کد خبر 228431
۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۷

افزایش ۱.۶ درصدی صادرات غیرنفتی در هشت ماهه نخست امسال

افزایش ۱.۶ درصدی صادرات غیرنفتی در هشت ماهه نخست امسال

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه مهار تورم نباید با جلوگیری از صادرات اتفاق بیافتد، گفت: در هشت ماهه نخست امسال ۹۰ میلیون تن صادرات غیرنفتی به ارزش بیش از ۳۲ میلیارد دلار رقم خورد که ۱.۶ درصد افزایش ارزش صادرات وجود داشت.

به گزارش گروه استان‌های حیات، سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی پیش از ظهر امروز در بیست و هفتمین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی ایران اظهار کرد: نقطه عظیم ما، مسیری که باید طی کنیم و موانعی که سرعت‌گیر است  سه موضوع اصلی در اقتصاد است.

افزایش ۴ درصدی واردات

وی با بیان اینکه آمار هشت ماهه تجارت ما، حاکی از آن است که ۲۴.۷ میلیون تن به ارزش ۴۲.۱ میلیارد دلار واردات داشتیم، افزود: به لحاظ وزنی ۴ درصد افزایش داشتیم. 

افزایش ۱.۶ درصدی صادرات

وزیر اقتصاد و امور دارایی بیان‌کرد: ۹۰ میلیون تن صادرات غیرنفتی از لحاظ وزنی و بیش از ۳۲ میلیارد دلار از لحاظ ارزشی صادرات داشتیم که ۱.۶ درصد افزایش ارزشی صادرات وجود داشت. 

وی خاطرنشان کرد: به ظاهر تراز بازرگانی غیرنفتی در هشت ماهه اول امسال تراز مثبتی نیست؛ هرچند تراز تجاری کشور مثبت است.

خاندوزی افزود: اگر نفت را نادیده بگیریم، بخش مهمی از کسری تراز تجار غیرنفتی که وجود دارد ناشی از اقتصاد قیمتی دنیاست. 

وی گفت: محصولات پتروشیمی امروز به نسبت به سال گذشته در بازار بین‌الملل کاهش ارزی داشتند و ما به جهت ارزش و میزان صادرات، ۲۷ درصد بیش از سال گذشته صادرات داشتیم ولی به علت کاهش قیمت جهانی، ارزش صادرات ما افزایش چندانی نبوده است. 

وزیر اقتصاد و امور دارایی متذکر شد: رابطه مبادله، موضوع دیگر است؛ عدم پیچیدگی اقتصاد ایران به جهت فناوری، منجر شده تا متوسط ارزش یک کالای صادراتی به نسبت وارداتی، ارزش پایینی داشته باشد. 

 به سمت اقتصاد با درجه پیچیدگی بیشتر حرکت می‌کنیم

وی افزود: برای مثال یک دستگاه گوشی وارداتی ارز بیشتری در بردارد، از این‌رو ما به سمت اقتصاد با درجه پیچیدگی بیشتر می‌رویم. 

خاندوزی ابراز کرد: اقدامات خوب در صادرات خام نارضایتی‌هایی هم داشته است؛ به جای اینکه احجام بالا و وزین صادر کنیم و از طرف دیگر محصولات پیچیده وارد کنیم باید ارزش افزوده بالایی به محصولات خود بدهیم. 

اقتصاد نفتی مانع صادرات غیرنفتی

وی بیان داشت: در جایی ایستاده‌ایم که اقتصاد نفتی تمرکزگرا و دولت‌زده اجازه نداده است که صادرات غیرنفتی جایگاه خود را پیدا کند. 

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: رسالت بلند مدت و میان مدت ما این است که به سمت اقتصاد پیچیدگی برویم. 

وی گفت: این همایش به عنوان نهاد سازی خوشنام باید کاری کند تا اتفاق و برنامه حرکت به سوی اقتصاد دانش پایه باشد. 

خاندوزی گفت: برای اینکه اقتصاد به اقتصاد دانش پایه برود باید کاری کنیم تا دچار بی‌راهه نشویم و آدرس غلط به ما ندهند. 

حرکت اقتصاد نباید با تنفس مصنوعی حرکت کرند

وی اضافه کرد: کشورها و اقتصاد اگر به دنبال رقابت‌پذیری هستند باید بر مبنای توانمندسازی درونی خود (ریشه‌های رقابت‌پذیر در داخل اقتصاد باشد) باشد و با تنفس مصنوعی حرکت نکند. 

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: رقابت‌پذیری بر مبنای کیفی و فناور پذیر و یا رقابت‌پذیری بر مبنای اسمی و موقت است. 

وی ادامه داد: رقابت بر نرخ و ارز در بن مایه اقتصاد کشور ما نیست که در تولیدکننده ما توان رقابت با کره و ژاپن ایجاد کند بلکه ما باید با فتح بازار صادراتی کاری کنیم تا صادرکننده هر سال بیشتر از سال‌های قبل فاتح بازار صادراتی باشد. 

خاندوزی اذعان داشت: نگاه کاغذی بر صادرات و در حد شعار برای کشوری که نیاز بازار صادراتی است، نگاه اشتباه است. 

وی گفت: اگر بخواهیم رشد را به دست بیاوریم، باید رشد پایدار ایجاد کنیم نه اینکه متکی به رشد نفتی باشیم. 

صادرات از نان شب برای کشور ما نیاز است

وزیر اقتصاد و امور دارایی متذکر شد: صادرات از نان شب برای کشور ما نیاز است؛ صادراتی برای کشور ما حائر اهمیت است که باید به توان مایه تولید توجه شود. 

وی گفت: ما تسهیل مجوزها را ایجاد کردیم و بسترهای لازم را فراهم کردیم ولی مهم‌تر از آن مقررات است که گریبان‌گیر تولیدکننده می‌شود. 

خاندوزی افزود: مجوزها را می‌دهیم ولی تولیدکننده با یک مقررات روبه‌رو می‌شود که تماما دلسردی است؛ ممنوعیت‌های صادراتی باید به کل حذف شود و این ممنوعیات اصلا معنا ندارد. 

وی گفت: طبق مصوبه در هیات دولت، هر دستگاهی بخواهد مقرره به تولیدکننده صادرکند باید از چند ماه قبل به تولیدکننده اعلام کند.

وزیر اقتصاد و امور دارایی به منظم کردن مقرره‌های صادراتی، تسهیل مقرراتی، اصلاح قوانین در اقتصاد تاکید کرد و گفت: بعد از ابلاغ مصوبه هیات دولت ما به اجرا، نظارت این ابلاغیه توسط همه دستگاه‌های ذیربط نیاز داریم. 

رقابت‌پذیری باید از محل کیفیت و فناوری اتفاق بیافتد

وی با تاکید بر اینکه اگر رقابت‌پذیری کالای ایرانی در بازار جهانی با افزایش نرخ ارز ایجاد کنید، بی‌راهه است، گفت: رقابت‌پذیری باید از محل کیفیت و فناوری اتفاق بیافتد؛ یعنی کشورهای خواستار کالا، باید به خاطر جنس ایرانی خریدار باشد. 

خاندوزی ابراز کرد: اگر می‌خواهیم با فتح بازار صادراتی اتفاق بیافتد نیاز به پشتوانه تامین مالی داریم و این موضوع نیز یکی از دغدغه‌های تولیدکنندگان است. 

وی ادامه داد: در آذربایجان‌شرقی ظرفیت‌های زیادی است که با تامین مالی می‌تواند صادرات زیادی کند.

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: اگر تخصیص تامین مالی درست در ایران شود دیگر ما گوشت و مرغ صادر نخواهیم کرد. 

مهار تورم نباید با جلوگیری از صادرات اتفاق بیافتد

وی بیان کرد: مهار کردن تورم در اقتصاد ایران هیچ هنری نیست که اگر با بستن چراغ تولیدکننده و سوله‌های تولیدی باشد. 

خاندوزی افزود: مردم انتظار دارند که دولت مهار تورم را کنترل کنند ولی این کار نباید با جلوگیری از صادرات اتفاق بیافتد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha