کد خبر 228014
۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۶

رایزنی دبیر شورای امنیت ارمنستان با مقام انگلیسی درباره همکاری امنیتی

رایزنی دبیر شورای امنیت ارمنستان با مقام انگلیسی درباره همکاری امنیتی

دبیر شورای امنیت ارمنستان امروز (دوشنبه) میزبان وزیر امور اروپا در دولت انگلیس بوده و درباره همکاری‌های امنیتی با این مقام غربی گفت‌وگو کرد.

به گزارش گروه بین الملل حیات؛ «آرمن گریگوریان»، دبیر شورای امنیت ارمنستان امروز در ایروان با «لئو داکرتی»، وزیر امروز اروپا در دولت انگلیس دیدار و درباره فرصت‌هایی برای همکاری امنیتی میان ارمنستان و انگلیس گفت‌وگو کرد.

به گفته گریگوریان، این مقام ارمنی در این دیدار همچنین درباره مسائل ژئوپلیتیک و امنیت منطقه‌ای گفت‌وگو کرده و بر لزوم برقراری صلح در منطقه قفقاز جنوبی تأکید کرد.

به گزارش اسپوتنیک، داکرتی نیز در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) دیدار خود با گریگوریان و بحث‌های مطرح‌شده درباره همکاری امنیتی منطقه‌ای را «پربار» توصیف کرد.

طبق اعلام وزارت خارجه انگلیس، داکرتی پس از پایان سفر خود در ارمنستان، به گرجستان و جمهوری آذربایجان سفر خواهد کرد؛ کشورهایی که مانند ارمنستان، سابقاً عضو اتحاد جماهیر شوروی بودند.

در بیانیه وزارت خارجه انگلیس آمده است که این مقام انگلیسی می‌کوشد با طرح پیشنهاد افزایش همکاری‌های امنیتی و تجاری با این کشورها، وابستگی آن‌ها - و در نتیجه اروپا - به روسیه را کاهش دهد.

در ۲۰ سپتامبر با مسلط‌شدن جمهوری آذربایجان بر قره‌باغ کوهستانی در حمله‌ای کوتاه و سریع، روابط مسکو و ایروان به تیرگی گراییده است.

از ۲۰۲۰ تا تسلط باکو بر قره‌باغ در ۲۰۲۳، نیروهای صلح‌بان روسیه در این منطقه حضور داشتند. ایروان که حامی تلاش اکثریت ارمنی‌تبار منطقه قره‌باغ برای جدایی از جمهوری آذربایجان بود، از روسیه به دلیل عدم حمایت از ارمنستان در مقابله با حمله نیروهای جمهوری آذربایجان، گله‌مند است.

هفته گذشته نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان از حضور در نشست سازمان پیمان امنیت جمعی خودداری کرد و این تازه‌ترین برگ در مجموعه وقایعی است که از سردشدن روابط روسیه و ارمنستان نشان دارد. همچنین پاشینیان پیش‌تر رزمایش برنامه‌ریزی‌شده سازمان پیمان امنیت جمعی در خاک خود را لغو کرد و در ماه اکتبر نیز از حضور در نشست «کشورهای مستقل مشترک‌المنافع» خودداری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha