کد خبر 229629
۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸

رسانه چینی: کسینجر میراث‌دار ارتقای روابط چین و آمریکا

رسانه چینی: کسینجر میراث‌دار ارتقای روابط چین و آمریکا

چاینا دیلی نوشت: هنری کیسینجر سیاستمدار و نظریه‌پرداز مشهور آمریکایی در عرصه سیاست خارجی و وزیر امور خارجه پیشین این کشور که هفته گذشته در سن ۱۰۰ سالگی درگذشت، میراث‌دار ارتقای روابط میان چین و آمریکا بود.

به گزارش گروه بین الملل حیات؛ به نقل از این رسانه چینی، هنری کسینجر همواره «دوست قدیمی مردم چین» خوانده می شد. او پس از سفر مخفیانه خود به این کشور در سال ۱۹۷۱، که عادی سازی روابط چین و آمریکا را آغاز کرد، بیش از ۱۰۰ بار از چین بازدید کرد.

کیسینجر در سال ۱۹۷۱ و در اوج جنگ سرد طی یک ماموریت مخفی، زمینه را برای سفر تاریخی ریچارد نیکسون رئیس جمهوری وقت آمریکا به چین در سال بعد فراهم کرد.

در طول نیم قرن گذشته و بیشتر، این دیپلمات کهنه کار به عنوان پل ارتباطی بین پکن و واشنگتن در میان فراز و نشیب های روابط دو کشور عمل می کرد.

شی جین پینگ، رئیس جمهور آمریکا در پیام تسلیت خود به جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به دلیل درگذشت کیسینجر، گفت که کیسینجر تلاش مادام العمر خود برای ارتقای توسعه روابط چین و ایالات متحده و تقویت دوستی بین دو ملت را ادامه داد و نام او همیشه با روابط چین و آمریکا همراه خواهد بود.

به گزارش رسانه های خبری، او در ماه جولای گذشته برای دیدار با شی جین‌پینگ رئیس‌جمهوری چین به طور غیرمنتظره به پکن سفر کرد. کیسینجر به دلیل عمل گرایی خود در مسائل سیاست خارجی، نقش کلیدی در شکل دادن به سیاست واشنگتن در دهه ۱۹۷۰ در مورد طیف گسترده ای از موضوعات، به عنوان پدر دیپلماسی آمریکا در نظر گرفته می شد.

او یکی از پدران سیاست موسوم به کاهش تنش (دتنت) در روابط میان آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی و همچنین طرفدار گفتگو با چین کمونیست بود که به ایجاد زمینه برای برقراری روابط دیپلماتیک واشنگتن با پکن در سال ۱۹۷۹ کمک کرد.

علاوه بر این، کیسینجر برای پایان جنگ در ویتنام و آماده سازی توافقنامه صلح پاریس مذاکره کرد. در نتیجه، هنری کیسینجر در سال ۱۹۷۳ به همراه دیپلمات و سیاستمدار ویتنامی، لو دوک تو، جایزه صلح نوبل را دریافت کرد. اما لو دوک تو از پذیرفتن این جایزه امتناع کرد.

کیسینجر نیز در مراسم اهدای جوایز حاضر نشد و به گفته رسانه های آمریکایی سعی کرد جایزه خود را پس دهد. جنگ ویتنام در سال ۱۹۷۵ (دو سال پس از توافق) پایان یافت.

بر پایه این گزارش، کیسینجر، یکی از افرادی بود که بارها به مسکو سفر کرد و در دو سال گذشته به طور مداوم از راه‌حل مذاکره برای بحران اوکراین حمایت کرده است. او هشدار داده بود که یک جنگ سرد جدید به طور بالقوه خطرناک تر از جنگ اول خواهد بود و از غرب خواسته بود روسیه را در فضای اروپایی نگاه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha