کد خبر 227973
۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۰

«حیات» گزارش می‌دهد؛

دست برتری فتاح ۲ در مقابله با سامانه تاد آمریکا

دست برتری فتاح ۲ در مقابله با سامانه تاد آمریکا

موشک هایپرسونیک فتاح ۲ با تکیه بر دانش و توان داخلی ساخته شد و قابلیت عبور از سامانه‌های ضد موشکی تاد آمریکا را دارد.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات؛ جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های گذشته با تکیه بر دانش و توان متخصصان داخلی توانست، خود را در میان قدرت‌های برتر نظامی جهان قرار دهد. این قدرت با تکیه بر توان موشکی جمهوری اسلامی ایران رقم خورد و باعث شد تا دشمنان توان رویارویی با قدرت نظامی و تسلیحاتی کشورمان را نداشته باشند.

رونمایی از این سلاح‌ها سبب شد تا اگر کسی قصد حمله به خاک، مواضع نظامی و مراکز مهم کشورمان مانند پالایشگاه‌های نفتی، میادین نفت و بنادر را داشته باشد، متوجه این موضوع باشد که سامانه‌های دفاعی و تهاجمی ایران، این اجازه را به آنها نخواهد داد.

گاهی نیاز نیست پاسخ به همه پیام‌های که از سوی دشمنان این کشور صادر می‌شود، را مکتوب اعلام کرد بلکه با تکیه بر علم، دانش، ایمان و عمل، کوبنده‌ترین و دندان شکن‌ترین پاسخ‌ها را به ارسال کننده پیام‌ها، ارائه داد.

دست برتری فتاح ۲ در مقابله با سامانه تاد آمریکا

در این زمینه، روز یکشنبه ۲۸ آبانماه‌ رهبر معظم انقلاب از دستاوردهای هوافضای سپاه پاسداران انقلاب بازدید کرد، توانمندی‌های نیروی هوافضای سپاه را شیرین و مطلوب خواند و مهم‌ترین ویژگی آن را نیازسنجی صحیح و تمرکز علمی و تحقیقاتی بر نیازها برشمرد. از دیگر اقداماتی که در این روز انجام شد، رونمایی از موشک فتاح (۲) بود.

موشک بالستیک فتاح از خانواده موشک‌های بالستیک تاکتیکی فاتح ایران و از نسل خیبرشکن‌ها است. همچنین فتاح (۲) جزو موشک‌های هایپرسونیکی بوده که در نوع تسلیحات Hypersonic glide vehicles (HGV) خوانده می‌شود.

ایران به‌عنوان پنجمین کشور دارنده این فناوری، آنرا در اختیار دارد. از ویژگی‌های که فتاح (۲) را متمایز کرده، توانایی عبور از سد سامانه‌های پدافندی است که مجهز به سرجنگی با قابلیت گلاید و کروز است که سرعت آن از ماخ ۵ تا ۲۰ بسته به متفاوت است.

موشک فتاح (۲) در نوع تسلیحات  Hypersonic glide vehicles قرار گرفتن یعنی چه؟ HGV نوعی از موشک هایپرسونیک با یک ارتفاع بالا یا همان خارج از جو است که بعد از بازگشت به داخل جو، تا رسیدن به هدف مورد نظر خود به مانور ادامه می‌دهد و این امکان را دارد تا در ارتفاع کم به همراه امکان تغییر مسیر مکرر به سمت هدف  طی طریق کند. این نوع موشک باعث می‌شود که رادارهای پدافندی دشمن در شناسایی دچار مشکل شده و در نتیجه احتمال غافلگیری مجموعه دفاعی دشمن، بیشتر شود.

از مهمترین و برترین مولفه‌های این موشک هایپرسونیک، عبور از سامانه‌های ضد موشکی است و یکی از سامانه ضد موشکی که عبور از آن برای برخی از موشک‌ها سخت بود، سامانه ضد موشکی تاد است. اما نکته مهم موشک فتاح (۲) این است که این موشک هایپرسونیک، توانایی آن را دارد تا از سامانه ضدموشکی هوایی آمریکا عبور کند. 

براساس این گزارش، سامانه ضد موشکی تاد (THAAD) آمریکا برای مقابله با موشک‌های بالستیک تاکتیک ساخته شده‌ که قادر است از فاصله ۱۰۰۰ کیلومتری با برد موشکی ۲۰۰ کیلومتر و موتور راکتی سوخت جامد با نازل متحرک، اهداف را کشف و با سرعتی به حدود ۸ ماخ، آنرا مورد هدف قرار دهد.

دست برتری فتاح ۲ در مقابله با سامانه تاد آمریکا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha