کد خبر 227155
۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳

رئیس مجلس شورای اسلامی مطرح کرد؛

نیازمند عقلانیت و فرهنگ عمومی در کشور هستیم/ دشمن عاقل بهتر از دوست نادان است

نیازمند عقلانیت و فرهنگ عمومی در کشور هستیم/ دشمن عاقل بهتر از دوست نادان است

رئیس مجلس شورای اسلامی در آئین بزرگداشت روز ملی کتاب، کتابداری و کتابدار اعلام کرد که بیش از هرچیز در جامعه، نیازمند عقلانیت و فرهنگ عمومی در کشور هستیم

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات، در آیین بزرگداشت روز ملی کتاب، کتابداری و کتابدار در تالار وحدت با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موضوع کتاب و کتابخانه موضوعی بسیار مهم ریشه‌دار، فرهنگی و اساسی است، گفت: مسئولان باید قدر بانوان و ظرفیت‌های که جامانده است، به درستی در زمینه‌های مختلف بشناسند و این بانوان هستند که فرصت‌ها را برای آنها در حوزه‌های تربیتی، آموزشی و فرهنگی، فراهم می‌کنند.

وی با بیان اینکه ما بیش از هرچیز در جامعه نیازمند عقلانیت و فرهنگ عمومی در کشور هستیم، اظهار کرد: موضوع امروز همه ما در کشور در درجه اول  اقتصاد و در درجه دوم فرهنگ است؛ که در شروع بکار مجلس نیز به این موضوع توجه ویژه شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اقتصاد موضوع اول است، ولی اگر می‌خواهیم تحولی در اقتصاد ایجاد کنیم، باید از کجا آغاز کنیم؟ من معتقدم مهمترین جایی که به آن توجه می شود، مردم و جامعه هستند. این تحول باید در میان مسئولان نیز اتفاق بیفتد و جامعه باید مطالبه‌گر آن باشد.

وی اضافه کرد: منتقدان جدی ما اگر همراه با دانش و مهارت و اندیشه باشد و با ما مخالفت و انتقاد کنند، برای ما خیلی مهمتر از کسانی هستند که با ما همراهی می‌کنند و مجهز به دانش و عقلانیت نیستند.

قالیباف با تاکید بر اینکه اعتماد مهمترین سرمایه اجتماعی است، عنوان کرد: ما اگر در جامعه، عقلانیت و فرهنگ عمومی بتوانیم این مساله را بیان و جا اندازیم، اینجا سرمایه‌ اجتماعی، تولید می‌شود.

وی در این خصوص افزود: هر مجموعه، مدرسه، محفل، کارخانه‌، خانواده و در هر سطحی نمی‌تواند بدون سرمایه اجتماعی کار خود را انجام دهد. اعتماد مهمترین سرمایه جامعه است و بستر عقلانیت و ترویج فرهنگ عمومی است که سبب حیات اجتماعی می‌شود.

 قول قالیباف به کتاب‌داران در راستای پیگیری اساسنامه‌ها در مجلس

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به درخواست رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌ها درباره چند طرح مطرح شده قانونی در مجلس گفت: قول می‌دهم با همکارانم در مجلس اساسنامه ذکر شده را دنبال کنم.

وی با اشاره به دوره مدیریت خود در شهرداری و آشنای کاملشان به کمبودها در نهاد کتاب و کتابداری خطاب به شهرداران و همه مسئولان درخصوص همکاریشان با کتابخانه‌ها، گفت: تا امروز بر سر موضوعاتی مانند درصد شهرداری‌ها به نهاد کتابخانه ها بحث وجود داشت و در نهایت به نبود پول ختم میشد، اما امروز با هم همکاری می توان تحول عظیمی پولی با کتابخوانی ایجاد کرد در شهرداری ۶۰۰ کتابخانه در جاهای مختلف وجود دارد مانند سرای محلهها و... که مدرسه و مساجد پیشرو از کتابخانه هستند.

وی افزود: امروز گره های اصلی کشور در حوزه تحول در این نکات است، اگر می‌خواهیم جامعه آگاه، مستقل و خلاق باشیم باید به این نکات در مبانی که بر مبنای سنت‌های الهی است و مردم را در اولویت قرار دهیم توجه کنیم.

رئیس مجلس از برخی از اتفاقات در باغ کتاب انتقاد کرد و گفت: اتفاقاتی که در آنجا رخ می‌دهد بیشتر به ضد فرهنگ شبیه است.

این مقام مسئول با اشاره به حضور یکی از نزدیکانش در باغ کتاب گفت: این محیط ۶۵ هزار متر فضای مسقف دارد، بیش از ۴۰ هزار متر مربع فضای باز خوب هم دارد، اما گویی اتفاقاتی در آنجا رخ می‌دهد که به ضد فرهنگ بیشتر شبیه است، ما گاهی از داشته‌ها استفاده نمی‌کنیم و فکر می‌کنیم نداریم، نگاه به اطرافمان کنیم و بعد در پی نداشته‌ها باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha