کد خبر 229624
۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۲

«حیات» گزارش می‌دهد؛

همه چیز در مورد پروژه جدید و جذاب AFC

همه چیز در مورد پروژه جدید و جذاب AFC

کنفدراسیون فوتبال آسیا پروژه جدیدی را در دستور کار قرار داده که قرار است از سال آینده جایگزین لیگ قهرمانان آسیا شود.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ کنفدراسیون فوتبال آسیا طرح جدیدی برای ایجاد یک رقابت جذاب در سطح باشگاهی این قاره در دستور کار دارد که می‌تواند در نوع خودش جالب توجه باشد و برگ جدیدی در تاریخ مسابقات باشگاهی خود رقم بزند. رقابت‌هایی که در شمایلی جدید جایگزین لیگ قهرمانان آسیا خواهد شد و از سال آینده مسابقات آسیایی به شکلی که در حال حاضر شاهد آن هستیم برگزار نخواهد شد و این موضوع نگاه علاقه‌مندان به فوتبال را به خودش جلب کرده است و همه به دنبال آشنایی بیشتر با این طرح و شکل اجرای آن هستند.

روز گذشته بود که کنفدراسیون فوتبال آسیا از این طرح رونمایی کرده و در اعلامی رسمی عنوان کرد بر اساس آن لیگ نخبگان جایگزین لیگ قهرمانان آسیا شود و این رقابت‌ها از سال آینده برگزار می‌شود. در فرمت جدید ۲۴ تیم در رقابت‌ها حضور خواهند داشت که شامل ۱۲ تیم از شرق و ۱۲ تیم هم از غرب قاره آسیا خواهند بود و قرار است در مراحل یک چهارم، نیمه نهایی و فینال این مسابقات در دو سال آینده یعنی فصول فوتبالی ۲۰۲۴/۲۰۲۲۵ و همچنین ۲۵/۲۶ به میزبانی عربستان سعودی برگزار شود. 

فرمت جدید مسابقات

کنفدراسیون فوتبال آسیا در ادامه پروژه‌های توسعه‌محور خود به دنبال برگزاری لیگ نخبگان آسیا است و براساس برنامه‌ریزی انجام شده، آخرین فصل از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا در حال برگزاری است و از سال آینده قرار است تیم‌ها در قالب لیگ نخبگان آسیا رقابت کنند و لیگ قهرمانان آسیا2 به عنوان سطح دوم رقابت‌های باشگاهی در قاره آسیا شناخته خواهد شد. همچنین مسابقات (AFC CUP) به عنوان سطح سوم مسابقات باشگاهی در قاره آسیا قرار است برای کشورهای در حال توسعه پیگیری شود.

لیگ نخبگان آسیا به عنوان سطح اول رقابت‌های قهرمانی در باشگاه‌های آسیا در حالی قرار است از فصل آینده فعالیت خود را آغاز کند که 24 تیم برتر قاره می‌توانند در این تورنمتت حضور پیدا کنند؛ 12 تیم از منطقه غرب و 12 تیم از منطقه شرق. از هر منطقه 8 تیم برتر می‌توانند خود را به مرحله حذفی برسانند و سپس رقابت میان تیم‌های دو منطقه غرب و شرق آسیا آغاز خواهد شد. 12 سهمیه منطقه غرب آسیا در حالی تقسیم خواهد شد که عربستانی‌ها بیشترین نماینده را دارند و قطر و ایران دیگر کشورهایی هستند که از بیشترین سهمیه در این رقابت‌ها برخوردارند.

البته در این مرحله گروهی هم ابهام‌هایی وجود دارد چرا که بر اساس اعلام وب‌سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا، در این لیگ ۱۲ تیمی هر تیم تنها ۸ بازی انجام می‌دهد که ۴ مسابقه در خانه و ۴ بازی دیگر خارج از خانه خواهد بود. این در حالیست که در یک لیگ ۱۲ تیمی که مسابقات قرار است به صورت رفت و برگشت برگزار شود، قاعدتا هر تیم باید ۲۲ مسابقه برگزار کند تا با تمام رقبا مسابقه داده باشد. 

در مرحله یک هشتم تیم هشتم هر منطقه با تیم نخست آن منطقه، تیم هفتم با تیم دوم، تیم ششم با تیم سوم و تیم پنجم هم با تیم چهارم به صورت رفت و برگشت رقابت خواهند کرد تا ۴ تیم برتر هر منطقه مشخص شود. سپس این هشت تیم برتر شرق و غرب قاره برای برگزاری مسبقات مراحل بالاتر راهی عربستان سعودی می‌شوند تا در بازی‌های تک حذفی تا فینال حضور یابند.

سهمیه‌بندی کشورها و سهم کم ایران

مرحله نهایی لیگ نخبگان آسیا قرار است از پنجم تا چهاردهم اردیبهشت سال آینده در عربستان برگزار شود و به تیم برنده جایزه 12 میلیون دلاری داده می‌شود که سه برابر جایزه 4 میلیون دلاری فعلی است. همچنین تیم نایب‌قهرمان شش میلیون دلار جایزه می‌برد که رقم قابل توجهی است. سهمیه‌های جدید کشورها بر اساس نتایج نمایندگان هر کشور در لیگ قهرمانان تعیین شده و عربستان با سه تیم بیشترین سهمیه را در منطقه غرب دارد. ایران و قطر هرکدام 1+2سهمیه، امارات 1+1 سهمیه و ازبکستان و عراق یک سهمیه دارند.

در منطقه شرق ژاپن سه سهمیه مستقیم، کره جنوبی و چین 1+2 سهمیه، تایلند 1+1 سهمیه و استرالیا و مالزی یک سهمیه دارند. قهرمان این دوره لیگ قهرمانان یک سهمیه مستقیم و قهرمان AFC کاپ یک سهمیه غیرمستقیم برای این مسابقات دارد. طبق آنچه در سایت‌های مختلف آمده دو سهمیه مستقیم ایران به قهرمان لیگ و قهرمان جام حذفی داده می‌شود و سهمیه غیرمستقیم متعلق به نایب‌قهرمان لیگ خواهد بود.

کاهش تعداد تیم‌ها و سهمیه، رقابت در فوتبال ایران برای صعود به این مسابقات را فشرده‌تر خواهد کرد. البته از سال آینده مسابقات باشگاهی آسیا در سه لیگ مختلف پیگیری خواهد شد و ایران یک سهمیه مستقیم هم در لیگ دوم قاره دارد که «لیگ قهرمانان 2» نامیده خواهد شد. این سهمیه به تیم سوم لیگ برتر تعلق می‌گیرد.

میزبانی انحصاری عربستان و سلب حق سایر کشورها

اما با تصمیم عجیب AFC در دو فصل آتی این امتیاز منحصرا به باشگاه‌های عربستانی داده می‌شود و تیم‌های سایر کشورها از جمله باشگاه‌های ایرانی دیگر در مراحل یک چهارم نهایی به بعد، امکان میزبانی از رقبای خود در ورزشگاه‌های خانگی را نخواهند داشت. 

عراق تنها رقیب عربستان برای کسب میزبانی مرحله نهایی این مسابقات بود، ولی کنفدراسیون فوتبال آسیا بعد از بررسی زیرساخت‌ها تصمیم گرفت میزبانی دور نهایی لیگ نخبگان آسیا در دو فصل اول را به عربستان بسپارد. همچنین اعلام شد که بعد از بررسی کیفیت میزبانی دو دوره نخست این امکان وجود دارد که میزبانی سه دوره بعدی هم در اختیار همین کشور قرار بگیرد.

عربستان به تازگی توجه ویژه‌ای به میزبانی مسابقات بین‌المللی فوتبال نشان می‌دهد و میزبانی جام ملت‌های آسیا 2027 و جام جهانی 2034 را به دست آورده است. این کشور همچنین قرار است در آینده نزدیک میزبان جام جهانی باشگاه‌ها باشد.

مشخص نیست کنفدراسیون فوتبال آسیا که به گرفتن تصمیمات عجیب مشهور است چگونه به این تصمیم رسیده و تیم‌ها را از بازی در خانه خود و بهره‌مندی از امتیاز میزبانی محروم کرده است. در تمامی لیگ‌های باشگاهی قاره‌ای در دنیا از جمله اروپا، مراحل حذفی به صورت رفت و برگشت و در خانه دو تیم برگزار می‌شود.

اگرچه پروژه جدید AFC در نوع خودش جذابیت‌های زیادی دارد ولی انحصار میزبانی مسابقات در دو سال متوالی که در اختیار عربستان قرار گرفته است نارضایتی‌ها و اعتراض‌هایی در این خصوص به دنبال داشته است و باعث شده انتقاداتی به سران AFC در این خصوص وارد باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha