کد خبر 229808
۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳

«حیات» گزارش می‌دهد؛

اشتباهی که کار دست رونالدو داد؛ جریمه یک میلیارد دلاری ستاره پرتغالی

اشتباهی که کار دست رونالدو داد؛ جریمه یک میلیارد دلاری ستاره پرتغالی

رونالدو به جز یک ستاره فوتبال، بیزینس من بین المللی هم محسوب می‌شود که مثل هر تاجر دیگری ممکن است در امور خود با شکست سنگین روبرو شود.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ ورود پول به هر عرصه‌ای از آن رشته و افراد شاغل به آن می‌تواند افرادی بسازد که در امور اقتصادی مشارکت داشته و درآمد خود را در حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌کنند و این باعث می‌شود آنها ترغیب به وارد دنیای پر ریسک تجارت شوند. قهرمانان ورزشی خصوصاً چهره‌های مطرح دنیا که به واسطه مخاطبین میلیونی خودشان درآمد بالایی کسب می‌کنند هم از این دسته هستند.

در این میان یکی از موفق‌ترین تاجران دنیای فوتبال را اگر بخواهیم نام ببریم بدون شک ذهن‌ها سمت کریستیانو رونالدو، ابر ستاره پرتغالی این روزهای النصر کشیده خواهد شد. ستاره‌ای که در دنیای تجارت و کسب درآمد هم مثل فوتبال موفق بوده و البته شکست‌های سنگینی هم در کارنامه خودش داشته که یکی از آنها به تازگی رقم خورده است.

ماجرا از آن قرار است که کریستیانو رونالدو با یک شکایت حقوقی یک میلیارد دلاری به خاطر رابطه تجاری خود با صرافی ارزهای دیجیتال بایننس مواجه شده است. در این شکایت که در تاریخ ۲۸ نوامبر (۷ آذر) به دادگاه منطقه‌ای منطقه جنوبی فلوریدا در میامی ارائه شده، ادعا شده است که رونالدو به صرافی بایننس برای ارائه، فروش و تبلیغ اوراق بهادار ثبت‌نشده کمک کرده است.

ظاهراً این شکایت از طرف «مصرف‌کنندگانی ثبت شده است که اوراق بهادار ثبت‌نشده بایننس را خریداری کرده‌اند». شاکی اصلی مایکل سایزمور (Michael Sizemore)، ساکن کالیفرنیا است که گفته می‌شود بعد از شنیدن اظهارات رونالدو اوراق بهادار ثبت‌نشده را از بایننس خریداری کرده است. در این پرونده گفته شده است:

آقای رونالدو میلیون‌ها دنبال‌کننده، طرفدار و حامی خود را به سرمایه‌گذاری در پلتفرم بایننس تشویق کرد و به این صرافی کمک کرد تا سرمایه قابل‌توجهی را جذب کرده و اوراق بهادار ثبت‌نشده خود را به فروش برساند.

این شکایت می‌تواند به لیست رو به رشد مشکلات حقوقی بایننس اضافه کند. در ماه ژوئن (خرداد)، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده از این پلتفرم، شعبه آمریکایی و موسس آن؛ یعنی چانگ پنگ ژائو (Changpeng Zhao) به اتهام نقض قوانین اوراق بهادار آمریکا شکایت کرد. هفته گذشته هم این پلتفرم موافقت کرد که ۴.۳ میلیارد دلار جریمه را برای رفع اتهامات دادستان‌های آمریکایی در رابطه با نقض قوانین نقض تحریم‌ها پرداخت کند.

رونالدو در سال ۲۰۲۲ با بایننس در ساخت یک مجموعه توکن غیرقابل تعویض (NFT) شریک شده بود. این توکن‌ها از چهره‌های متحرک تشکیل شده‌اند و لحظات مهم حرفه ورزشی او را نشان می‌دهند. در شکایت مذکور به هشدارهای قبلی SEC هم اشاره شده؛ چراکه این آژانس بارها اعلام کرده است که طبق قوانین آمریکا توکن‌های غیرقابل تعویض می‌توانند نوعی اوراق بهادار باشند.

در شکایت آمده:

تبلیغات آقای رونالدو در وب‌سایت‌های عمومی، تلویزیون و حساب‌های رسانه‌های اجتماعی که برای شاکیان سراسر کشور از جمله در فلوریدا قابل دسترسی بود، منتشر شده است. باور بر این است که او در مقابل خدماتش، بسته جبران خدمات کلانی دریافت کرده که احتمالا شامل جبران خدمات به شکل دارایی‌های دیجیتالی است که از طریق پلتفرم‌های بایننس منتقل شده است.

در شکایت به هشدارهای قبلی SEC مبنی بر اینکه توکن‌های مجازی ممکن است اوراق بهادار باشد و سلبریتی‌ها باید هنگام دریافت پرداخت برای تبلیغ اوراق بهادار، اعلام کنند، اشاره شده است.

حالا رونالدو بابت اشتباه خود با یک زیان سنگین مالی مواجه شده و باید رقم سنگینی بابت غرامت پرداخت کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha