کد خبر 227970
۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۳

کنعانی:

ایران برخلاف آمریکا نیروهای تحت امر و وکالتی در منطقه ندارد

ایران برخلاف آمریکا نیروهای تحت امر و وکالتی در منطقه ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به مشورت‌های بین نمایندگان مجلس و دستگاه دیپلماسی در موضوع تحولات غزه و رایزنی‌های پارلمانی در این زمینه، گفت: وزارت خارجه از ایفای نقش مجلس در چارچوب فعالیت‌های پارلمانی در موضوع غزه استقبال می‌کند.

به گزارش گروه سیاسی حیات، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (دوشنبه) ۲۹ آبان ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح اوضاع جاری در غزه پرداخت و با اشاره به روز جهانی کودک به روح بیش از پنج هزار شهید کودک فلسطینی ادای احترام کرد و برای چند ده هزار مجروح فلسطینی آرزوی بهبودی کرد.

سخنگوی وزارت امورخارجه یادآور شد: این روزهای تلخی برای کودکان مظلوم فلسطین است. قلب ما رنجور و داغدار وضعیت اسفناکی است که کودکان مظلوم فلسطینی این روزها تجربه می‌کنند.

کنعانی در پاسخ به خبرنگار خانه‌ملت در خصوص نقش دیپلماسی پارلمانی در اجماع کشورهای اسلامی علیه جنایت‌های رژیم صهیونیستی، گفت: ما از ایفای نقش مجلس شورای اسلامی در چارچوب فعالیت های پارلمانی و ضروریت‌هایی که در قالب دو جانبه و یا در قالب اتحادیه های پارلمانی اعم از آسیایی یا بین المللی دارند، استقبال می کنیم.

وی افزود: خوشبختانه مجلس شورای اسلامی همواره به استفاده از ظرفیت‌های پارلمانی اهتمام خوبی داشته و این همکاری ها و تلاش‌ها مکمل اقدامات دستگاه دیپلماسی و در چارچوب استفاده از ضرورت‌های ملی است و مجلس در این زمینه اهتمام جدی دارد.

 سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه به مشورت‌هایی بین مجلس و دستگاه دیپلماسی  در مورد موضوع غزه و تحولات فلسطین اشاره کرد و گفت: این مشورت‌ها مانند نشست روز گذشته وزیر خارجه با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، کمک می‌کند به اینکه ما با دیدگاه های روشن و با ارزیابی واقعی و نزدیک به واقع از آنچه که در حوزه بین‌الملی در حال رخ دادن است، بتوانیم از ظرفیت های موجود برای پیگیری اهداف و منافع ملی و موضوعاتی که مبتلابه منطقه و جهان اسلامی است به ویژه مسئله فلسطین که در صدر موضوعات جهان اسلام است، استفاده کنیم و این همکاری‌ها خوب، سازنده، هم افزا و مکملی است.

گروه‌های مقاومت در منطقه تحت امر ایران نیستند

وی درباره حملات مقاومت عراق به پایگاه‌های آمریکا در این کشور، گفت: گروه‌های مقاومت در منطقه تحت امر ایران نیستند که از ایران فرمان بگیرند. این گروه‌ها نماینده ملت‌ها و دولت‌های خود هستند. دولت آمریکا به جای اتهام زنی به ایران بررسی دقیق‌تر کند که چرا مورد نفرت ملت‌های دنیاست.

کنعانی افزود: ایران در منطقه گروه‌های وکالتی ندارد که به آنها دستور بدهد. اینها بخشی از واکنش‌هایی است که به جنایات رژیم صهیونیستی تحت حمایت دولت آمریکا در منطقه نشان داده می‌شود.

ارئه فهرست کالاهای شرکت‌های صهیونیستی به وزارت صمت 

وی در پاسخ به سؤالی درباره اعلام فهرست کالاهای شرکت‌های صهیونیستی بیان کرد: ورود کالاهای تولید شده توسط شرکت‌های صهیونیستی یا شرکت‌هایی که به نحوی از انحاء دارای سهام وابسته به شرکت‌های صهیونیستی هستند، براساس قوانین به ایران ممنوع است و قطعا ملت بزرگ ایران با درکی که از ماهیت ظالمانه و تجاوزکارانه و اشغالگرانه رژیم صهیونیستی دارند، تمایلی به استفاده از کالاهای تولید شده توسط شرکت‌های صهیونیستی ندارند و چنانچه علمی به این موضوع داشته باشند حتما اجتناب می‌کنند.

کنعانی خاطرنشان کرد: در چارچوب این احتمال که برخی شرکت‌ها با روش‌های غیراصولی کالاهای دارای سهام این شرکت‌ها را وارد بازارهای ایران کنند، براساس قانون دستگاه دیپلماسی با همراهی سایر دستگاه‌های ذیربط کشور موظف به بررسی این گونه کالاها و شرکت‌هاست. دستگاه دیپلماسی بررسی‌های خود را در طول سال‌های متمادی انجام داده و این بررسی‌ها به صورت منظم صورت گرفته است. فهرست این گونه کالاها و شرکت‌هایی که احتمالا کالاهای آنها وارد ایران می‌شود یا می‌تواند بشود به دستگاه‌های ذیربط اجرایی از جمله وزارت صمت داده شده که این وزارتخانه در چارچوب ماموریت محوله انجام می‌دهد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: دستگاه‌های ذیربط ایران نسبت به این مسأله حساسیت لازم را دارند و به شرح وظایف خود واقف هستند و دستگاه دیپلماسی و وزارت صمت در جهت پیگیری و اجرای این قانون جدیت لازم را دارند.

گروه‌های مقاومت در منطقه نمایندگان کشورها و ملت‌های خود هستند

کنعانی درباره اظهارات بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره توقیف کشتی اسرائیلی توسط انصارالله و نسبت دادن آن به ایران نیز گفت: این اتهام زنی‌ها باطل و ناشی از شرایط بغرنجی است که این رژیم با آن دست به گریبان است. بارها اعلام کردیم گروه‌های مقاومت در منطقه نمایندگان کشورها و ملت‌های خود هستند. براساس منافع خود و کشورها و ملت‌های خود تصمیم می‌گیرند به صورت خودجوش اقدام می‌کنند.

وی اضافه کرد: این گونه اظهارات در چارچوب فرافکنی و برای فرار از شرایط بغرنجی است که رژیم صهیونیستی با آن مواجه است. این رژیم نمی‌تواند بپذیرد که شکست راهبردی را از یک گروه فلسطینی متحمل شده و به انحاء مختلف در تلاش است با اتهام زنی به دیگران و ایران، توجیهی برای شکست فاحش خود پیدا کند. این اتهام زنی‌ها باطل است و فایده‌ای برای این رژیم شکست خورده متصور نیست. ادامه و تشدید درگیری‌ها در منطقه نتیجه حمایت‌های همه جانبه سیاسی و نظامی و تداوم سیاست‌های جانبدارانه دولتمردان آمریکا از اقدامات جنایتکارانه و وحشیانه رژیم صهیونیستی است و در استمرار حملات هوایی و بی وقفه و قتل عام گسترده این رژیم است که در سایه حمایت آمریکا علیه مردم مظلوم غزه مرتکب شده است.

در صورت عدم توقف جنایات در غزه، گروه‌های مقاومت دست بسته نخواهند بود

کنعانی با بیان اینکه پشتیبانی همه جانبه و نامحدود دولت آمریکا از جنایات جنگی این رژیم با واکنش‌های جدی در منطقه مواجه شده است، اظهار کرد: اقدام دولت آمریکا در مخالفت سرسختانه با هر قطعنامه‌ای در شورای امنیت که متضمن و مشتمل بر درخواست برای برقراری آتش بس فوری و قطعی است، از جمله اقداماتی است که شرایط غزه و وضعیت انسانی در نوار غزه را بغرنج، پیچیده، اسفناک و دردناک کرده است. اینها باعث واکنش نیروهای مقاومت در منطقه می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: گروه‌های مقاومت هشدار داده‌اند که در صورت عدم پایان دادن به جنایات جنگی و حملات علیه فلسطینی‌ها در غزه گروه‌های مقاومت دست بسته نخواهند بود. بارها این هشدار را به آمریکا دادند. موج گسترده جهانی مخالفت با تداوم جنگ علیه غزه و حمایت بی قید و شرط آمریکا از رژیم صهیونیستی این است که ملت‌های دنیا از آنچه در غزه در حال صورت است، عصبانی هستند.

کنعانی گفت: دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی باید درک کنند که تنها با توقف فوری کشتار مردم و رفع محاصره کامل از غزه و اجازه دادن جهت ارسال کمک‌های انسانی فوری و همچنین پایان دادن به کوچاندن ملت مظلوم فلسطین از غزه است که واکنش گروه‌های مقاومت و ملت‌ها پایان خواهد یافت. در صورت استمرار این جنایات گروه‌های مقاومت و ملت‌ها دست بسته نخواهند بود و واکنش جدی به آن نشان خواهند داد.

دیوان لاهه در رسیدگی به جنایات صهیونیست‌ها از منظر حقوقی مشکل صلاحیتی ندارد/ ادله کافی وجود دارد

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی بیان کرد: رژیم صهیونیستی به صورت متمادی و مستمر در طول بیش از ۴۰ روز گذشته مرتکب جنایات جنگی بیشماری شده است. نسل‌کشی، نقض فاحش حقوق بشر و کوچاندن اجباری بخشی از مردم فلسطین و غزه و اقدام به جنایات دسته جمعی و تنبیه دسته جمعی مردم و شهروندان بدون هیچ گونه تفکیکی بین نظامیان و غیرنظامیان و بی توجهی به تناسب در اصل واکنش، کشتار بیش از ۱۵ هزار نفر از شهروندان که براساس آمار سازمان ملل و مرکز آمار جمعیت ملل متحد و سازمان صلیب سرخ جهانی بیش از ۷۰ درصد شهدا تاکنون از کودکان و زنان بودند، همه نشانگر ارتکاب جنایت جنگی توسط رژیم صهیونیستی در انواع مختلف این جنایات است.

وی ادامه داد: دیوان کیفری بین‌المللی در رسیدگی به این جنایات از منظر حقوقی مشکل صلاحیتی ندارد. از چند سال قبل پرونده‌هایی علیه مقامات این رژیم در دیوان کیفری بین‌المللی باز است. خوشبختانه در ایام اخیر هم تعدادی از دولت‌ها اقدام به اقامه شکایت علیه مقامات رژیم صهیونیستی در این دیوان کرده‌اند. به عنوان ایران از این ایده حمایت می‌کنیم و بارها در نشست‌های مختلف این خواسته را مطرح کردیم.

کنعانی گفت: درخواست کردیم دیوان مزبور براساس شکایت‌هایی که دریافت کرده، ورود کند. انتظار می‌رود دیوان به وظیفه خود عمل کند. سوابق عملکرد گذشته دیوان تاکنون نشانگر عملکرد موفق و رضایت بخش نبوده است. در پرونده‌هایی به صورت یک طرفه عمل کرده است. اکنون دیوان کیفری بین‌المللی با توجه به درخواست‌هایی که از آن شده در مقابل آزمون جدی قرار دارد که میزان توانایی و مصداقیت خود را در انجام ماموریت ذاتی خود اثبات کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: از نگاه بسیاری از حقوقدانان و متخصصان بین‌المللی رژیم صهیونیستی مرتکب جنایات جنگی شده است و این رژیم مرتکب انواع و اقسام جنایات جنگی در غزه شده است. ادله کافی وجود دارد. ایران در چارچوب پیشنهاد خود به سازمان همکاری اسلامی و در چارچوب مصوبه اجلاس سران خواستار تعیین کمیته‌ای برای تدوین این اسناد جهت ارائه به محاکم بین‌المللی از جمله این دیوان شده است و امیدواریم دیوان کیفری بین‌المللی در چارچوب ماموریت ذاتی خود اثبات کند بی طرفانه و عادلانه عمل می‌کند و نسبت به محاکمه جنایتکاران جنگی اقدام کند.

کنعانی افزود: وزیر امور خارجه در چارچوب سفر اخیرش به ژنو این موضوع را در دیدار با مقامات سازمان ملل در ژنو متذکر شد و حتی از نماینده دبیرکل در امور بشردوستانه و کمیسر عالی حقوق بشر خواست کمیته‌ای تخصصی برای تدوین و مستندسازی اسناد جهت استفاده در محاکم بین‌المللی تشکیل دهند. ایران این موضوع را با جدیت دنبال خواهد کرد.

 آژانس در ارتباط با توانایی‌های هسته‌ای غیرقانونی رژیم صهیونیستی مسؤولیت دارند

سخنگوی وزارت خارجه درباره گزارش اخیر آژانس درباره میزان ذخایر اورانیوم غنی شده ایران و سکوت این سازمان در قبال تهدید هسته‌ای اسرائیل گفت: فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران مبتنی بر همکاری‌ها با آژانس تحت نظارت این سازمان است و فعالیت‌های ما در چارچوب موافقتنامه پادمان و NPT است. همکاری‌های فنی و تخصصی ایران در چارچوب‌های خود ادامه دارد و این همکاری‌ها مستمر است. طرح مباحثی از این دست با انگیزه‌های دیگری صورت می‌گیرد و ما این مواضع را مواضع فنی و سازنده تلقی نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: مجامع بین‌المللی، سازمان ملل، شورای امنیت و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ارتباط با توانایی‌های هسته‌ای غیرقانونی رژیم صهیونیستی که تحت نظارت هیچ پادمانی نیست، مسؤولیت دارند. این رژیم نشان داد هیچ خط قرمزی را رعایت نمی‌کند. تهدید یک وزیر کابینه این رژیم برای استفاده از بمب اتم علیه مردم غزه هیچ تردیدی را باقی نگذاشته که این رژیم هم دارای سلاح است و هم در استفاده از تسلیحات ممنوعه، هیچ محدودیتی برای خود قائل نیست.

کنعانی تصریح کرد: این همه مستندسازی لازم صورت گرفته که این رژیم در ایام اخیر از انواع و اقسام سلاح‌های ممنوعه از جمله بمب‌های فسفری و آتش زا استفاده کرده است. امیدواریم شورای امنیت و سازمان‌های مرتبط به این موضوع توجه کنند. آژانس هم به وظایف خود درباره تجهیزات و تسلیحات و فعالیت‌های ممنوعه و دور از کنترل این رژیم توجه لازم را صورت بدهد.

کنگره آمریکا، حافظ منافع رژیم صهیونیستی 

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات نماینده کنگره آمریکا مبنی بر مسدود کردن پول‌های ایران در قطر، گفت: کنگره آمریکا و بسیاری از نمایندگان کنگره در طول سالیان متمادی نشان دادند بیش از اینکه نماینده ملت آمریکا باشند، حافظ منافع رژیم صهیونیستی هستند و اینکه منافع کشور و ملت آمریکا را زیر پای منافع رژیم صهیونیستی قربانی کردند و همچنین در این مسیر گام برمی‌دارند. برای اینگونه اظهارات ارزشی قائل نیستیم.

بایدن منافع ملت آمریکا را قربانی مصالح نامشروع رژیم صهیونیستی نکند

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و درخواستش از رئیس جمهور چین مبنی بر اینکه از ایران بخواهد که از گسترش دامنه درگیری در منطقه غرب آسیا جلوگیری کند هم گفت: از این موضوع مطلع نیستم. اگر فرض بگیریم چنین درخواستی مطرح شده دولت آمریکا به جای درخواست از دیگران بهتر است به آنچه مسؤولیت این دولت در ارتباط با صلح و امنیت بین‌المللی است توجه کند و از ایستادن کامل و تمام عیار در کنار رژیم صهیونیستی برای ادامه جنایت جنگی علیه ملت فلسطین خودداری و منافع کشور و ملت آمریکا را قربانی مصالح نامشروع و طمع ورزانه رژیم صهیونیستی نکند.

سفر ریابکوف به تهران در چارچوب همکاری‌های ایران و روسیه در گروه بریکس

وی درباره سفر سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه به تهران، گفت: با توجه به عضویت ایران در بریکس از ژانویه و آغاز ریاست روسیه بر بریکس در سال جدید میلادی و اینکه ریابکوف نماینده روسیه در بریکس است، این سفر در چارچوب مشورت‌های دوره‌ای بین دو کشور از جمله در چارچوب همکاری‌های دو کشور در قالب گروه بریکس انجام شد. برخی دیگر از موضوعات مورد علاقه مورد گفت‌وگو قرار گرفت که شامل موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بود و تحولات فلسطین و غزه در چارچوب مشورت‌های دو کشور مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

تحریم رژیم صهیونیستی از سوی کشورهای اسلامی خواسته ملت فلسطین است

کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره تلاش‌های دیپلماتیک ایران برای ممانعت از صادرات انرژی و ... به رژیم صهیونیستی افزود: ایران در چارچوب رویکرد اصولی و حمایتی خود از ملت فلسطین و بخشی از تلاش‌های دیپلماتیک برای توقف تجاوز و جنایت جنگی رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین با کشورهای اسلامی به صورت ویژه مشورت‌های مستمری را در سطوح مختلف انجام داده است. تحریم رژیم صهیونیستی از سوی کشورهای اسلامی خواسته ملت فلسطین است و این را در مذاکرات و رایزنی‌های دیپلماتیک مورد توجه و پیگیری قرار می‌دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: این انتظار به حق ملت فلسطین از کشورها و دولت‌ها و ملت‌های اسلامی است که از همه ابزارهای ممکن برای ایجاد بازدارندگی در مقابل ماشین کشتار سازمان یافته این رژیم استفاده کنند. نشست‌هایی را کشورهای اسلامی داشتند که لازم و خوب بود، ولی متاسفانه کافی نیست. شورای امنیت هم از انجام وظیفه خود برای ایجاد مانع در مقابل این ماشین کشتار جمعی باز ماند. کشورهای اسلامی وظایف ویژه‌ای در قبال ملت فلسطین دارند و این کشورها ظرفیت‌های ملی دارند که می‌توانند از آن برای اقدام علیه رژیم صهیونیستی استفاده کنند.

وی اضافه کرد: تحریم کالا و انرژی و نفت علیه این رژیم از این ابزارهاست. دیپلمات‌های رژیم صهیونیستی را اخراج و یا کشورهایی که با این رژیم رابطه دیپلماتیک دارند، دیپلمات‌های خود را فرابخوانند. اینها وظایف اسلامی و انسانی کشورهای اسلامی است. ما تلاش‌های خودمان را انجام می‌دهیم و به این تلاش‌ها ادامه می‌دهیم. این به عهده کشورهای اسلامی است که به وظیفه خود عمل و به درخواست به حق ملت فلسطین عمل کنند.

ایران به تداوم همکاری‌ها با آژانس پایبند است

کنعانی درباره همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم گفت: به تداوم همکاری‌ها با آژانس پایبند هستیم و ایران در زمینه انجام تعهدات و مسؤولیت‌های خود در ارتباط با آژانس هیچگاه کوتاهی نکرده و در مقابل آژانس هم باید به مسؤولیت‌های خود عمل کند. درباره وضعیت نظارت‌ها و مراقبت‌ها سازمان انرژی اتمی در هر زمان نیاز بود اطلاعات را منتشر می‌کند. همکاری ایران و آژانس مستمر است و وقفه‌ای در این خصوص ایجاد نشده و این همکاری‌ها ادامه دارد.

تنها ۲۵ الی ۴۰ کامیون روزانه امکان عبور از گذرگاه رفح را پیدا می‌کند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره ارسال کمک‌ها به غزه و عدم همکاری دولت مصر، گفت: ما همچون کشورهای دنیا کمک‌های انسان دوستانه خود را با هماهنگی دولت مصر برای مردم غزه ارسال کردیم. متاسفانه در نتیجه عدم همکاری رژیم صهیونیستی با دولت مصر و همچنین با سازمان‌های بین‌المللی بسیاری از کمک‌های ارسال شده امکان عبور از گذرگاه رفح را پیدا نکرد. این موضوع در گفت‌وگوها با مقامات مصر پیگیری شده است و همانطور که مقامات هلال احمر ایران اعلام کردند روزانه تبادل تماس‌ها با مسؤولان ذیربط مصر ادامه دارد. متاسفانه در نتیجه مصونیت سؤال برانگیز برخی دولت‌ها از جمله آمریکا از رژیم صهیونیستی، این رژیم به مسؤولیت خود عمل نمی‌کند و جلوی این کار را می‌گیرد.

وی ادامه داد: حجم کمک‌هایی که عبور کرده به اندازه قطره در مقابل دریاست. آمار منتشر شده از سوی سازمان‌های ذیربط بین‌المللی، فقط ۲۵ الی ۴۰ کامیون روزانه امکان عبور از گذرگاه رفح را پیدا می‌کند که این میزان کمک‌ها بسیار ناچیز است. وضعیت انسانی در غزه بسیار اسفناک و بغرنج است و این مسؤولیت مجامع بین‌المللی را صد چندان می‌کند.

کنعانی یادآور شد: با جدیت پیگیر هستیم و در تمامی گفت‌وگوهای دیپلماتیک ایران در سطوح مختلف و تلاش‌ها در سطوح پارلمانی، موضوع پایان دادن به حملات نظامی رژیم صهیونیستی علیه غزه و بازگشایی مرز رفح و ارسال کمک‌های انساندوستانه به میزان کافی دو موضوع اساسی است که پیگیر هستیم.  امیدواریم مجامع بین‌المللی از ظرفیت‌ها استفاده و این را بر دولت غاصب صهیونیستی تحمیل کنند.

گشایش صفحات جدیدی در منطقه در صورت استمرار جنایات صهیونیست‌ها

کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره سناریوهای احتمالی در صورت گسترش جنگ نیز گفت: من از سناریوها صحبت نمی‌کنم. گروه‌های مقاومت و ملت‌ها در منطقه و چه بسا دولت‌ها در منطقه نسبت به استمرار جنایت جنگی رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین دست بسته نخواهند بود. گروه‌های مقاومت، رژیم صهیونیستی را تهدید علیه کل منطقه تلقی می‌کنند و سابقه روشنی از نقض حاکمیت و تمامیت ارضی علیه کشورها توسط این رژیم فهرست بلندبالایی است که وجود دارد.

وی بیان کرد: رژیم صهیونیستی اشغالگر است و بخشی از خاک لبنان و سوریه هم در اشغال این رژیم است. در صورت استمرار جنایات صهیونیست‌ها شاهد گشایش صفحات جدیدی در منطقه خواهیم بود و این واکنش طبیعی ملت‌ها و گروه‌های مقاومت است و رژیم صهیونیستی نمی‌تواند در حاشیه امن بماند و جنایات این رژیم بی پاسخ نخواهد بود.

آمریکایی‌ها بزرگ‌تر از دهان خود صحبت می‌کنند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات دستیار رئیس جمهور آمریکا درباره کریدورها در قفقاز، گفت: آمریکایی‌ها بزرگ‌تر از دهان خود صحبت می‌کنند. همکاری ایران با کشورهای منطقه از جمله جمهوری آذربایجان در چارچوب منافع و مصالح دو کشور در جریان است و آمریکایی‌ها حق مداخله در مناسبات ایران با همسایگان را ندارند. آمریکایی‌ها از مداخله در امور داخلی منطقه دست بردارند و از تجارب گذشته درس بگیرند. مداخلات اینگونه هیچ منفعتی را برای آمریکا به همراه نخواهد داشت.

وی در پاسخ به سؤالی درباره نقش چین در تحولات غزه، گفت: چین کشور مهمی به عنوان عضو دائم شورای امنیت در ارتباط با تحولات جاری در غزه نقش مهمی را می‌تواند ایفا کند. مایل نیستم از انتظار ایران صحبت کنم. ملت فلسطین از همه کشورهای موثر از جمله چین انتظار دارند در حمایت از این ملت در مقابل جنگ ظالمانه این رژیم حمایت کنند. ایجاد آتش بس ضرورت فوری است.

 توقف قطعی جنگ در غزه موضوع مورد اتفاق امیرعبداللهیان و همتای فرانسوی در مذاکرات ژنو

کنعانی درباره دیدار امیرعبداللهلیان با همتای فرانسوی در ژنو، گفت: گفت‌وگو در چارچوب درخواست دو طرف درباره اوضاع غزه و مناسبات دوجانبه بود. دیدگاه‌های دو کشور در برخی زمینه‌ها مختلف است و در برخی زمینه‌ها مشترک بود. انجام این گفت‌وگو را مفید و در چارچوب اراده دو کشور برای حفظ مسیرهای ارتباطی و گفت‌وگو و مشورت بین دو کشور در سطوح مختلف می‌دانیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره بیانیه وزارت خارجه فرانسه از این دیدار نیز بیان کرد: ما با همدیگر نشستیم و در خصوص موضوعات منطقه‌ای از جمله فلسطین صحبت کردیم و گفت‌وگوهای ما درباره فلسطین لزوما منطبق بر هم نیست. مواضع دو کشور را می‌دانید و اینکه موضوعات مشترکی برای همکاری داشته باشیم از جمله توقف قطعی جنگ و اینکه ادامه جنگ می‌تواند زمینه ساز گسترش ابعاد آن در منطقه باشد، امر مورد اتفاق ما و آنها هم هست. اینکه مسؤولیت آن به عهده چه کسی است پاسخ ما روشن است، مسؤولیت گسترش دامنه جنگ در منطقه در درجه اول متوجه رژیم صهیونیستی است و در درجه دوم متوجه آنهایی است که از جنایت این رژیم حمایت کرده و مانع تصویب قطعنامه در شورای امنیت هستند که بر ضرورت ایجاد آتش بس پایدار و پایان جنگ تأکید کند. ملت‌ها می‌دانند مسؤولیت این نسل‌کشی متوجه چه کسی است.

کشورهای اسلامی ظرفیت‌های زیادی را دارند که هنوز مورد استفاده قرار نگرفته است

کنعانی درباره خروجی نشست سران کشورهای اسلامی و عربی در ریاض اظهار داشت: اینکه این نشست در سطح سران برگزار شده نشانگر آن است که کشورهای اسلامی به اهمیت موضوع فلسطین توجه دارند. کشورها توافق کردند تلاش کنند جنگ صهیونیست‌ها علیه غزه را متوقف و محاصره رفع و کمک‌های انساندوستانه ارسال شود و اینکه تلاش کنند جنایتکاران صهیونیست مورد پیگیری قرار بگیرد و کمیته‌ای تشکیل شود. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد:هنوز ملت فلسطین خروجی مورد انتظار را از این نشست‌ دریافت نکرده است. انتظار است در چارچوب سازمان همکاری اسلامی و هم در چارچوب ظرفیت‌های ملی کشورهای اسلامی همه تلاش خود را در ارتباط با نیازهای فوری و ضروری فلسطین یعنی پایان دادن به تجاوز صهیونیست‌ها و مقابله با کوچاندن فلسطینی‌ها و ارسال فوری کمک‌های انساندوستانه انجام دهند. کشورهای اسلامی ظرفیت‌های زیادی را دارند که هنوز مورد استفاده قرار نگرفته است.

رایزنی‌های ایران و ترکیه در خصوص توقف جنگ در غزه ادامه دارد

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره همکاری مشترک ایران و ترکیه در خصوص توقف جنگ در غزه و ... گفت: این یکی از موضوعات مورد مشورت و تبادل و پیگیری ما با ترکیه است و در خصوص ضرورت توقف جنایات این رژیم و ارسال کمک‌های انساندوستانه و موضوع اسرا رایزنی‌های دو کشور در جریان است.

تحول جدیدی درباره برجام رخ نداده است

کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره گفت‌وگوهای ایران و غرب درباره رفع تحریم‌ها نیز گفت: تحول جدیدی نداریم و این مسیر باز است. وقفه‌ها و فراز و فرودها در تبادل پیام‌ها و گفت‌وگوهای با واسطه می‌تواند نتیجه شرایط باشد. این مسیر بسته‌ای نیست و مسیر باز است و گفت‌وگوهای با واسطه می‌تواند در زمان مورد توافق انجام شود.

هیأت رئیسه مجلس ثبت استیضاح وزیر خارجه را تایید نکرده است

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره تعامل وزارت خارجه و مجلس و اخبار منتشر شده مبنی بر استیضاح وزیر خارجه عنوان کرد: هیأت رئیسه مجلس ثبت این استیضاح را تایید نکرده و تعامل دستگاه دیپلماسی با مجلس خوب و سازنده است و مشورت‌ها و گفت‌وگوها به خوبی انجام می‌شود. مجلس وظایف ذاتی نظارتی خود را انجام می‌دهد. در مورد فلسطین مشورت و تبادل نظر بین مجلس و وزارت خارجه وجود دارد. در چارچوب مشورت‌ها بعضا نشست‌هایی را فراکسیون‌های مجلس با وزیر خارجه در داخل وزارت خارجه و مجلس برگزار می‌کنند. دیروز نیز وزیر خارجه مهمان کمیسیون امنیت ملی بود. همکاری‌ها بین مجلس و وزارت خارجه هم افزاست.

 تمدید معافیت دوره‌ای عراق در همکاری با ایران

وی در پاسخ به سؤالی درباره خبر منتشر شده مبنی بر آزادسازی ۱۰ میلیارد دلار دارایی‌های ایران در عراق گفت: آنچه منابع آمریکایی اعلام کردند گفتند تمدید معافیت دوره‌ای است که آمریکا برای دولت عراق در همکاری با ایران صادر می‌کند. همکاری‌های تجاری ایران و عراق در چارچوب منافع مشترک در حال انجام است.

عملیات طوفان الاقصی، جنبش مستقلانه حماس در دفاع مشروع از خود در مقابل تجاوزات اسرائیل

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره ورود محور مقاومت به جنگ و گسترش جنگ گفت: من از طرف کسی صحبت نمی‌کنم. عملیات را جنبش حماس مستقلانه و در چارچوب حقی که ملت فلسطین برای دفاع مشروع از خود در مقابل متجاوز دارد، انجام داد. اینکه مقاومت در منطقه اقدام جدیدی انجام دهد به مقاومت برمی‌گردد. ما از طرف مقاومت صحبت نمی‌کنیم.

کنعانی اضافه کرد: مقاومت نشان داد در منطقه شرایط خود را به خوبی درک می‌کند و آنچه نیاز است انجام می‌دهد و ایران هر آنچه لازم بداند انجام می‌دهد. اکنون شاهد افزایش دامنه‌های درگیری و جنگ در منطقه هستیم. این هشدار را ایران بارها داده بود و قبل پیش بینی است که اگر جنایات این رژیم ادامه یاد ابعاد این درگیری می‌تواند گسترش بیابد. ما از واقعیت موجود در زمین صحبت می‌کنیم، آنها که باد می‌کارند طوفان درو می‌کنند باید متوجه آنچه در حال ارتکاب آن هستند باشند و به عواقب آن فکر کنند.

این دیپلمات ارشد ایرانی تاکید کرد: آنچه ملت فلسطین انجام داد، حق مشروع ملت فلسطین در چارچوب حقوق ذاتی خود بود. آنها که به عملیات هفت اکتبر نگاه می‌کنند بهتر است بدانند تاریخ پیچیده و اسفناک فلسطین از هفت اکتبر شروع نشد و بحران غزه از هفت اکتبر کلید نخورده است بلکه به تاریخ تاسیس رژیم نامشروعی برمی‌گردد که بر روی سرزمین ملتی بنا شده و به تاریخ اشغال سرزمین فلسطین برمی‌گردد.

با تحریم ورزشی مواجه نیستیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگری تصریح کرد: با تحریم ورزشی مواجه نیستیم. در طول یک سال گذشته میزان مدال آوری و افتخار آفرینی ورزشکاران ایران اعم از دختران و پسران و معلولان و جانبازان را شاهد بودیم. تحریم ورزشی را نمی‌پذیرم و تایید نمی‌کنم. همکاری‌های و روابط ورزشی ما ادامه دارد. بعضا رخ داده کشورهایی برخلاف اخلاق ورزشی و شعاری که می‌دهند متاسفانه سیاست را در ورزش مداخله می‌دهند و دیر یا صادر نکردن روادید را صورت می‌دهند که نشان می‌دهد از حضور ورزشکاران ما می‌ترسند.

دستگاه دیپلماسی در حمایت کنسولی از شهروندان ایرانی هیچگاه غفلت نمی‌کند​

کنعانی درباره ۴۰ ملوان بلوچ ایرانی زندانی در سومالی که سؤال یکی از خبرنگاران بود نیز گفت: دستگاه دیپلماسی در حمایت کنسولی از شهروندان ایرانی هیچگاه غفلت نمی‌کند. تأکید رئیس جمهور است که نسبت به حمایت‌های کنسولی اهتمام ویژه داشته باشیم و شخص وزیر به این موضوع توجه ویژه دارد. یکی از بخش‌های داخلی وزارت خارجه که وزیر خارجه به صورت دوره‌ای و سرزده در آن بخش حاضر می‌شود، معاونت کنسولی و بخش‌های ارائه دهنده خدمات کنسولی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha