کد خبر 227690
۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳

مامور به گسترش زبان فارسی در اقلیم‌ فرهنگی ایران هستیم

مامور به گسترش زبان فارسی در اقلیم‌ فرهنگی ایران هستیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: زبان فارسی در همه دوره‌ها، به‌ویژه دوران معاصر، پویایی داشته و امروزه نیز در حال گسترش در اقلیم فرهنگی ایران است. یکی از ماموریت‌های ما هم همین است که بدون هیچ وقفه‌ای و با قوت تمام به این موضوع کمک کنیم.

به گزارش گروه فرهنگی حیات؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با ستاد خبری سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران درباره زبان فارسی و اهمیت آن در حوزه قدرت نرم کشور با ذکر خاطره‌ای از سفرش به تاجیکستان، گفت: پیشتر در سفرم به تاجیکستان جلسه‌ای با نویسندگان، اهالی کتاب، هنرمندان و شعرای آن دیار داشتم. خانم گلرخسار صفی‌اوا که یکی از شعرای معروف این کشور است، به من گفت که ما 300سال است از ایران جدا شده‌ایم ولی هنوز اسم دخترانمان را ایران‌دخت یا ایران‌گل می‌گذاریم.

وی افزود: به نظر من زبان فارسی و شعر فارسی حذف‌شدنی نیست. حتی شما در ترکیه هم می‌توانید آثار زبان فارسی را ببینید. امروزه زبان فارسی قدرتمند است و ما در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تراکم درخواست روبه‌رو هستیم و وضعیت خوبی داریم. البته که باید در این زمینه کارهای بیشتری انجام دهیم تا گسترش و پاسداشت زبان فارسی به بهترین شکل صورت بگیرد.

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به گستردگی جغرافیایی زبان فارسی گفت: هند با آن جمعیت، زبان فارسی را به عنوان دومین زبان رسمی خودش انتخاب کرده است. اقدامات و اظهارات جاهلانه برخی گروه‌ها در جهان علیه زبان فارسی که نشان از جهل فرهنگی خودشان است آسیبی به عظمت زبان فارسی نمی‌زند. زبان فارسی در همه دوره‌ها، به‌ویژه دوران معاصر، پویایی داشته و امروزه نیز در حال گسترش در اقلیم فرهنگی ایران است. یکی از ماموریت‌های ما هم همین است که بدون هیچ وقفه‌ای و با قوت تمام به این موضوع کمک کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به اهمیت و ضرورت آموزش زبان فارسی در کشورهای دیگر جهان اشاره کرد و گفت: با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هماهنگی‌های لازم را انجام دادیم و اعزام استادان در حال افزایش است. بسیاری از اساتید هم برای این موضوع اعلام آمادگی کردند. اعتبارات آموزش زبان فارسی در خارج از کشور را هم چند برابر افزایش داده‌ایم.

میثم نیلی مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی نیز در ستاد خبری سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، درباره نقشی که هفته کتاب در بهبود و تقویت کتابخوانی دارد، اشاره کرد: هفته کتاب یک میعادگاه زمانی و پاتوق فرهنگی برای ناشران و اهالی فرهنگ به شمار می‌رود. در واقع هفته کتاب بهانه‌ای است برای یادآوری ارزش‌های کتاب، قلم و صاحبان قلم هفته کتاب را باید قدر دانست.

وی اضافه کرد: به نظرم خیلی خوب است که ماهی یک روز را به کتاب اختصاص دهیم و اختصاص یک روز برای قلم، به انگیزه‌سازی و انگیزه‌بخشی اهالی قلم و نویسندگان کمک شایانی می‌کند.

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه هفته کتاب در حال حاضر به اهداف خود رسیده است، عنوان کرد: به نظر من این رویداد فرهنگی در حال رشد بوده و همیشه جدی‌تر از سال‌های قبل برگزار شده است. هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در دو سال اخیر انصافاً با شتاب بیشتر رشد پیدا کرد و با قوت و برنامه‌ریزی دقیق‌تر اجرا شد؛ اگر کمی دقت کنید متوجه می‌شوید عوامل این رویداد فرهنگی مسئولانه به کار خود ادامه می‌دهند.

سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «آینده خواندنی است» از بیست‌وسوم آبان‌ماه آغاز به کار کرد و تا سی‌ام آبان‌ماه 1402 به کار خود ادامه می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha