کد خبر 229010
۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۱

«خورشید من بمان» در دیوارنگاره میدان ولی‌عصر(عج)

«خورشید من بمان» در دیوارنگاره میدان ولی‌عصر(عج)

طرح دیوارنگاره میدان ولی‌عصر(عج) شهر تهران با عنوان به مناسبت سالروز شهادت حضرت زهرا(س) و ایام فاطمیه رونمایی شد.

به گزارش گروه فرهنگی حیات؛ طرح جدید دیوارنگاره میدان ولی‌عصر(عج) شهر تهران با عنوان «خورشید من بمان» به مناسبت سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و ایام فاطمیه امروز- دوشنبه- ششم آذرماه- به همت سازمان هنری رسانه‌ای اوج رونمایی شد.

این دیوارنگاره طرحی از خانه‌ طراحان انقلاب اسلامی است که لیلا تیمورنژاد ایده و تصویرسازی و علی خلج ترکیب نوشتار آن را برعهده داشتند.

در توضیح این دیوارنگاره با شعری از محسن عرب خالقی آمده است: «خورشید من به جانب مغرب روان مشو /قدری دگر به خاطر این آسمان بمان»

تاریخ شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در تقویم شمسی با یکشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۲ برابر با سوم جمادی الثانی سال ۱۴۴۵ قمری است. در تقویم رسمی ایران ۲۶ آذر ۱۴۰۲ به مناسبت شهادت حضرت زهرا (س) تعطیل رسمی است.

ایام شهادت حضرت زهرا (س) در بین شیعیان به ایام فاطمیه معروف است. درباره شهادت حضرت زهرا (س) روایات مختلفی وجود دارد و تاریخ‌های متفاوتی را عنوان کردند که از این بین سه روایت اصلی شهرت دارد. محققان تاریخ اسلام معتقدند روایت سوم یعنی ۹۵ روز بیشتر مورد توجه و سندیت تاریخی است اما مراجع تقلید و اهل معرفت به مؤمنان توصیه می‌کنند که هر سه دهه را به عزاداری بپردازند.

روایت ۴۰ روز بعد از رحلت رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله که مصادف با ۸ تا ۱۰ ربیع‌الثانی است و دهه اول نامیده می‌شود. ۷۵ روز بعد از رحلت رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله مصادف با ۱۳ تا ۱۵ جمادی‌الاولی که دهه دوم است و ۹۵ روز بعد از وفات رسول‌الله (ص) که دهه سوم نامیده می‌شود، مصادف با یکم تا سوم جمادی‌الآخر است.

ایام فاطمیه ۶ روز است، سه روز در ماه جمادی‌الاول و سه روز در ماه جمادی‌الثانی اما به صورت دهه برگزار و در عرف مردم به دهم تا بیستم جمادی الاول بنابر روایت ۷۵ روز دهه فاطمیه اول و از اول تا دهم جمادی الثانی، که بنابر روایت ۹۵ روز دهه فاطمیه دوم گفته می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha