کد خبر 228969
۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۷

«حیات» گزارش می دهد؛

شهادت حضرت زهرا (س) و دو روایت متفاوت

شهادت حضرت زهرا (س) و دو روایت متفاوت

روایات اول و دوم شهادت حضرت زهرا (س) فرصتی است برای ابراز ارادت شیعیان به این امام عزیز و حتی برخی از عاشقان ایشان چند روز قبل از تاریخ شهادت به عزاداری می پردازند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ بنا بر روایات تاریخی امروز سالروز یکی از دو روایات شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) است. دختر دردانه پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی (س) زمان شهادتش مانند مزار ایشان به صورت دقیق مشخص نیست و این موضوع دلیلی است تا سالروز شهادت بزرگ بانوی عالم حضرت فاطمه زهرا (س) در دو تاریخ برگزار شده و شیفتگان آن حضرت در دو زمان برای ایشان اقامه عزا کنند.

امروز ششم آذرماه مصادف است با 13 جمادی الاول که روایت اول تاریخ شهادت ایشان را بیان می کند. روایت اول بنا بر تاریخ 75 روز بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) است و روایت دوم که در تقویم رسمی کشور نیز تعطیل رسمی اعلام شده است بازه زمانی 95 روز بعد از شهادت حضرت محمد (ص) را بیان می کند.

در روایات اول و دوم شهادت حضرت زهرا (س) فرصتی است برای ابراز ارادت شیعیان به این امام عزیز و حتی برخی از عاشقان ایشان چند روز قبل از تاریخ شهادت به عزاداری می پردازند.

شیعیان کشورهای ایران، عراق و پاکستان به اقامه عزا در ایام فاطمیه (س) می پردازند. در واقع روایت دوم شهادت حضرت زهرا (س) که در تقویم رسمی کشور نیز به آن پرداخته شده؛ به پیشنهاد آیت الله وحید خراسانی صورت گرفت و با تصویب دولت در تقویم رسمی کشور تعطیل اعلام شد و ذکر این نکته خالی از لطف نیست که مراسم سوگواری برای ایشان از سه روز تا یک هفته است و روایت 95 روزه دوم بر روایت اول ترجیح دارد؛ ضمن اینکه عزاداری در ایام فاطمیه دوم از دیرباز مرسوم بوده است.

گفتنی است که در تاریخ همیشه ذکر تاریخ تولد و شهادت ائمه اطهار (ع) دقیق ذکر شده است؛ اما برای زمان شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) دو روایت ذکر شده که فاصله این دو روایت 20 روز است.

به اعتقاد کارشناسان مهمترین دلیل این اختلاف؛ رسم الخط عربی و روش نگارش اعداد در زبان عربی است که در نوشته های عربی قدیم از نقطه و علامت استفاده نمی شد و هیچ حرفی نقطه نداشته است و اعداد سبعون به معنی 70 و تسعون به معنای 90 مانند یکدیگر نوشته می شدند و این موضوع برای تاریخ نویسان در دوره های بعدی دلیل اشتباه شد؛ از سویی دیگر با توجه به اینکه ماه های قبلی 29 یا 30 روزه می باشد؛ تعیین دقیق روز شهادت با تردید همراه است و به همین دلیل سه روز را برای عزاداری ملاک قرار می دهند.  

از طرفی وجود دو تاریخ شهادت برای حضرت(س) سر وجودی حضرت زهرا(س) می باشد؛ چراکه در صلوات حضرت فاطمه زهرا(س) «اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها وَ سِرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحَاطَ بِهِ عِلْمُکَ» نیز به این سر وجودی اشاره شده است، چرا که «سر مستودع» یعنی سری که بر وجود فاطمه(س) نهاده شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha