کد خبر 229979
۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۷

واکنش رسانه‌های بین‌المللی به اقدام ایران

ترک اجلاس از سوی ایران سرآغاز اعتراضات سران به جنایات در غزه

ترک اجلاس از سوی ایران سرآغاز اعتراضات سران به جنایات در غزه

در بیست و هشتمین کنفرانس مقابله با تغییرات آب و هوایی در کشور امارات، پس از ترک کنفرانس توسط هیئت ایرانی، فضای لازم فراهم شد تا برخی سران دیگر کشورها نیز یا رژیم صهیونیستی را در سخنرانی خود محکوم و یا از سخنرانی در این اجلاس امتناع کنند.

به گزارش گروه سیاسی حیات؛ به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت به نقل از وزارت نیرو(پاون)، به دنبال ترک کنفرانس تغییرات اقلیمی توسط هیئت جمهوری اسلامی ایران که در اعتراض به حضور بی‌ربط نمایندگان رژیم صهیونیستی اتفاق افتاد، موجی از اعتراض و سرزنش نسبت به اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در غزه علیه مردم بی دفاع فلسطین در در این کنفرانس آغاز شد که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بین المللی داشت.

در همین رابطه خبرگزاری بین المللی رویترز «reuters» نوشت: سایه سنگین جنگ غزه و اختلافات بین المللی بر سر این اتفاق، کنفرانس تغییرات اقلیمی آب و هوا را که در آن کشورها باید درباره تهدیدات مشترک ناشی از تغییرات آب و هوایی به اجماع برسند، را به شدت به حاشیه کشانده است.

بر اساس گزارش این رسانه "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهور ترکیه در این کنفرانس گفت: هنگام صحبت پیرامون تغییرات آب و هوایی ما نمی‌توانیم بحران انسانی که در سرزمین فلسطینی‌ها شکل گرفته را نادیده بگیریم.

اردوغان افزود: آنچه اکنون از سوی اسرائیلی‌ها در غزه رخ داده است یک جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است و مسببان آن باید طبق قوانین بین المللی پاسخگوی این موضوع باشند.

"سیریل رامافوزا"، رئیس جمهور آفریقای جنوبی نیز در سخنرانی خود در اجلاس کاپ ۲۸ مواضعی مشابه رئیس جمهور ترکیه اتخاذ کرد و رژیم صهیونیستی را مسئول جنایت‌های جنگی در غزه دانست.

رامافوزا در سخنرانی خود گفت: آفریقای جنوبی از تراژدی بی‌رحمانه‌ای که در غزه شکل گرفته وحشت‌زده است. جنگ علیه مردم بی گناه فلسطین یک جنایت جنگی است که باید به آن پایان داده شود.

"ملک عبدالله"، پادشاه اردن نیز در سخنرانی خود گفت: تمرکز بر روی موضوعاتی مانند گرمایش زمین در حالی که جنگ علیه مردم بی دفاع غزه ادامه دارد، دشوار است.

پادشاه اردن هم گفت: نمی‌توانیم در حالی که ویرانی‌های گسترده یک جنگ بی‌امان در غزه مردم را تهدید می‌کند و پیشرفت به سمت جهانی با آینده بهتر را متوقف می‌کند، ایستادگی کنیم و نمی‌توانیم از تغییرات اقلیمی جدا از فجایع انسانی در منطقه صحبت کنیم.

"گوستاوو پترو"، رئیس جمهور کلمبیا نیز ضمن مرتبط دانستن مسائل زیست محیطی با جنگ افزود: اگر امروز کشور فلسطین می‌توانست آزاد باشد، فردا بشریت می‌توانست از مشکلات آب و هوایی نجات یابد.

خبرگزاری فرانسوی "فرانس ۲۴" نیز ضمن اشاره به سرایت جنگ غزه به کنفرانس تغییرات آب و هوایی دوبی از لغو سخنرانی رئیس رژیم صهیونیستی پس از ترک این اجلاس توسط هیئت ایرانی و آغاز سخنان انتقادی سران کشورها در دفاع از مردم غزه خبر داد.

بر اساس این گزارش، چندین نفر از رهبران جهان از فرصت حضور در اجلاس مقابله با تغییرات آب و هوایی استفاده کردند و ضمن ابراز تأسف از حملات اسرائیل علیه مردم فلسطین، جنایت‌های رژیم صهیونیستی را محکوم کردند.

فرانس ۲۴نیز در این رابطه از غیبت و امتناع امیر قطر برای سخنرانی در این کنفرانس خبر داد و نوشت: "محمد بن سلمان"، ولیعهد عربستان نیز با وجود اینکه قرار بود اولین سخنرانی را انجام دهد، در این نشست شرکت نکرد.

سایت خبری پولتیکو (politico)، نیز در گزارش خود پیرامون کنفرانس مدعی شد که جنگ غزه و آغاز مجدد حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه کاپ ۲۸ را کاملاً از اهداف اصلی خود دور کرده است.

این رسانه ضمن اشاره به ترک اجلاس توسط هیئت ایرانی افزود: بسیاری از رهبران کشورها نیز رئیس رژیم صهیونیستی را بابت نقض آتش بس و آغاز مجدد حملات سرزنش کردند.

بر اساس این گزارش تحولاتی که روز پنجشنبه در جریان بود امیدها برای برگزاری یک اجلاس خوب پیرامون حمایت از جوامع آسیب دیده از تغییرات آب و هوایی را زنده کرد، اما روز جمعه پس از اعلام خبر ترک کاپ ۲۸ توسط هیئت ایرانی، همه چیز تحت تأثیر جنگ غزه قرار گرفت.

این رسانه ضمن اشاره به ترک اجلاس توسط هیئت ایرانی دلیل این اقدام ایران را به نقل از وزیر نیرو حضور سیاسی، مغرضانه و بی ربط رژیم جعلی صهیونیستی عنوان کرد.

سایت خبری «firstpost» نیز ضمن پوشش سخنان وزیر نیرو جمهوری اسلامی ایران دلیل ترک کنفرانس توسط ایران را مغایرت حضور نمایندگان اسرائیل در این اجلاس با اهداف و رهنمودهای کلان اجلاس مقابله با تغیرات آب و هوایی عنوان کرد.

شبکه خبری «bnn»، نیز خروج ناگهانی ایران از اجلاس را اعتراضی مستقیم به حضور نمایندگان رژیم صهیونیستی در اجلاس دانست و نوشت: نمایندگان ن ایران مشارکت اسرائیل در این اجلاس را حضوری با انگیزه‌های سیاسی و مغرضانه دانستند که با اهداف اجلاس در تناقض کامل قرار دارد.

مستند به گزارش‌های بین‌المللی و همزمان با برگزاری کنفرانس کاپ ۲۸، اعتراضات میدانی گسترده‌ای نیز در حواشی برگزاری اجلاس با شعار محوری «فلسطین را آزاد کن» شکل گرفت که برگزاری چنین اعتراضاتی در نوع خود در کشور امارات بی‌نظیر است.

reuters به نقل از یکی از دانشجویان فلسطینی اهل غزه که در قطر ساکن است و در اعتراضات این اجلاس تغییرات آب و هوایی شرکت کرده بود، نوشت: اینجا تلاش خواهم کرد تا در حاشیه کنفرانس کاپ ۲۸ در مورد آرمان فلسطین آگاهی شرکت‌کنندگان را افزایش دهم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha