمعی است. ایجاد نارضایتی عمدتا ماحصل نوع رفتار و پاسخگویی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha