کد خبر 228785
۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۹

حیات گزارش می‌دهد؛

بسیج نهادینه شد تا غفلت، مملکت را از بین نبرد

بسیج نهادینه شد تا غفلت، مملکت را از بین نبرد

بسیج بیست میلیونی که در سال ۱۳۵۸ به دستور امام خمینی (ره) تشکیل شد، امروز در تلاطم زمان با چندبرابری شدن به ندای رهبر لبیک گفته و پای کار نظام است.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات؛ بسیج در معنای لغوی به معنی، آمادگی و در مفهموم دینی کلمه مقدسی است. لذا با مراجعه به واژه بسیج به اندیشه‌های امام خمینی (ره) نسبت به مدل و الگوی اداره انقلاب و کشور می‌رسیم. همان الگویی که در دوره هشت ساله جنگ تحمیلی، بسیجیان را بدون هیچ توقعی برای حفظ آرمان‌ها و خاک کشورشان راهی دفاع از وطن کرد و با همین کلمه چه بسا افرادی که برای حفظ نظام و انقلاب، وارد میدان سیاست شدند.

بسیج نهاد اجتماعی، مردمی و ارگانی انقلابی است که در ۵ آذر ۱۳۵۸ به دستور امام خمینی(ره) تاسیس شد تا ماموریت‌های خود را در خصوص، آموزش و ساماندهی ارتش ۲۰ میلیون نفری، تامین نیروی یگان‌های رزم سپاه، جذب، همکاری با ارگان‌های مانند جهادسازندگی، نهضت سوادآموزی، درمان و بهداشت و... دفاع و مقاومت را انجام دهد. در سال ۱۳۵۹ مجلس شورای اسلامی، ادغام بسیج مستضعفین و سپاه پاسداران را طی یک ماه آغاز و تصویب کرد و از آذر ماه همان سال، بسیج مستضعفین یکی از واحدهای سپاه شد و آموزش‌های نظامی و عقیدتی نیروهای بسیج، را در دستور کار خود قرار داد.

بر اساس این گزارش می توان گفت؛ بسیج به سه دسته؛ بسیج عادی، بسیج فعال و بسیج ویژه تقسیم می‌شود. این نهاد در راستای اهداف جمهوری اسلامی ایران با حضور افرادی که معتقد به قانون اساسی هستند، برای کمک به مردم در هنگام بروز بلایا و حوادث حضور دارند. بسیج در جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از مهمترین بازوهای قدرتی نام برده می‌شود و  یکی از مسائلی که سبب موفقیت بسیج، طی سالهای گذشته شده است؛ سازمان یافتگی و روابط دورن گروهی آن می‌باشد. روابطی که با نزدیک شدن فرهنگ‌های مشترک محکم‌تر و گسترده‌تر شده و اتحاد و پیروزی را به حداکثر می‌رساند. هدایت رهبر یا رهبران بسیج، در کسب موفقیت این نهاد بسیار موثر است به همین دلیل وجود رهبران با افکار، آرمان‌ها و ایدوئولوژی‌های قوی، نقش تعیین کننده و موثری در بسامان رساندن اهداف بسیج خواهد داشت. 

امام خمینی (ره) با اندیشه الگوی اداره انقلابی همه کشور را یک ارتش خواند و تاکید کرد که با غفلت، مملکت از بین می‌رود. از این رو در ششم آذر، سپاه پاسداران به فرمان امام (ره) عمل کرد و آموزش نظامی جوان‌ها را آغاز کرد و در همان روزها شورای انقلاب به فرمان امام خمینی (ره)، اعلام کرد که ستاد ملی بسیج تشکیل شده است.

در تابستان سال ۱۳۵۸، کردستان توسط ضدانقلابیون شلوغ شد و بچه‌های سپاه به صورت داوطلب راهی کردستان شدند تا مانع هر گونه توطئه و تحرک در این منطقه شوند. اما چند روزی نگذشت که منافقین با حمله به پاسدارها و بریدن سر آنها شرایط را به گونه‌ای دیگر رقم زدند و این تحرکات را همزمان در جنوب کشور و در مسجدجامع خرمشهر و سپس در روزهای آتی با منفجر کردن اتومبیل پاسدارهای جهاد سازندگی که راهی بوکان بودند به کار خود ادامه دادند.

در آن روزها مردم از جسارت افراد ضدانقلاب، عصبانی بودند و از دولت توقع داشتند تا اقداماتی را در مقابل این همه ترور از خود نشان دهد. چند روزی نگذشت که امام خمینی(ره) اعلام کرد؛ نمی‌توانیم توطئه را بپذیریم. ما تمام زن و مرد ایران را بسیج می‌کنیم و ریشه (ضدانقلاب) را می‌کنیم. از این رو بیش از یک روز به طول نینجامید که مردم بصورت داوطلب و بسیجی، ضدانقلاب ها و نیروهایش را جمع و از کردستان فراری دادند.

شاید خیلی‌ها تصور می‌کنند که جنگ با عراق از ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ آغاز شد، اما این تصور اشتباه بوده و از اواخر سال ۱۳۵۸ و در ابتدای سال ۱۳۵۹ گاهگداری به مناطق مرزی مان با عراق حمله می‌شد و از همان روزها مردم بسیج شده و به سمت مرزها حرکت کردند تا اینکه خرمشهر سقوط کرد. آن روزها همه مردم به سمت مناطق جنگی به راه افتادند و امام (ره) در ۲۹ مهر ۱۳۵۹ به لشگر ۲۰ میلیون نفریش، آماده باش نظامی داد و این دستور را سازمان بسیج مستعضفین به همه مراکز خود اعلام کرد. در همه این سالها تا پایان جنگ تحمیلی و پیروزی جمهوری اسلامی ایران، هیچ گاه بسیج پا پس نکشید و با اهدای جان، حافظ جان مملکت و نظامش شد. در میان آماری که از تعداد شهدا اعلام شده است بیشترین شهید را بسیج با حدود( ۸۵ هزار تفر) تقدیم به کشور کرده که از مجموع صد در صد آمار شهدا، بسیج سهمی حدود ۴۶ درصد داشته است. اما بسیج کار خود را با این تعداد شهید به پایان نرساند بلکه در طول این سالها در حوادث گوناگونی مانند: سیل، زلزله، اغتشاشات و در دوره کرونا پیشگام بوده و در کنار مردم ایستاد.

امروزه در کشورمان مردم در گروه های پزشکان، فرهنگیان، مهندسین و جهادی در قالب‌های مختلف به اقصی نقاط کشور رفته و با حضور در مناطق کم‌برخوردار و صعب العبور سعی در آبادانی و پیشرفت کشور دارند. بسیجیان در دوره‌ای که بیماری کرونا در کشور فراگیر شده بود، جزو اولین گروه‌های بودند که شروع به تولید ماسک و عرضه مواد بهداشتی و درمانی در کشور کردند. این گروه‌ها با آموزش نکات بهداشتی و همچنین رفتن به بیمارستان‌ها در کنار کادر درمان تلاش کردند تا بتوانند با به خطر انداختن جان خود، جان مردم را نجات دهند و این مرتبه از انسانیت در هیچ گروه و حزبی در سراسر دنیا دیده نمی‌شود.

همانگونه که در سال‌های ابتدایی انقلاب، هر جوان یک بسیجی و یک ارتش تک نفره محسوب می‌شد امروزه نیز با شهادت آرمان‌ها، شاهد آنیم که طی سالهای اخیر کشورمان هیچ گاه از دسیسه و توطئه‌های دشمنان بی‌نصیب نبوده و این جوان و ارتش بیست میلیون نفری که حال چندین برابر شده است، هنوز به ندای رهبر انقلاب لبیک گفته و با تمام وجود پای کار انقلاب ایستاده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha