کد خبر 229950
۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۲

تولید روزانه یک‌میلیارد مترمکعب ‌گاز خام در ایران

تولید روزانه یک‌میلیارد مترمکعب ‌گاز خام در ایران

مدیر برنامه‌ریزی و کنترل طرح‌های سازمان منطقه ویژه پارس از تولید ۵۰ درصد محصولات پتروشیمی کشور در استان بوشهر خبر داد و گفت: سال ۱۴۰۱ بیش از ۴۳ هزار تن محصول پتروشیمی در منطقه پارس جنوبی تولید شد.

به گزارش گروه استان‌های حیات؛ مهراب قبادی درجمع تولید روزانه گاز خام در کشور را یک‌میلیارد مترمکعب دانست و اظهار داشت: از این میزان 700 میلیون مترمکعب آن از منطقه پارس جنوبی، 210 میلیون مترمکعب از نفت مناطق مرکزی ایران، 70 میلیون مترمکعب از مناطق نفت‌خیز جنوب، فلات قاره 12 میلیون و اروندان 7 میلیون مترمکعب تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه در مجموع 29 میلیون تن هیدروکربورهای سنگین شامل اتان، پروپان و بوتان از تأسیسات پارس جنوبی استحصال می‌شود گفت: این محصولات به‌عنوان خوراک پتروشیمی مصرف و بخشی هم صادر می‌شود.

مدیر برنامه‌ریزی و کنترل طرح‌های سازمان منطقه ویژه پارس ظرفیت میعانات گازی پارس جنوبی را 99 میلیارد بشکه دانست و اضافه کرد: از این میزان ظرفیت معادل 16 میلیارد بشکه مربوط به ایران است.

قبادی در ادامه به مجتمع‌های پتروشیمی پارس جنوبی پرداخت و اضافه کرد: تعداد مجتمع‌های پتروشیمی پارس جنوبی 23 و ظرفیت تولید آنها 43 هزار تن در 51 محصول است.

وی افزود: اکنون 32 مجتمع پتروشیمی در منطقه پارس جنوبی با ظرفیت 33 هزار تن در 33 نوع محصول در دست اجراست.

مدیر برنامه‌ریزی و کنترل طرح‌های سازمان منطقه ویژه پارس بیان کرد: مجموع مجتمع‌های پتروشیمی 55 با تولید 76 هزار تن در 64 نوع محصول است.

قبادی  با بیان اینکه تعداد 32 نوع کالا از تولیدات پتروشیمی از منطقه پارس جنوبی صادر می‌شود ارزش این محصولات را 12 میلیارد و 230 میلیون دلار در سال گذشته اعلام کرد.

وی مجموع میعانات تولیدی 13 پالایشگاه 251 میلیون و 570 هزار بشکه دانست و اضافه کرد: در حال حاضر 14 مجتمع پتروشیمی تامین کننده و مصرف کننده به این خط لوله متصل هستند و برنامه‌ریزی صورت گرفته بر این اساس است که در افق سال 1404 این تعداد به 21 مجتمع و ظرفیت سالانه به 3.3 میلیون تن افزایش می‌یابد.

مدیر برنامه‌ریزی و کنترل طرح‌های سازمان منطقه ویژه پارس با بیان اینکه 50 درصد محصولات پتروشیمی کشور در استان بوشهر تولید می‌شود اضافه کرد: سال 1401 بیش از 43 هزار تن محصول پتروشیمی در منطقه پارس جنوبی تولید شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha