کد خبر 228795
۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱

«حیات» گزارش می دهد؛

شهید همتی؛ مروارید ارتش در خلیج فارس

شهید همتی؛ مروارید ارتش در خلیج فارس

اگرچه در عملیات «مروارید»، ناوچه پیکان غرق شد و ۳۶ نفر از پرسنل این ناو به شهادت رسیدند و پیکرشان هیچ‌گاه پیدا نشد ولی از آن به بعد تا پایان جنگ تحمیلی تمام خلیج فارس در اختیار نیروی دریایی ایران بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ روزی که جنگ آغاز شد در مرخصی بود. در پی تماس نیروی دریایی با آنان تماس گرفته و از شروع جنگ مطلع می شود. بلافاصله وسایلش را جمع می کند تا به بوشهر برود. تا فرودگاه مهرآباد می رود که خودش را با پرواز به بوشهر برساند؛ اما پس از آنکه متوجه می شود عراقی ها فرودگاه را زده اند با اتوبوس راهی محل خدمتش می شود.

در جواب خانواده که از او می خواهند کمی صبر کند و یک روز سفر را به تعویق بیندازد پاسخ می دهد که: «نه همین امروز باید بروم، آنجا به من نیاز دارند، وجود من آنجا ضروری است.» و این آخرین دیدار او با خانواده اش می شود.

تمام فکر و ذکرش ضربه زدن به اقتصاد عراق می شود. هرگاه در عملیاتی پیروز می شد با خانواده تماس می گرفت و می گفت: «تلویزیون را روشن کنید و ببینید عراق را به خاک سیاه نشاندیم.»

او شهید والامقام امیر دریادار محمد ابراهیم همتی بود. وی در 14 فروردین ماه سال 1329 در سمنان متولد شد. پس از دوران تحصیل در سال 1348 در رشته مهندسی دانشگاه تهران پذیرفته شد. در واقع او یک نابغه بود. به دلیل هوش سرشارش به آلمان اعزام شده و دوره های ناوبری و فرماندهی کشتی را در آن کشور پشت سر می گذارد. او در دانشکده دریایی آلمان و میان دانشجویان 70 کشور جهان رتبه نخست را به خود اختصاص می دهد.

این شهید بزرگوار پس از گذراندن دوره های متعدد در آلمان به ایران برگشته و در منطقه دوم دریایی بوشهر به خدمت مشغول می شود تا اینکه در اواخر دوره سلطنت رژیم پهلوی با 27 سال سن و پس از گذراندن دوره های تکمیلی در فرانسه؛ ناوچه «پیکان» را که به سفارش ایران در فرانسه ساخته می شود به ایران آورده و ناخدای آن می شود.

شهید همتی با فرماندهی «ناوچه پیکان» با وارد شدن در جنگ تمام عیار با دشمن، بیش از پنج ناوچه عراقی را به قعر آبهای خلیج فارس فرستاد و با به آتش کشیدن اسکله های نفتی البکر و الامیه مانع از صادرات نفت عراق از طریق خلیج فارس و دریای عمان شد؛ اما پس از پایان این عملیات ناوچه پیکان در مسیر بازگشت هدف موشک قرار گرفت.

اگرچه در عملیات «مروارید»، ناوچه پیکان غرق شد و ۳۶ نفر از پرسنل این ناو به شهادت رسیدند و پیکرشان هیچ‌گاه پیدا نشد ولی از آن به بعد تا پایان جنگ تحمیلی تمام خلیج فارس در اختیار نیروی دریایی ایران بود و عراق هیچ‌گاه فرصت پیدا نکرد حرکتی در دریا انجام دهد. به طوری که تا پایان جنگ هیچ شناوری از دشمن در دریا و خلیج فارس حضور نداشت و تنها پس از گذشت ۶۷ روز از آغاز جنگ طومار نیروی دریایی ارتش بعث عراق درهم پیچیده شد.

در قسمتی از وصیت نامه شهید امیردریادار محمد ابراهیم همتی آمده است: «اگر ذره ای از خاک وطنم به پوتین سرباز دشمن چسبیده باشد، آن را با خونم در خاک وطن می شویم و مرگ در این راه را افتخار می دانم و اگر ارزشمندتر از جانم هدیه ای داشتم، حتما به این مردم خوب تقدیم می کردم».

این شهید والامقام در روز هفتم آذر 1359 در عملیات مروارید که یکی از بزرگترین عملیات های نیروی دریای ارتش بود به درجه ی والای شهادت نایل شدبه مناسبت جان فشانی پرسنل دلیر این ناوچه خصوصا شهید ناخدا همتی، امام خمینی (ره) این روز را به نام روز نیروی دریایی نامگذاری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha