کد خبر 229762
۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۴

با اتمام آتش بس موقت میان حماس و رژیم صهیونیستی؛

اسرائیل به جنوب غزه هم دست درازی کرد

اسرائیل به جنوب غزه هم دست درازی کرد

آتش بس موقت امیدها را برای حصول یک توافق گسترده‌تر افزایش داده بود، اما به نظر می‌رسد که تمایل افسارگسیخته ارتش رژیم صهیونیستی به گرفتن قربانیان بیشتر از شهروندان بی‌دفاع غزه مسیر دستیابی به توافق آتش‌بس دائمی را بیش از پیش دشوار کرده است.

به گزارش گروه سیاسی حیات، توافق آتش‌بس موقت میان رژیم صهیونیستی و نیروهای مقاومت حماس در ساعت ۷ صبح روز جمعه اول دسامبر پایان یافت  و ارتش رژیم صهیونیستی بلافاصله حملات خود به نوار غزه را از سر گرفت و در عین حال به غیرنظامیان هشدار داد که بخش‌هایی از جنوب غزه را ترک کنند.

میانجی‌های بین‌المللی می‌گویند که همچنان برای بازگرداندن آتش‌بس دائم  که منجر به آزادی بیش از ۱۰۰ گروگان اسرائیلی در غزه و ۲۴۰ اسیر فلسطینی در زندان‌های اسرائیل می‌شود، در تلاش هستند.

آتش بس موقت امیدها را برای حصول یک توافق گسترده‌تر افزایش داده بود، اما به نظر می‌رسد که تمایل افسارگسیخته ارتش رژیم صهیونیستی به گرفتن قربانیان بیشتر از شهروندان بی‌دفاع غزه مسیر دستیابی به توافق آتش‌بس دائمی را بیش از پیش دشوار ساخته است.

چه اتفاقی برای آتش‌بس افتاد؟

 به گزارش سی ان ان، حماس روز پنجشنبه مدعی شد که برای یافتن ۱۰ زن و کودک گروگان (شرطی که صهیونیست‌ها برای تمدید آتش بس برای رعایت آن اصرار داشتند) با مشکل مواجه شده و اسرائیل را به «رد همه پیشنهادات» برای تمدید توافق متهم کرد. طبق توافق قبلی، حماس باید برای هر روز آتش بس، ۱۰ زن و کودک گروگان را آزاد می کرد و به ازای هر گروگان، سه فلسطینی از زندان‌های اسرائیل آزاد می‌شدند.

 یک منبع آگاه به خبرنگار سی ان ان  گفت: طرف های مذاکرات اسرائیل و حماس، با مشورت قطر، ایالات متحده و مصر - همچنان در مورد آزادی بقیه زنان گروگان بحث می‌کنند.

ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرده که در مجموع ۱۳۶ گروگان هنوز در غزه هستند. به گفته منابع آگاه، این احتمال وجود دارد که ارائه یک فهرست قابل قبول از اسرای صهیونیست می‌تواند آتش بس را باز گرداند. پس از آزادی آخرین گروه از زنان، پارامترهای مذاکرات به گروگان های دیگر تبدیل می شود: مردان غیرنظامی و همچنین نیروهای ذخیره نظامی.

این در حالی است که به گفته انجمن اسیران فلسطینی، بیش از ۲۶۰ فلسطینی توسط نیروهای اسرائیلی در دوره آتش بس منقضی شده در کرانه باختری بازداشت شدند. این گروه در این هفته چندین بار تعداد بازداشت‌ها را اصلاح کرده است. ارتش اسرائیل از طریق بیانیه های مطبوعاتی اعلام نموده که دست کم ۱۰۰ نفر را در جریان آتش بس دستگیر کرده است.

چه بر سر غزه می‌آید؟

پس از پایان مهلت مورد توافق آتش‌بس در ساعت ۷ صبح به وقت محلی  فقط چند ثانیه طول کشید تا بمب‌ها دوباره روی غزه شروع به باریدن کنند و تقریباً بلافاصله صدای انفجار راهروهای بیمارستان النصر در جنوب غزه  را پر کرد. النصر بزرگترین بیمارستانی است که هنوز در غزه فعال است.

جیمز الدر، سخنگوی یونیسف، که خبر پایان آتش‌بس را از بیمارستان انصر اعلام می‌کرد، به گاردین گفت: «این بیمارستان درحال حاضر با دو برابر ظرفیت خود مشغول فعالیت است. سیستم سلامت در غزه در حال نابودی است و نمی‌تواند کودکان بیشتری را با زخم های جنگ تحمل کند».

بنا به اعلام وزارت بهداشت غزه، حملات ارتش رژیم صهیونیستی به خانه‌ها و ساختمان‌ها در نخستین ساعات درگیری پس از اتمام آتش‌بس، دست‌کم ۱۷۸ نفر را در سراسر نوار غزه به شهادت رسانده است. این در حالی است که جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده از گفتن این موضوع که آیا ایالات متحده از زمان شروع مجدد درگیری ها شاهد هدف قرار دادن عمدی بیشتری از سوی اسرائیل بوده است، خودداری کرد. او همچنین از بررسی گزارش دولت آمریکا در مورد تلفات حملات روز گذشته نیز خودداری کرد.

گسترش عملیات نظامی

ارتش رژیم صهیونیستی گفت که به اهدافی در غزه، از جمله بخش‌های جنوبی غزه، (جایی که قبلاً به غیرنظامیان گفته بود به آنجا پناه ببرند)، حمله برده و بیش از ۲۰۰ هدف از ساعت ۷ صبح تا نیمه شب جمعه مورد اصابت قرار گرفته است. بنی گانتز، عضو کابینه جنگ و وزیر دفاع سابق رژیم صهیونیستی گفت که اسرائیل برای بازگرداندن گروگان‌های باقی‌مانده به خانه «برای گسترش چارچوب آماده شده است».

در اوایل روز جمعه، ارتش رژیم صهیونیستی اعلامیه هایی را در مناطق جنوبی غزه پرتاب کرد که حاوی یک کد QR است که  کاربران را به یک نقشه متصل می کند. صهیونیست ها مدعی اند که این نقشه که غزه را به مناطق شماره گذاری شده و "مناطق تخلیه" تقسیم کرده، به منظور کاهش تلفات در هنگام انجام حملات در مناطق غیرنظامی تهیه شده است. این در حالی است که  زیرساخت‌های مخابراتی و الکتریکی در غزه طی بمباران های شدید دو ماهه گذشتهبه گونه‌ای آسیب دیده بسیاری از ساکنان غزه به اینترنت و برق دسترسی ندارند.

رسانه دولتی سانا سوریه نیز گزارش داد که حملات هوایی اسرائیل بامداد روز شنبه چندین نقطه در حومه دمشق را هدف قرار داده است. این خبرگزاری به نقل از یک مقام نظامی که نامش فاش نشده است، گفت: این حملات از سمت بلندی‌های جولان سوریه که تحت اشغال اسرائیل است انجام شده و پدافند هوایی سوریه بیشتر موشک‌ها را سرنگون کرده است. در این بیانیه آمده است که این حملات تنها منجر به «خسارت مادی» شده است.

همچنین نیروهای مقاومت در غزه هم شلیک موشک به سرزمین‌های اشغالی را از سرگرفتند و درگیری بین صهیونیست‌ها و شبه نظامیان حزب‌الله در امتداد مرزهای شمالی فلسطین اشغالی نیز مجددا آغاز شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha