کد خبر 227819
۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۸

پلتفرم های اینترنتی عرضه نان نیاز به نظارت جدی تر دارند

پلتفرم های اینترنتی عرضه نان نیاز به نظارت جدی تر دارند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: مبدا خرید نان در سکوهای اینترنتی مشخص نیست و این پلتفرم ها نیاز به نظارت جدی تر دارند.

به گزارش گروه استان‌های حیات، احسان ارکانی اظهار کرد: عملکرد پلتفرم‌های اینترنتی در مدیریت آرد و نان را مناسب نیست، وقتی فردی از این سکوها نان می‌خرد، این سوال پیش می‌آید که نان در عمل از کجا خریداری می‌شود؟ این نان از نانوایی‌های معمول تهیه می‌شود اما پلتفرم‌های اینترنتی با این روش، نان را در حجم زیاد با نرخ دولتی و یارانه‌ای خریداری کرده و در شبکه توزیع پلتفرم خود برای مشتری‌ها ارسال کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: راهکار در کنترل و نظارت است. آقایان مدعی آن بودند که هیچ کسی بدون شناسایی دقیق کد ملی و کارت بانکی امکان خرید نان ندارد؛ اما اتفاقی در عمل رخ نداده است.

وی گفت: یکی از معضلات مؤثر در حذف ارز ترجیحی این بود که در بحث آرد، مبلغ قابل توجهی یارانه داده می‌شد تا آرد با نرخ دولتی بین نانوایی‌ها توزیع و قیمت نان برخلاف تورم کنترل شده و به دست مردم برسد، اما بعد از حذف ارز ترجیحی، شرایط مقداری تغییر کرد.

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ادعای دوستان در دولت این بود که سیستم جدید کاملاً هوشمند عمل می‌کند لذا امکان خارج کردن آرد از چرخه دولتی و پخش شدن بین کارخانجات آرد و نان وجود ندارد و فردی نمی‌تواند سو استفاده کرده یا فرایند خرید نان را دور بزند.

وی ادامه داد: اوایل در ظاهر نتایج این سیستم قابل قبول بود به طوری که آمارهای ارائه شده حکایت از این داشت که درصد قابل توجهی کاهش توزیع مصرف آرد داشتیم که طبیعی هم بود؛ قبل از آن به دلیل عدم کنترل، حجم قابل توجهی از آرد دولتی قاچاق می‌شد و یا با خروج از شبکه در صنف‌های دیگر مصرف می‌شد.

ارکانی گفت: هم اکنون گزارش‌های خوبی از وضعیت آرد و نان به ما نمی‌رسد که یک عامل مربوط به مناطقی است که اتباع خارجی حضور پررنگ دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha