کد خبر 228259
۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۰

«حیات» گزارش می دهد؛

آنچه در عملیات «نصر 9» گذشت

آنچه در عملیات «نصر 9» گذشت

عملیات «نصر 9» که با هدف حمله به منطقه «حاج عمران» اربیل عراق صورت گرفت؛ در روز یکم آذرماه سال 66 با رمز «یا مولای متقیان» انجام شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ در اولین روز از آخرین ماه پاییز سال 1366 بار دیگر رزمندگان اسلام توانستند آنطور که باید در عملیات «نصر9» خوش بدرخشند. البته در این میان از نقش همیشگی منافقان کوردل نیز نباید غافل ماند؛ همان هایی که گاهی در به شهادت رساندن رزمندگان ما، از بعثی ها پیشی گرفتند.

این عملیات که با هدف حمله به منطقه «حاج عمران» اربیل عراق صورت گرفت در روز یکم آذرماه با رمز «یا مولای متقیان»  انجام شد. منطقه عمومی حاج عمران در فاصله 180 کیلومتری شمالشرقی اربیل و 20 کیلومتری شرق چومان قرار گرفته است. این منطقه به دلیل موقعیت استراتژیکی که داشت، هرچند وقت یکبار دو طرف برای تصرف منطقه، عملیاتهایی در آن انجام می دادند.

این شهر در نزدیکی مرز ایران و عراق قرار گرفته بود و پس از عملیات «والفجر 2» برای مدتی به تصرف رزمندگان اسلام و نیروهای کرد درآمد. در حقیقت موقعیت سوق الجیشی منطقه حاج عمران به این ترتیب است که از جنوب به ارتفاعات مرتفع سکران و کدو؛ از شمال به ارتفاعات چنارستان و کلاشین، از غرب به تنگه دربند و شهر چومان مصطفی عراق و از شرق به ارتفاعات تمرچین و شهر مرزی پیرانشهر محدود می شود.

در واقع عملیات نصر9 جزو آخرین عملیات هایی است که در این منطقه انجام شد. لشکر 64 ارومیه از نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با 4 گردان، به همراهی یک گردان از تیپ 25 تکاور با آگاهی از حضور منافقان در کنار یگانهای عراقی طرحی را آماده کردند تا با اجرای آن بتوانند تپه شهدا را مجددا تصرف کنند.

به نقل از کتاب اطلس نبردهای ماندگار نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی (سازمان ایثارگران ارتش)، تپه شهداء در یورش اولیه به تصرف نیروهای خودی درآمد ولی پاتک های بسیار سنگین عراق و خستگی شدید نیروهای خودی موجب شد مواضع بدست آمده دوباره توسط عراق اشغال شود.

در این عملیات دشمن به دلیل کوهستانی بودن منطقه نتوانست از امکانات زرهی خود استفاده کند و ناچار شد با به جای گذاشتن بیش از چهار هزار کشته و زخمی و 100 اسیر، عقب نشینی کند3دستگاه تانک و نفربر ،19 عراده توپ، 10قبضه خمپاره انداز، 60 دستگاه خودرو و بیش از 450 قبضه انواع سلاحهای سبک به همراه 6 انبار مهمات از عراق منهدم شد.

تعداد زیادی جنگ افزار سبک و سنگین و وسایل مخابراتی و مقادیر فراوانی از انواع مهمات به غنیمت نیروهای ایرانی درآمد و ارتفاعات 2080، 2060، 1985، 980 در منطقه عمومی حاج عمران در این عملیات آزاد شد.

در واقع پس از این عملیات موقعیت رزمندگان اسلام در منطقه تثبیت شد و بر قسمتی از خاک عراق مسلط شدند. از دستاوردهای دیگر این عملیات می توان به پاکسازی تپه شهدا اشاره کرد چراکه در این فرآیند قدرت پاتک از دشمن سلب شده و تعداد دیگری از نیروهای دشمن به اسارت درآمدند.

ماه آذر نیز همانند ماههای دیگر در سالهای نخستین پیروزی انقلاب اسلامی ایران، حوادثی را پشت سر گذراند که شاید مهمترین آنها را بتوان در جبهه های نبرد حق علیه باطل دنبال کردعملیات های غرور آفرین «نصر9»، «هوایی مروارید»، «طریق القدس»، «سه راهی آبادان»، «مطالع الفجر»، و «سید صادق» در آذرماه هشت سال دوران دفاع مقدس توسط رزمندگان اسلام و یگانهای ارتش و سپاه انجام شده است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha