کد خبر 228103
۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۲

معاون سازمان توسعه تجارت مطرح کرد؛

ظرفیت تجارت ۳۰ میلیارد دلاری با اوراسیا

ظرفیت تجارت ۳۰ میلیارد دلاری با اوراسیا

معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت گفت: ظرفیت تجارت ۳۰ میلیارد دلاری میان ایران و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا وجود دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات، محمدصادق قنادزاده معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت در نشست خبری دومین نمایشگاه اختصاصی اوراسیا گفت: در حال حاضر ایران و اوراسیا در مورد متن و لیست کالاها برای تجارت آزاد به تفاهم رسیده اند. به زودی در روسیه، پنج کشور به علاوه ایران تفاهم نامه تجارت آزاد را امضا می‌کنند و در صورت تصویب در مجلس از سال آینده  اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: بر اساس این توافق ۸۷ درصد کالاها با تعرفه صفر بین ایران و اوراسیا مبادله خواهد شد. اما در موافقت‌نامه‌های تجارت آزاد میان کشورها همیشه یک لیست منفی نیز وجود دارد.

معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت اضافه کرد: در این موافقت‌نامه هم ۱۳ درصد کالاهای ما یا در لیست ممنوعیت واردات است یا تعرفه واردات آن‌ها صفر نخواهد بود که از جمله این کالاها می‌توان به خودرو، صنایع نساجی، محصولات کشاورزی و لوازم خانگی اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا سالانه ۳۸۰ میلیارد دلار واردات دارند، یادآور شد: این کشورها شامل روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان است‌.

قنادزاده افزود: در سال ۱۳۹۵ قرارداد موقت تجارت ترجیحی ایران با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا منعقد شد که در نتیجه آن در سال اول، صادرات ما به این کشور رشد ۸۰ درصدی داشت.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: از سال ۹۹ مذاکرات تجارت  به اتحادیه اقتصادی آغاز شده که طی یکی، دو ماه آینده ۵ کشور با ایران سند نهایی تجارت آزاد را امضا خواهند کرد.

معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت همچنین گفت: پس از آن نیز این سند در مجلس کشورها باید به تصویب برسد که پس از تصویب در مجالس کشورها پیش‌بینی می‌شود تجارت آزاد ایران و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا از ابتدای سال شمسی آینده آغاز می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha