کد خبر 227425
۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۵

توسعه زیرساخت‌های سینمایی؛ ارمغان دولت سیزدهم برای آذربایجان‌غربی

توسعه زیرساخت‌های سینمایی؛ ارمغان دولت سیزدهم برای آذربایجان‌غربی

توسعه زیرساخت‌های سینمایی به عنوان یکی از مهمترین عرصه های فرهنگی و هنری از جمله ارمغان های مبارک دولت سیزدهم برای مردم فرهنگ دوست و هنرپرور آذربایجان‌غربی است و با حضور رییس سازمان سینمایی، به نوعی پنجمین سالن سینما در این استان به بهره برداری رسید.

به گزارش گروه استان های حیات؛ آذربایجان‌غربی که در سال‌های دور صاحب بیش از ۲۰ سینما بود که در طول حدود چهار دهه یک به یک این سالن ها را از دست داد و تا پیش از دولت سیزدهم، عملا ۲ سالن سینمای فعال آن هم با تجهیزات و ساختمانی فرسوده در استان وجود داشت.

این سالن های سینما که در خیابان امام خمینی (ره) ارومیه روبروی هم نیز قرار داشتند، وضعیت مناسبی از نظر تجهیزاتی، زیرساختی و مبلمان نداشتند و به همین علت، روند استقبال از فیلم ها در استان روز به روز کمتر می شد.

با روی کارآمدن دولت سیزدهم، فعالیت های بسیار خوبی در حوزه توسعه زیرساخت های سینمایی آغاز شد و طرح های نیمه تمام نیز در این دولت، در حوزه سینماها به بار نشست تا تعداد سینماهای استان در حال حاضر به پنج مورد افزایش یابد.

این سینماها شامل پردیس سینمای مهر (آزادی سابق) ارومیه، سینمای نوسازی شده ایران، سینمای شمس خوی، سینمای تخت سلیمان تکاب و آخرین مورد که چهارشنبه هفته جاری به بهره برداری رسید، سینمای سیمرغ بوکان بود.

اما آنچه که شاید بیشتر از این به مذاق هنردوستان خوش بیاید، وعده رییس سازمان سینمایی کشور در خصوص احداث و تکمیل سالن های سینمایی در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر بود که از این طریق می توان شاید برای آذربایجان غربی هم یکی دو سهمیه گنجاند.

آخرین وضعیت سالن های سینما در آذربایجان غربی، وضعیتی خوب به نظر می رسد که می تواند مقدمه ای برای توسعه این بخش قلمداد شود.

یک‌هزار صندلی در استان فعال است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی در این خصوص گفت: در مجموع ظرفیت صندلی در شهرستان های مختلف استان ۱۱ هزار و ۷۹۰ کرسی است که از این تعداد با افتتاح سالن سیمرغ با حضور رییس سازمان سینمایی کشور یک هزار صندلی فعال است.

علیرضا نوروزی افزود: سینما ایران ارومیه بازسازی کامل و یک سالن به ظرفیت ۳۸ نفر در طبقه بالکن آن اضافه شده است.

وی اظهار کرد: همچنین سینما آزادی سابق ارومیه به پردیس سینمایی مهر تغییر کاربری داده که شامل هفت سالن با ۴۵۰ صندلی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی ادامه داد: تعداد موسسات تک منظوره فیلمسازی در استان که دارای مجوز رسمی از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند، ۱۷ مورد بوده که ۱۳ مورد آن فعال است و همچنین تعداد آموزشگاه آزاد سینمایی نیز در استان تنها یک مورد است.

در کنار فعالیت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی کشور، اهتمام استاندار آذربایجان غربی در حوزه فرهنگ و زیرساخت های فرهنگی به ویژه حوزه سینما نیز می تواند آینده ای روشن برای این بخش در استان فراهم کند.

افزایش سالن‌های سینمایی از برنامه های توسعه‌ای ویژه در آذربایجان‌غربی است

توسعه زیرساخت‌های سینمایی؛ ارمغان دولت سیزدهم برای آذربایجان‌غربی

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به برنامه ریزی های صورت گرفته برای ارتقای شاخص های فرهنگی در استان گفت: برای تحقق این امر، افزایش سالن های سینمایی در مراکز شهرستان ها در دستور کار قرار گرفته است.

محمدصادق معتمدیان در دیدار اخیر با رییس سازمان سینمایی کشور افزود: رویکرد اصلی ما در آذربایجان غربی این است که علاوه بر سالن های سینما در مراکز شهرستان ها، در شهرهای کوچک نیز مجتمع‌های فرهنگی هنری ایجاد کنیم.

وی اضافه کرد: در این حوزه باید بخش خصوصی نیز وارد شود تا بتوانیم زمینه ارتقای شاخص های سینمایی را در آذربایجان غربی فراهم کنیم.

استاندار آذربایجان غربی تاکید کرد: باید نقشه راهی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه فرهنگی به ویژه تولید محتوا در استان اندیشیده شود.

معتمدیان اظهار کرد: در تولید محتوا، آذربایجان غربی ظرفیت های خوبی دارد که از جمله آنها می توان به موضوع حماسه چالدران اشاره کرد که امکان تولید فیلم یا سریال های مختلف در این بخش با توجه به جلوه های بصری قابل توجه آن، وجود دارد و مردم را نیز با حماسه سازان در دفاع از میهن اسلامی آشنا می کند.

اقدامات زیرساختی در آذربایجان‌غربی با همراهی بخش خصوصی قابل انجام است

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان سینمایی کشور هم با اشاره به اینکه دولت مردمی سیزدهم درحوزه زیرساخت‌های فرهنگی از موفق ترین دولت ها بوده است، گفت: با تدابیر اندیشیده شده، تعداد سالن های این بخش به یک‌هزار باب می رسد.

محمد خزاعی افزود: آذربایجان غربی استانی غنی است و می توان با همراهی بخش خصوصی اقدامات بسیار موثری در حوزه نرم افزاری و سخت افزاری سینما انجام داد.

وی با اشاره به افتتاح سالن سیمرغ بوکان اظهار کرد: با افتتاح این سالن، کل سینماهای افتتاحی در دولت سیزدهم به ۲۳۴ مورد خواهد رسید.

وی درخصوص احداث و نوسازی سینما وحدت شهرداری بوکان نیز گفت: برای ساخت، تکمیل و تجهیز آن که شامل پنج سالن سینمایی در ابعاد مختلف است، بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی شده است که بخشی از طریق استانداری آذربایجان‌غربی و سازمان سینمایی کشور پرداخت می شود.

تعداد سینماها در کشور به هزار سالن می رسد/ ساخت 82سالن در مناطق محروم شکور

رییس سازمان سینمایی شکور اضافه کرد: در ۴۰ سال اخیر، ۵۷۰ سالن سینما در کشور به بهره‌برداری رسیده که با افزایش این تعداد، کل سالن ها به ۸۰۳ مورد افزایش یافته است.

خزاعی اظهار کرد: در نظر داریم با توسعه زیرساختی و توجه ویژه به این بخش، تا پایان دولت سیزدهم تعداد سالن های سینما را در کشور حدود ۲۰۰ مورد دیگر افزایش دهیم.

وی ادامه داد: تا پایان امسال نیز ۸۲ سالن به همت بخش خصوصی در ۴۰ منطقه محروم کشور فعال خواهد شد.

وی گفت: تصمیم گرفته شده در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت سالن سینما راه اندازی شود.

با توجه به اقدامات صورت گرفته در دولت سیزدهم و برنامه ریزی های انجام شده برای آینده، می توان افق روشنی را در حوزه زیرساخت های فرهنگی و هنری کشور و به تبع آن آذربایجان غربی متصور بود.

البته انتظار مردم نیز در این خصوص بالاست و توقع دارند که همان ۲۲ سالن سینمایی که در سال های دور در آذربایجان غربی وجود داشت و همه مردم استان از آن استفاده می کردند، دوباره راه اندازی شود که در این خصوص همراهی بخش دولتی و بخش خصوصی می تواند بسیار موثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha