کد خبر 228090
۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۲

رئیس جمهور در کنگره علامه طباطبایی:

اگر سهم برجسته‌ای در علوم انسانی جهانی نداریم، باید برای آن برنامه‌ریزی کنیم

اگر سهم برجسته‌ای در علوم انسانی جهانی نداریم، باید برای آن برنامه‌ریزی کنیم

رئیس جمهور گفت: باید بپرسیم آیا ما خودباروی که در علوم فنی و علوم پزشکی داریم، در علوم انسانی نیز داریم؟ سهم ما در علوم انسانی جهانی چقدر است؟ اگر سهم برجسته‌ای در علوم انسانی جهانی نداریم، باید برای آن برنامه‌ریزی کنیم.

به گزارش گروه اجتماعی حیات؛ دکتر سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، در کنگره علامه طباطبایی که ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۲ در دانشگاه الزهرا برگزار شد، گفت: فلسفه در خداباوری نقش مهمی را ایفا می کند. علامه احیاگر حکمت اسلامی در دوران معاصر است.

رئیس جمهور کشورمان گفت: نقش فلسفه مهم است و در حوزه های مختلف باید به فلسفه و نقش آن در پیشرفت جوامع و تعالی توجه کرد. به گفته وی فلسفه در خداباوری نقش مهمی ایفا می کند. علامه احیاگر حکمت اسلامی در دوران معاصر است.

رئیسی ادامه داد: امروز افرادی هستند که انسان ها را به انسان دوستی و نیکی دعوت می کنند. علامه شخصیتی است که نگاهش به هستی و انسان نگاهی کاملا توحیدی است. در مواجهه فلسفه الهی با فلسفه غربی علامه به زیبایی صحبت کرده است و ایشان توجه به فلسفه الهی داشته و تعریف والایی از انسان دارد.  

رئیسی بیان کرد: انسان شناسی در المیزان و توجه به علوم انسانی همچنین توحید علوم انسانی در نگاه علامه طباطبایی بسیار زیبا است و انسان های زیادی در مکتب علامه تربیت یافتند. سهم ما در علوم انسانی جهانی باید اثرگذار باشد و در این زمینه باید افزایش پیدا کند. ایران اسلامی مهد فلسفه و علوم عقلی است. فارابی، سهروردی، امام خمینی (ره) و ملاصدرا از جمله استادان این حوزه هستند. 

وی ادامه داد: دانشگاه باید در تمام حوزه ها در کنار کار، تولید و دیگر مسائل قرار گیرد. دانشگاه و حوزه های علمیه کمک حال دولت هستند. جوامع علمی و اندیشه ورزی باید گره های ذهنی را باز کنند و به سوالات مردم دنیا در جهت رفع شبهه ها پاسخ دهند. من به عنوان یک طلبه خدمتکار به دنبال ایحاد امید نسبت به آینده هستم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: هانری کربن و دیگر افرادی که با سیره علامه آشنایی دارند، هر کدام صاحب کرسی هستند و در جایگاه صاحب نظری و صاحب بصری قرار دارند. باید بپرسیم آیا ما خودباروی که در علوم فنی و علوم پزشکی داریم، در علوم انسانی نیز داریم؟ سهم ما در علوم انسانی جهانی چقدر است؟ اگر سهم برجسته‌ای در علوم انسانی جهانی نداریم، باید برای آن برنامه‌ریزی کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha