کد خبر 228362
۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۲:۵۲

«حیات» گزارش می‌دهد؛

صدایی ماندگار از خبرنگاری که «خون نگار جنگ» شد

صدایی ماندگار از خبرنگاری که «خون نگار جنگ» شد

«هنا آبادان؛ هنا آبادان؛ اینجا آبادان؛ اینجا رادیو آبادان؛ صدای جمهوری اسلامی ایران ...»؛  آبادانی‌ها این جملات را در دوران مقاومت و خون با صدای غلام‌رضا بسیار شنیدند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ «هنا آبادان؛ هنا آبادان؛ اینجا آبادان؛ اینجا رادیو آبادان؛ صدای جمهوری اسلامی ایران ...»؛  آبادانی‌ها این جملات را در دوران مقاومت و خون با صدای غلام‌رضا بسیار شنیدند و به حق شهید رهبر را «خون نگار جنگ» نامیده‌اند.

او همیشه می گفت: «ما پیروان نسل زینبیم ، غیرت زینب (ع) در رگ های ماست و قدرت حسینی در دست هایمان ، قلبمان از علی(ع) است ، خلقمان از محمد(ص) و زبان ما از فاطمه(س) . این قلم ها امانتند و روزی بابت این امانت از ما سوال خواهند کرد.»

شهید غلامرضا رهبر متولد ۱۳۳۶ در آبادان؛ پدرش خبرنگار، گوینده رادیو و تلویزیون بود و غلام‌رضا نیز زمانی که  کودک بود برای اولین بار برنامه کودک رادیو نفت آبادان را اجرا کرد.

«غلام‌رضا» استعداد خاصی در زمینه گویندگی و خبر داشت به طوری که در مسابقات گویندگی آموزشگاه‌ها و مدارس استان خوزستان دو سال مقام اول گویندگی را به دست آورد.

در سال ۱۳۵۸ فعالیت رسمی خود را در صداوسیما از رادیو نفت آبادان آغاز کرد و با آغاز دفاع مقدس، خود را به مناطق جنگی رساند و به تهیه گزارش و خبر پرداخت.

شهید رهبر در طول ۶ سال حضورش در مناطق عملیاتی بارها مورد اصابت ترکش‌ها قرار گرفت و مجروح شد؛ اما این امر باعث نشد وی از جمع همرزمانش جدا شود.

مدیر خبر رادیو آبادان و نماینده صدا و سیما در قرارگاه خاتم الانبیا (ص) در مناطق عملیاتی جنوب و غرب کشور از سوابق این شهید رسانه‌ای است که روز شهادتش با عنوان روز «بسیج رسانه» نامگذاری شده است.

در ۲۱ دی ماه سال ۱۳۶۵ در حالی که با تیم خبری با نفربر برای تهیه گزارش به خط مقدم می‌رفتند مورد اصابت موشک هلیکوپتر قرار گرفته و همگی به شهادت رسیدند.

شهید رهبر، خزایی، رستگار و صدها جوانمرد رسانه ملی عاشقانه و بی پروا از اسلام، اتحاد و جاودانگی گفتند. آنان میراثدار نسلی بودند که فرزندان ما مدیون آنان هستند. البته آنچه که در سراسر دوران دفاع مقدس انجام شد، باری دیگر در غزه تکرار شد و اسراییل کودک کش جا پای صدام گذاشت. 

به گزارش کمیته حفاظت از روزنامه نگاران، تا ۲۰ نوامبر (۲۹ آبان) مرگ ۵۰ روزنامه نگار و کارمند رسانه تایید شده که ۴۵ نفر از آنان فلسطینی، ۴ نفر اسرائیلی و ۱ نفر لبنانی بوده است.

طبق این گزارش این سازمان آمریکایی، ۱۱ خبرنگار نیز زخمی، ۳ خبرنگار مفقود و ۱۸ خبرنگار دستگیر شده اند.
کمیته حفاظت از خبرنگاران (CPJ) درباره شهادت خبرنگاران در غزه گفته است: از زمان شروع فعالیت کمیته حفاظت از خبرنگاران در سال 1992، این ماه خون‌بارترین ماه در تاریخ برای جامعه خبرنگاران و روزنامه‌نگاران بوده است.

در واقع روایتگری زینب گونه خبرنگاران در ترسیم نسل کشی های استکبار همیشه، هر زمان و در هر برهه از تاریخ وجود داشته است و اینک این اسراییل است که بار دیگر فجایعی که در دوران ۸ سال دفاع مقدس رقم خورد را با کشتن غیرنظامیان و ستمگری یادآوری می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha