کد خبر 227140
۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۱

اجرای عملیات آبخیزداری در ۲۰ میلیون هکتار از اراضی ایران

اجرای عملیات آبخیزداری در ۲۰ میلیون هکتار از اراضی ایران

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: استان بوشهر ظرفیت بالایی در تولید نهال از جمله حرا برای کشت در سواحل دارد که امسال تولید ۷۵۰ هزار اصله نهال حرا هدف‌گذاری شده است.

به گزارش گروه استان‌های حیات، عباسعلی نوبخت به تولید یک میلیارد نهال جنگلی پرداخت و اظهار داشت: براساس برنامه‌ریزی باید هر ایرانی در سال 3 نهال غرس کند. بر این اساس در مدت 4 سال یک میلیارد اصله نهال در کشور کاشته می‌شود.

وی جنگل‌کاری را سبب امنیت زیستی دانست و بیان کرد: استان بوشهر از ظرفیت بالایی در تولید نهال ازجمله «حرا» برای کشت در سواحل دارد که امسال تولید 750 هزار اصله نهال حرا هدف‌گذاری شده است.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به لایحه آبخیزداری در دولت اشاره کرد و گفت: این لایحه دارای مواد بسیاری است و در ماده 3 آن آمده که شورای منابع طبیعی و آبخیزداری به‌صورت مستقل برای آن برنامه‌ریزی شود و از آن طرف در کمیسیون زیربنایی دولت تبدیل شورای عالی آب، به شورای عالی آب، منابع طبیعی و آبخیزداری تصویب شده و به‌زودی لایحه آبخیزداری تصویب خواهد شد.

وی سطح طرح‌های آبخیزداری در کشور را 165 میلیون هکتار دانست و خاطرنشان کرد: از این تعداد 125 میلیون هکتار آن در قلمرو فرسایش آبی قرار دارد و تاکنون 90 میلیون هکتار آن باقیمانده است که اجرای این پروژه‌ها در دستور کار قرار دارد.

نوبخت از اجرای عملیات آبخیزداری در 20 میلیون هکتار از اراضی در مدت 3 سال خبر داد و اضافه کرد: تاکنون بیش از 20 میلیون هکتار طرح مطالعاتی انجام شده و با انعقاد تفاهم‌نامه و قرارداد وزارت جهاد با سپاه پاسداران، قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) تا 3 سال عملیات آبخیزداری کلاً در عرصه‌های مطالعه شده اجرا می‌کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تمام طرح‌های آبخیزداری در قالب پروژه‌های بزرگ اجرا می‌شود، گفت: براساس تعهدات تمام فعالیت‌های آبخیزداری به‌صورت پروژه‌های بزرگ‌مقیاس انجام می‌شود و اکنون این توان است که در قالب برنامه هفتم ظرفیت فعالیت‌ها به 2 برابر معادل 40 میلیون هکتار افزایش یابد.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، احیا و غنی‌سازی مراتع را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: در این راستا برای پوشش گیاهی 50 میلیون هکتار از 84.4 میلیون هکتار مراتع کشور برنامه‌ریزی شده و برای مقابله با بیابان‌زایی برای 3 میلیون هکتار عرصه‌ها یک برنامه‌ریزی 5 ساله تدوین شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha