کد خبر 228191
۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۵

«حیات» گزارش می‌دهد؛

حذف دراماتیک، پایان کار نوجوانان نیست

حذف دراماتیک، پایان کار نوجوانان نیست

با وجود شکست تیم نوجوانان مقابل مراکش می‌توان گفت کار این بازیکنان و نسلی که می‌تواند آینده فوتبال ایران را تضمین کند تازه شروع شده است.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ تیم فوتبال نوجوانان ایران که توانست با عملکردی درخشان در دور گروهی جام جهانی زیر 17 سال به دور حذفی راه پیدا کند، با وجود امید و انگیزه‌های زیادی که برای صعودش و عبور از سد مراکش داشت نتوانست برتری خودش را برابر این تیم حفظ کند و با گلی که در دقایق پایانی بازی دریافت کرد کارش به تساوی کشید و در نهایت در ضربات پنالتی مغلوب حریف آفریقایی شود و با این مسابقات وداع کند.

اگرچه برتری نوجوانان ایرانی مقابل برزیل به عنوان مدافع عنوان قهرمانی یک نتیجه درخشان بود و در ادامه هم ما انگلیس را به عنوان یک ابرقدرت و مدعی دیگر توانستیم آزار دهیم و این به خودی خود انتظارها در پی این عملکرد درخشان از یوزهای نوجوان بالا رفت و خودمان را حریف از پیش برنده مقابل قهرمان آفریقا می‌دانستیم و از همین مرحله صحبت از شانس صعود این تیم به فینال مسابقات مطرح شده بود که همین به خودی خود یک بار روانی برای بازیکنانی ایجاد کرد که در ابتدای مسیر فوتبالی خود قرار دارند. رفتار اشتباهی که نتیجه‌اش را در دیدار روز گذشته مقابل مراکش دیدیم که بازیکنان تحت این فشار برد خود را با تساوی عوض کرده و در نهایت شکست خوردند و حالا مغموم و سرخورده از این شکست احتمالاً در شرایط نا امیدی به ایران بر می‌گردند و اینجاست که نقش مخاطب و رسانه فوتبال در دور کردن این نفرات از جوی که می‌تواند روی آینده فوتبالی آنها اثر منفی بگذارد پررنگ است.

* این تیم را رها نکنید

محمد نصرتی، ستاره اسبق تیم ملی و مربی تراکتور در این خصوص اظهار داشت: حسین عبدی و این تیم باید حفظ شوند و نباید آنها را به حال خودشان رها کنیم. ما نفرات خیلی خوبی داریم که از این مسابقات هم تجربه خوبی را به دست آورده‌اند. عبدی و شاگردانش تا به امروز نمرات قبولی گرفته‌اند. باید بگویم تیم نوجوانان الگویی برای فوتبال و حتی رشته‌های دیگر ورزش  می‌تواند باشد.

پیش از این هم اکبر محمدی در گفتگو با حیات در این خصوص گفته بود: به نظر من حضور ما در جام جهانی در چنین رده سنی برایمان به نتیجه گره بخورد. همینکه در چنین سطحی حضور داریم برای ما کافی است و باید تجربه کافی از آوردگاه بزرگی مثل جام جهانی را کسب کنیم.

* واکنش فیفا به حذف دراماتیک

فدراسیون جهانی فوتبال فیفا، در پایان این بازی به حذف تیم ایران واکنش نشان داد و آن را یک پیروزی دراماتیک برای مراکش برشمرد.

در سایت فیفا آمده است، «طه بنغوزیل» دروازه بان مراکش ستاره بازی بود و با مهار پنالتی‌های بازیکنان ایران توانست جشن باشکوهی را برای تیم خود به ارمغان بیاورد. همچنین اسماعیل قلی زاده و آرشا شکوری از بازیکنان خوب ایران در این بازی بودند که هر کدام از آنها با عملکردی که داشتند توانستند در بین سایر بازیکنان ایران خوش بدرخشند.

حذف دراماتیک، پایان کار نوجوانان نیست

واکنش عبدی به این شکست

سرمربی تیم ملی نوجوانان در واکنش به این حذف گفت: ما با جام جهانی زیر ۱۷ سال خداحافظی می‌کنیم. می‌رویم با تیم دیگری در جامی دیگر همدیگر را می‌بینیم. از فیفا بابت برگزاری این رویداد ممنونم. از مردم ایران عذرخواهی می‌کنم که نتوانستیم انتظارات را برآورده کنیم و آنطور که لایق آنها بود در زمین ظاهر شویم. امیدواریم در جای دیگر بتوانیم انتظارات را برآورده کنیم.

بازی با مراکش اما پایان ماجراجویی ایران بود، آن هم در شرایطی تا در دقیقه 4+90 با یک گل از حریف پیش بودیم اما در لحظات پایانی گل تساوی را خوردیم و در نهایت در ضربات پنالتی باختیم و با جام جهانی وداع کردیم. این تیم حاصل استعدادیابی بزرگی بود که از حدود دو سال پیش آغاز شد. بازیکنان زیادی مورد بررسی قرار گرفتند تا در نهایت این نفرات انتخاب شدند و به تیم ملی راه یافتند. تیم نوجوانان شاید می‌توانست به مرحله بعد راه یابد اما در هر صورت این اتفاق رخ نداد تا باز هم یک نگرانی ایجاد شود.

در حقیقت مهمترین نکته‌ای که وجود دارد این است که این تیم به حال خود رها نشود. اتفاقی که در سال‌های گذشته بارها در رشته‌های مختلف شاهد بوده‌ایم این است که بازیکنان نوجوان و جوان رها شده و تیم‌ها نیز تا زمان مسابقات بعدی به دست فراموشی سپرده می‌شوند. فدراسیون فوتبال باید برنامه‌ای داشته باشد که این نسل رها نشده و زیر نظر داشته باشد. همین تیم می‌تواند در آینده تیم جوانان و امید را بسازد و البته پشتوانه خوبی برای فوتبال بزرگسالان باشد. در کنار این موضوع باید برای ساختن یک تیمِ خوب و قابل احترام در رده سنی نوجوانان همت کرد تا در مسابقات آینده در رده‌های پایه حرف‌های بیشتری برای گفتن داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha