کد خبر 229699
۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۵

«حیات» گزارش می‌دهد؛

روند نزولی اوکراین پس از ۶۳۸ روز درگیری

روند نزولی اوکراین پس از ۶۳۸ روز درگیری

حمایت پوشالی غرب از اوکراین نه فقط سبب پیروزی آنها بر روس‌ها نشد بلکه در این جنگ دو ساله تا کنون حدود ۳۰۰ هزار سرباز اوکراینی کشته شده است.

به گزارش خبرنگار بین المللی حیات، اختلافات بین روسیه و اوکراین از سال ۲۰۱۴ آغاز و سپس در برهه‌ای از زمان به دلایل مختلفی متوقف شد. در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ ( ۵ اسفند ۱۴۰۰)، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تصمیم گرفت تا با حملات هوایی و تهاجمات زمینی از چهار جهت؛ جبهه شمالی از بلاروس به سمت کی یف، از جبهه شمال شرقی به سمت خارکف، از سوی جبهه جنوبی از کریمه و از طریق جبهه جنوبی شرقی از دونتسک و لوهانسک به اوکراین حمله کرد. مدتی بعد روس ها در ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۲ سند الحاق قانون چهار استان نیمه اشغالی اوکراین که شامل استان‌های لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپوریژیا را طبق توافق همه پرسی در روز ۲۷ سپتامبر، امضا کرد. طبق این اقدام رئیس جمهور روسیه ۱۵ درصد از خاک اوکراین که حدود (۹۰۰۰۰ هزار کیلومتر مربع) است را به خاک کشورش اضافه کرد.

می توان الحاق این ۹۰ هزار کیلومتر را بزرگترین الحاق، در اروپا پس از جنگ جهانی دوم دانست. این الحاقیه سبب ارتباط زمینی بین روسیه و کریمه شده و از طرفی دسترسی اوکراین را از دریای آروف قطع کرده است. ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در واکنش به این پیوستن اعلام کرد؛ کی یف تا زمانی که پوتین رئیس جمهور روسیه است، با این کشور مذاکره نخواهد کرد و در همان روزها جو بایدن اعلام کرد که از اوکراین برای باز پس‌گیری زمین‌هایش از بُعد نظامی و دیپلماتیک، حمایت خواهد کرد.

با توجه به اینکه تا به امروز ششصد و سی و هشت روز از حمله روسیه به اوکراین می‌گذرد، اغلب کشورها با رویکردی سیاسی برای خاتمه دادن به این جنگ، وارد مذاکره شده اند. هرچند این تهاجم رویدادهای زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم های گسترده روسیه از سوی بلوک ها غرب شده اما هنوز دورنمایی مشخصی برای پایان آن وجود ندارد.

با توجه به ناامیدی کشورهای غربی از پایان نیافتن این جنگ؛ زلنسکی با شروع جنگ رژیم صهیونیستی  علیه غزه از کاهش حمایت های اعضای سازمان ناتو از کی یف ابراز نگرانی کرد. عدم حمایت تسلیحاتی غرب، اوکراین را با چالش روبرو کرده است. زلنسکی با توجه به اینکه می داند قدرت کافی برای به نتیجه رسیدن را ندارد، اما این را دلیل برای دست کشیدن از مقاومت در برابر جنگ با روسیه ندانسته و در هشداری از آمریکا خواست تا با حمایت از اوکراین از حمله مسکو به کشورهای عضو ناتو جلوگیری کند و اعلام کرد عدم حمایت شما سبب می شود تا در آینده نه چندان دور فرزندانتان در برابر حملات مسکو در خط مقدم جبهه حضور یابند. 

با توجه به اینکه اوکراین در تابستان به دلیل نداشتن سلاح کافی در حمله ضدهوایی های خود به روسیه شکست خورد اما اینبار تصمیم دارد، در زمستان از طریق همین ضد حمله ها، علیه روسیه در فاز جدیدی استفاده نماید.

لازم به ذکر است که اوکراین از زمان اجرای ضد حمله خود، باعث کشته شدن ۱۲۵ هزار سرباز و از بین رفتن ۱۶ هزار  واحد از تسلیحات متنوع خود شده است و همچنین روس ها توانستند در خط مقدم نبرد در اوکراین پیشرفت های چشم گیری داشته باشند.

جنگ در اوکراین شرایطی را به وجود آورده است که این کشور انتخابات پارلمانی خود در ماه مارس را به تعویق بیاندازد و این به تعویق افتادن انتخابات از نظر معاون شورای امنیت روسیه به دلایلی از جمله ؛ ظهور رقبای جدید، طرح موارد جدید «سرقت خارج از عرف» و همچنین این واقعیت که «حامیان خارجی شروع به گذاشتن تخم‌مرغ‌های خود در سبدهای دیگران، بوده  که از نظر آنها چنین اوکراینی دیگر به رئیس جمهور نیاز نخواهد داشت.

با توجه به حمایت های پوشالی آمریکا در ابتدایی جنگ اوکراین با روسیه، این روزها مقامات آمریکایی بر این نظر هستند که ادامه جنگ اوکراین با روسیه بی نتیجه است و بهتر است که مذاکرات بین کی یف و مسکو برای رسیدن به صلح انجام شود. این مقام امریکا اعلام کرده است که از ابتدایی این جنگ تا کنون حدود ۳۰۰ هزار نظامی در اوکراین کشته شده است و دستیابی اوکراین به مناطق از دست رفته دیگر میسر نخواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha