کد خبر 227501
۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۰

عضو کمیسیون بهداشت مجلس در گفتگو با حیات:

۹۷ درصد داروها در کشور تولید می‌شود/ تشکیل جلسه دولت و مجلس در رابطه با کمبود داروهای خاص

۹۷ درصد داروها در کشور تولید می‌شود/ تشکیل جلسه دولت و مجلس در رابطه با کمبود داروهای خاص

محمدبیگی گفت: متاسفانه به دلیل تحریم های دارویی و بالا بودن هزینه این نوع داروها با مشکل کمبود دارو برای بیماری های خاص مواجه هستیم.

فاطمه محمدبیگی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با خبرنگار حیات؛ در رابطه با مشکلات حوزه دارو گفت: به دلیل کمبود مواد اولیه تولید دارو در کشور نیازمند واردات هستیم. بیش از ۹۷ درصد داروها در کشور تولید می شود و ۳ درصد باقیمانده مربوط به داروهای کمیاب و بیماری های صعب العلاج هستند که امکان تولید آن فراهم نیست.

وی ادامه داد: متاسفانه در خصوص برخی از بیماری ها از جمله SAM  و برخی سرطان ها دچار مشکل هستیم گاها این داروها با قیمت های بسیار گران  وارد کشور می شوند و به دلیل اینکه هنوز پاسخی  مدقنی در مورد میزان درمان این داروها وجود ندارد با دستورالعمل وزارت بهداشت امکان تهیه کامل این داروها وجود نداشته و حتی برخی  از این داروها در کشورهای خارجی در حال پژوهش هستند.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس تاکید کرد: در تلاش هستیم تا این داروها را در اختیار خانواده های بیماران قرار دهیم و جلساتی نیز در این رابطه در کمیسیون بهداشت مجلس، دولت و معاونت غذا و دارو تشکیل شده است.

وی عنوان کرد: پیشنهاد ما این است شرکت های دانش بنیان اقدام به تولید دارو کنند البته سفارس چند نوع دارو به این شرکت ها داده شده است که احتمالا تولید آن ۲ سالی طول بکشد ولی تا آن زمان نیازمند این هستیم که این داروها از طریق واردات تامین شود.

محمدبیگی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه به دلیل تحریم های دارویی و بالا بودن هزینه این نوع داروها با مشکل کمبود دارو برای بیماری های خاص مواجه هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha