کد خبر 228589
۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۰

بادامچیان در گفتگو با «حیات»/بخش اول

بعید می‌دانم حزب موتلفه اسلامی در انتخابات مجلس فهرست واحد داشته باشد/ مجلس دوازدهم باید مجلس تحول و تکامل باشد

بعید می‌دانم حزب موتلفه اسلامی در انتخابات مجلس فهرست واحد داشته باشد/ مجلس دوازدهم باید مجلس تحول و تکامل باشد

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه دولت ما نیاز به تحول و تکامل دارد، گفت: ساختار دولت و مجلس باید تغییر کرده و در راستای گام دوم انقلاب باشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات گفتگویی با اسدالله بادامچیان دبیر کل حزب موتلفه اسلامی داشتیم در این مصاحبه در رابطه با عملکرد و چگونگی ایجاد حزب موتلفه اسلامی و لیست انتخابات مجلس صحبت کردیم. بخش اول این مصاحبه را در ادامه بخوانید؛

حیات: پیشینه ای از چگونگی تشکیل و فعالیت حزب موتلفه اسلامی از پیش از انقلاب تاکنون بفرمائید؟

بادامچیان: حزب موتلفه اسلامی مجموعه ای متشکل از  افراد متدین و متعهد است که در سال ۱۳۴۱ پس از اینکه کِندی در آمریکا به اتفاق شاه و دربار تصمیم گرفت از رحلت آیت الله العظمی بروجردی به عنوان تمرکز مرجعیت استفاده کند، به همین دلیل به این فکر افتادند که از تعدد مرجعیت، بهره برداری کنند اما در سال ۱۳۴۰ با فوت آیت الله کاشانی در صدد این بودند تا اسلام را در ایران براندازند و برای اینکه ایران کشور غیر اسلامی و غیر دینی شود،یک برنامه رفراندوم راه اندازی کنند که البته امام خمینی(ره) به این مسئله توجه ویژه‌ای داشت به همین دلیل از همه علما دعوت کرد و برای یاری اسلام درخواست عام دادند لذا همه بزرگان و علما به خدمت ایشان رفتند و امام (ره) فرمودند اسلام در خطر است لذا وظیفه داریم از اسلام حمایت کنیم.

بیانات امام خمینی(ره) در منزل آیت الله حائری به مراجع و علما منتقل شد که این بیانات در سحیفه نور صفحه ۳۱۴، آمده است. بنابر وظیفه شرعی، حمایت از اسلام و نصرت ولی امر با سایر مراجع به تدریج با امام خمینی (ره) در مدت کوتاهی در جامعه با ارتباطات قوی، گرفته شد و امام خمینی رهبر انقلاب شدند. در اردیبهشت سال ۱۳۴۲ زمانیکه به خدمت امام (ره) رفتیم،  امام در آن جلسه فرمود؛ شما که برای خدا کار می کنید باهم باشید. در این جلسه حاج آقا عراقی گفتند، ما در خدمت شما هستیم. در همان جلسه مرحوم عسگر اولادی به امام خمینی (ره) گفتند اگر مقصود هماهنگی در حزب است، حزب نیاز به آزمایش افراد در استواری، استقامت، سِر نگهداری و  گزینش دارد، امام (ره) به ایشان فرمودند: شما حتما تحقیق مرا قبول دارید، من در مورد تک تک شما تحقیق کردم، لذا شما که برای خدا با هم کار می‌کنید، موتلف شوید. از این رو اولین جلسه موتلفه آغاز و شهید عراقی برحسب سخن امام خمینی(ره) که فرمودند با هم، موتلف شوید. نام حِزب را موتلفه اسلامی گذاشتند. اما در ابتدا به‌دلیل حساسیت رژیم شاهنشاهی بجای کلمه حزب، هئیت دینی گذاشته شد.

حرکت امام (ره) یک حرکت عام بود با هئیت‌های ده نفره خمینی، که بعدها به‌تدریج تبدیل به تشکیلات شد و سپس زمانیکه این هیئت ها خدمت امام (ره) رفتند، ایشان فرمودند: شما عضوگیری نکنید، برادریابی کنید و در موضوعات بعدی فرمودند شما دیگر حزب شده‌اید، لذا حزب، اکثریت و اقلیت دارد از این رو اکثریت باید اقلیت را اقناع کند نه اسکات و این رهنمود بزرگی بود. امام (ره) در هر بخشی از حزب با اعضا هماهنگ بودند و اعضا نیز در همه اقداماتشان با مشورت گام برمی‌داشتند. در جریان فیضیه، حضور حزب موتلفه کاملا موثر بود و در اتفاقات ۱۵ خرداد نیز جریان روحانیت و حزب موتلفه نقش اصلی را ایفا کردند و در روز ۱۵، ۱۶ و ۱۷ خرداد ماه، مقاومت ها ادامه پیدا کرد شاه در ۱۸ خرداد دستور کشتار عام را داد و در ۱۹ خرداد تیراندازی و کشتار به دستور شاه متوقف شد که حزب موتلفه نیز از همان روزها کار خود را در حوزه سیاسی، فرهنگی و اجتماعی با تعطیلی هفته شهدای ۱۵ خرداد، آغاز کرد. بعد از آزادی امام خمینی (ره) از زندان، حزب موتلفه تشکیل جلسه داد و به محضر امام خمینی رفتند که در همان جلسه، اجازه تشکیل گروه جهاد مسلحانه از امام خمینی (ره) گرفته شد. 

موتلفه پس از تشکیل گروه جهاد مسلحانه، منصور را کشته و کاپیتالاسیون آمریکایی را در هم شکست که در این مبارزه دوستان ما  از جمله محمدصادق امانی، محمد بخارایی، مرتضی نیک نژاد و رضا صفار هرندی هم شهید و آقایان اندرزگو  و افراد دیگری در حوزه‌ها مختلف، راهی زندان شدند. حزب موتلفه اسلامی از سال ۱۳۴۴ به بعد، مشغول بکار برای ایجاد حکومت اسلامی شد و تا سال ۱۳۴۸ که امام خمینی(ره) در خصوص ولایت فقیه صحبت کردند، حزب با حسن ظنی به کسانی که بعدها تبدیل به مجاهدین خلق شدند، اعتماد کرد  اما از آنجایی‌که آنها خواستار جنگ مسلحانه بودند و حزب موتلفه خواستار جهاد مسلحانه بود زیرا این دو موضوع فرق اساسی با هم داشتند زیرا جهاد باید با موازین شرعی مطابق داشته باشد لذا در سال ۱۳۵۴ اعضای مجاهدین خلق راهشان را جدا کرده و سپس منحرف شدند.

در سال ۱۳۵۶ و ۱۳۵۷ تحت رهبری امام خمینی (ره) تشکیلات مخفی را ایجاد کرده پس از پیروزی انقلاب، عضو حزب جمهوری اسلامی شده و با کسب اجازه از امام خمینی(ره) دوباره حزب موتلفه را از همان سال، فعال کردیم.

مجلس دوازدهم باید مجلس تحول و تکامل باشد

حیات: با توجه به اینکه ایام انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی را پیش رو داریم نظر شما در این خصوص و فعالیت احزاب چیست؟

بادامچیان: انتخابات مهم‌ترین مسئله و مجلس در راس امور است. قانون گذاری و ساختارسازی و هرگونه تحولی که نیاز باشد درکشور رقم بخورد در مجلس انجام می شود از این رو مردم حضورشان را در مسئله حکومت با انتخاب نمایندگانشان ایفا می کنند. مجلس شورای اسلامی از این جهت مهم بوده که هم مردم حضور دارند و همچنین حکومت نیز ناظر بوده و قدرت نظارت، قدرت برکناری و استیضاح رئیس جمهور و وزرای دولت را هم دارد. انتخابات امر ساده‌ای نیست، در مسئله انتخابات آینده باید اقدامات ویژه‌ای را انجام دهیم.  یازده دوره انتخابات گذشته، در گام اول بوده است و همه آنها خدمات ویژه ای را ارائه و همچنین تفاوت‌ گروه‌های سیاسی را نشان دادند که هر مجلس با مجلس دوره بعدی چه تفاوت‌هایی داشته است، لذا هر کدام از نمایندگان که وارد مجلس شده اند تلاش کردند تا اقدامات موثری داشته باشند و در مجموع تلاش کردند تا عملکرد خوب و موفقی داشته باشند، لذا نباید انتظار بیشتری داشته باشیم. در گام دوم انقلاب  باید مجلس دوازدهم، مجلس تحول و تکامل باشد.

 رهبر معظم انقلاب در اول فروردین در حرم امام رضا(ع) به مسئله تحول اشاره کردند، ایشان خواستار تحول شدند. لذا به طور طبیعی نظام ما بعد از گذشت چهل و اندی سال از حکومت، نیاز به یک تحول دارد. امروزه حکومت با اقتدار نظام، قدرت، سازندگی و حضوری که دارد با ملتی که در روزهای ابتدایی انقلاب با نهضت بی سوادی روبرو بودیم اما در حال حاضر حدود ۹۴ درصد از مردم کشور با سواد هستند. در حال حاضر تحول و دوقطبی گری آمریکا و شوروی به چند قطبی تبدیل شده است لذا اقتضاعات و پیشرفت‌های دنیا تغییر کرده و پیشرفتی که در صنعت داشتیم ۲۰ سال گذشته آن را نداشتم در سالهای پیش رو تحول عظیمی در دنیا رقم می خورد، بنابراین اقتضای نظام جمهوری اسلامی این است که در گام دوم تحول بزرگی را ایجاد نماید. ما در حوزه رویان و در قدرت دفاعی نیاز به تحول نداریم بلکه احتیاج به تکامل داریم. اما در اقتصاد، نظام اداری، قوه مقننه، قوه مجریه، قوه قضاییه نیاز به تحول داریم.

 قوه قضاییه در ایران، تنها قوه مستقل در دنیا است

 قوه قضاییه در ایران، تنها قوه مستقل در دنیا است. این نهاد در کشورهای دیگر زیر نظر وزیر دادگستری که منتخب رئیس جمهور است و این به این معناست که استقلال وجود ندارد. در ایران قوه قضاییه تحت نظر ولی فقیه است و مستقل عمل می‌کند. قوانین، اسلامی است، اما ساختار، ساختار غربی می‌باشد و ساختار اسلامی ندارد. در اسلام شاکی و متشاکی مستقیم زیر نظر قاضی رفته و اگر قاضی، صلاح دانست تحقیق و تفحص انجام می‌شود. در هر حال حاضر در کشور ما افراد باید بیست و اندی خوان را بگذرانند تا پرونده ‌شان به دست قاضی برسد و این سبب نارضایتی بین مردم شده است.

ساختار دولت و مجلس باید تغییر کند. لذا مجلس آینده از دیدگاه موتلفه اسلامی، مجلس تحول و تکامل است.

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه برای اینکه مجلس تحول و تکامل به وظیفه‌اش عمل کند، نمایندگانی باید انتخاب و معرفی شوند که تحول شناس، تحول آفرین و تحول آور، تکامل ده و شجاع باشند، عنوان کرد:  نمایندگان باید تحول را با قاطعیت مدبرانه انجام دهند و با محافظه کاری و با تفکر اینکه ما انقلابی هستیم و جسورانه عمل کنیم این در اسلام تحور است و اشتباه.

حزب موتلفه با شعار تحول و تکامل از کاندیداهای اصلح حمایت می‌کند

شعار حزب موتلفه اسلامی، مجلس تحول و تکامل است، حزب موتلفه، مسئله نمایندگان را  اصلح ارجح یا به عبارت فارسی، شایسته برتر معرفی می‌کند. چگونه از بین نفراتی که تایید شده‌اند فرد مورد نظر را انتخاب کنیم؟ نمایندگی مجلس غنیمت نیست که هر فرد بدنبال سهم خواهی باشد. آنچه که مهم است، این است که امانت‌دار بوده و  باید امانت را به اهلش بسپاریم. نماینده‌ای که می خواهد امانتدار باشد باید فرد مدیر، مدبر و توانمندی باشد و توانایی انجام کار را داشته باشد. حزب موتلفه اسلامی در لیست انتخاباتی تهران، ۳۰ کاندیداها را مد نظر دارد و باید از بین شایستگان، شایسته‌تر را انتخاب نماید. لذا باید از مجموع چند هزار نفری که کاندیدا شده است، افرادی را انتخاب کنند؛ پس باید روجحان عقلی به وجود آید. باید بدانیم چه شخصی ارجح است و چه کسی می‌تواند کار کند.

بعید می‌دانم حزب موتله اسلامی در این دوره یک فهرست واحد داشته باشد

بعید می‌دانم در این دوره بتوانیم یک فهرست واحد داشته باشیم. برای اینکه تکثر زیاد است و گروه‌های گوناگون با هم رقابت می‌کنند. برای مشارکت و رقابت که دو اصل از چهار اصلی است که رهبر معظم انقلاب فرمودند؛ طبعا تکثر پیش می‌آید. بنابراین گروه‌ها و تشکل‌ها با هم به وحدت نمی‌رسند، این امکان وجود دارد که چند گروه با هم متحد شوند. اما به طور کل این وحدت اتفاق نخواهد افتاد. اگر اینگونه باشد آیا ما دیگر وحدت نداریم؟ چرا ما می توانیم در فهرست واحد به توافق و نتیجه برسیم.

اگر از ده تشکل، ده لیست سی نفره معرفی شود در مجموع سیصد نفر معرفی می شود که اگر در بین آنها بخواهیم، ۳۰ نفر را انتخاب کنیم، اصلح ارجح را انتخاب خواهیم کرد. اگر همه احزاب براساس شاخص‌ها به این نتیجه رسیدیم که لیست ۳۰ نفری که ارجح هستند را با اتفاق نظر امضا کرده و ارائه دهیم یا اسامی ۲۵ کاندیدا ارائه و سپس ۵ نفر هم با نظر و توافق، اعضا اضافه خواهیم کرد و این راهکارهای آینده است که تمامی این موضوعات در بهمن‌ماه مشخص می‌شود و تا قبل از بهمن ماه هر حزب، فهرست و اقدامات خود را انجام داده و طبیعتا حزب موتلفه نیز همین روال را در دستور کار خود دارد.

ما در ۳۱ استان  و حدود ۲۰۰ شهر تشکیلات، شعبه و هسته داریم. بر همین اساس باید برای انتخابات تلاش کنیم، حزب موتلفه در معاونت سیاسی، مدیریت انتخاباتی دائم دارد و این مسئله فقط مربوط به دوره انتخابات و به صورت مقطعی نیست، بلکه معاونت سیاسی، دائما در حال بررسی موضوع انتخابات بوده و با نزدیک شدن به انتخابات، شورای سیاسی و ستاد انتخاباتی فعالیتش بیشتر از قبل خواهد شد. در شهرستان ها نمایندگان مورد نظر مردم، چه موتلفه ای باشد چه از عناصر قوی مورد توجه مردم باشند، به حزب معرفی شده و حزب موتلفه نیز از آنها حمایت خواهد کرد.

چرا میرسلیم به دنبال جلوگیری از واردات خودرو بود؟

حیات: در رابطه با حواشی پیش آمده برای آقای میرسلیم نظر شما چیست؟

بادامچیان: رفتار میرسلیم رفتار خلافی نبوده و هیچ نقطه منفی در عملکرد وی وجود ندارد، خدمات، سوابق، شغل و موقعیت ایشان، مشهود است. اما مواضعش متفاوت بوده و هر نماینده این حق را دارد تا مواضع متفاوتی داشته باشد. تبلیغات منفی نسبت به ایشان از سوی شبکه‌های بود که از واردات خودروهای خارجی که معمولا چند سال کارکرده و قیمت ارزانی دارد و در کشور با قیمت میلیاردی بفروش می‌رسید و از آن بهره می بردند، اقدام به دعوا کرده و موجب حواشی اخیر برای ایشان شدند.  یکی از دلایل مخالفت میرسلیم با واردات خودروهای خارجی این بود که این خودروها نیاز به ابزار یدکی دارند. لذا با واردات خودرو خارجی، مجبور هستیم که لوازم یدکی را وارد کرده و این سبب می‌شود تا ارز از کشور خارج شود. بنابراین بهتر است با هزینه کرد ارز در کشور، کیفیت خودرو داخلی را ارتقا دهند. میرسلیم مهندسی موتور خوانده و در فارغ التحصیل فرانسه است جوسازی‌های سیاسی بر علیه ایشان انجام شده، اما ایشان به دلیل اینکه سنشان از ۷۵ سال عبور کرده، نمی‌توانند در انتخابات شرکت کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha