کد خبر 229024
۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۳

معاون حقوقی رئیس جمهور مطرح کرد؛

اعتقاد نخبگان و توده‌های مردم اجرای قانون اساسی است/ تجمعات سیاسی باید با مجوز برگزار شوند

اعتقاد نخبگان و توده‌های مردم اجرای قانون اساسی است/ تجمعات سیاسی باید با مجوز برگزار شوند

معاون حقوقی رئیس جمهور با بیان اینکه علیه کانادا در دادگستری بین‌المللی شکایت کردیم، گفت: تنها راه برون رفت از مشکلات در کشور توجه به اصول قانون اساسی بوده که اعتقاد نخبگان و توده‌های مردم هم اجرای قانون اساسی است.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات؛ نشست خبری معاون حقوقی رئیس جمهور به مناسبت دومین همایش ملی مسئولیت اجرای قانون اساسی ظهر امروز دوشنبه ۶ آذرماه برگزار شد.

محمد دهقان، معاون حقوقی رئیس جمهور در  این همایش گفت: شهادت حضرت فاطمه زهرا را تسلیت و پیروزی گروه‌های جهادی فلسطینی علیه جنایتکاران صهیونیستی تبریک عرض میکنم. همانطور که رژیم صهیونیستی مساجد، منازل مردم بی دفاع غزه را بمباران کرد. کنوانسیون های مربوط به دفاع از حقوق کودکان و زنان، با پشتیبانی امریکایی ها و کشورهای غربی تمام استاد بین المللی را دچار ناکارامدی کرد و هیچ صدایی از هیچ یک از محاکم حقوقی بین الملل در نیامد.

وی ادامه داد: هم دادگاه های جدید و هم افراد و کنوانسیون های جدیدی باید ایجاد شود تا از جنایت علیه بشریت جلوگیری کنند. رژیم صهیونیستی و رئیس جمهور آمریکا و کشورهای عربی که از جنایات این رژیم حمایت کردند باید محاکمه شوند.

معاون حقوقی رئیس جمهور در ادامه افزود: این همایش ۱۲ آذر ماه روز قانون اساسی  و با حضور رییس جمهور و سفرای کشورهای هم سو و مسئولین و شخصیت‌های حقوقی برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: ما از دی ماه سال گذشته برای همایشی که ناظر برمشکلات مردم باشد برنامه‌ریزی کردیم. جلسات متعددی طی چند ماه گدشته تشکیل دادیم. اسم این همایش را تحول بنیادین بر اساس اصول قانون اساسی نام نهادیم.

دهقان عنوان کرد: بار دیگر  اصول قانون اساسی و ضعف‌های کشور را مورد توجه قرار دادیم که در این راستا با هماهنگی رییس جمهور این کار را دنبال کردیم راه حل‌های مناسبی برای انطباق رویه‌های موجود در قانون اساسی ارائه شده است.

وی با تاکید بر اینکه تنها را برون رفت از مشکلات در کشور توجه به اصول قانون اساسی است، افزود: در این خصوص نظر همه را جویا شدیم به این دلیل مجموعه نخبگان و توده‌های مردم اعتقاد دارند که به قانون اساسی باید توجه داشته باشند. از ابتدای دولت سیزدهم این موضوع در دستور کار دولت قرار گرفت.

معاون حقوقی رئیس جمهور با اشاره به اینکه بر اساس مواد ۱۱۳ و ۱۲۳ قانون اساسی رییس جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است، افزود: بدون اینکه سوگیری خاصی داسته باشیم سعی کردیم، تمام اصول قانون اساسی مورد توجه قرار گیرد و سامانه پیگیری قانون اساسی را راه اندازی کردیم تا مردم در صورت نقض قانون اساسی اطلاع رسانی کنند.

وی خاطرنشان کرد: مجوز خانه ملی قانون اساسی صادر شده است و در راستای مردمی سازی قانون اساسی، مردم و نخبگان را درگیر این موضوع کردیم رییس جمهور یک سری مصوبات در حوزه های سیاسی و اقتصادی و دفاع از حقوق زنان را ابلاغ کرده است که پس از آن جلسات برای اجرایی شدن تحول اقتصادی مبتنی بر اصول قانون اساسی باشیم.

دهقان در ادامه یادآور شد: تاکنون مرجعی برای قوانینی که مخالف قانون اساسی نداشتیم که در این دوره این موضوع را مصوب کردیم. حقوقی‌ها باید موضوعات مغایر قانون اساسی را مراقب باشند و اصلاح کنند. ما شبکه ملی اجرای قانون اساسی متشکل از اساتید حقوق در کشور ایجاد کردیم و روز به روز شرایط نیز بهبود می یابد. طی دوسال اخیر عقب ماندگی را جبران کردیم.

وی افزود: نگاه ما به تجمعات امر تشریفاتی نیست به همین دلیل لایحه‌ای به مجلس ارائه کردیم که منتظر نتیجه آن هستیم تجمعات سبب می‌شوند تا مسئولین عملکرد بهتری ارائه دهند. بنابراین تجمعات در کشور باید تسهیل و با مجوز برگزار شود. افرادی که تجمع می‌کنند باید نظم را با همکاری نیروی انتظامی بر عهده بگیرند. هر تجمعی که برگزار می‌شود، مسئول مربوطه باید پاسخگو باشد تا شاهد مشکلات مشابه در آینده نباشیم.

معاون حقوقی رئیس جمهور تصریح کرد: هزاران صفحه سند در رابطه با تحریم آمریکا علیه ما اعمال شده آماده و در ۱۰ جلد به دیوان بین المللی دادکستری ارائه کرده‌ایم و امیدواریم رای این دادگاه به نفع ما باشد و تا سال آینده این رای صادر می‌شود.

وی افزود: تاکنون ۵ لایحه در کمیسیون های ذیربط مجلس تصویب شده و در نوبت صحن قرار گرفته و ۲ لایحه هنوز تصویب نشده است تا دعاوی خود را علیه برخی کشورها درخصوص اموالی که در آنجا توقیف شده، اعلام کنیم.

معاون حقوقی رئیس جمهور درخصوص شکایت های ایران در دیوان بین المللی دادگستری گفت: ۵ شکایت در این دیوان داریم. یک شکایت علیه کشور است و ۴ مورد دیگر شکایت هایی است که ایران علیه آمریکا و کانادا اقدام‌ کرده است.

وی با بیان اینکه از کانادا هم شکایت و اقامه دعوا کردیم، تصریح کرد: کانادا نیز از ما در خصوص هواپیمای اوکراین شکایت کرده است. هواپیمای اوکراین پایه محکمی و استنادات واقعی ندارد، ما در این رابطه مسببین را محاکمه کردیم و نیازی نیست که محاکم بین المللی، اقامه دعوا کنند. بنابراین با توجه به اینکه  کشته شدگان اتباع ایرانی بودند، پس کانادا، سوئد و انگلیس صلاحیت اقامه این دعوا را ندارند.

دهقان در پایان گفت: در نهایت طرح شکایت در خصوص شهادت حاج قاسم سلیمانی اعاده دعوی کردیم که به زودی در دیوان دادگستری اعلام خواهیم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha