کد خبر 227014
۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۶

بزرگداشت عباس گروسی و برپایی ۲ نمایشگاه تجسمی

بزرگداشت عباس گروسی و برپایی ۲ نمایشگاه تجسمی

بزرگداشت عباس گروسی، نمایشگاه عکس‌های او با عنوان «سایه‌های دیروز» و نمایشگاه نقاشی‌های امیرحسین عالی با عنوان «آشفتگی» در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

به گزارش گروه فرهنگی حیات؛ از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، مراسم بزرگداشت زنده‌یاد عباس گروسی جمعه- ۲۶ آبان ماه- ساعت ۱۷ در سالن استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود و نمایشگاه عکس‌های این هنرمند با عنوان «سایه‌های دیروز» در گالری تابستان خانه هنرمندان ایران افتتاح می‌شود و تا ششم آذرماه برپا خواهد بود.

عباس گروسی (کیان زند، ۱۳۱۸-۱۳۹۳) ایران‌پژوه و مردم‌شناس کمتر شناخته‌شده ایرانی است که از سال ۱۳۴۹ به پژوهش و نگارش در حوزه تاریخ، باستان‌شناسی، میراثِ فرهنگی، کشاورزی، دام‌داری سنتی و آیین‌های ایرانی پرداخت.

بیش از ۵۰ کتاب، مقاله و گزارش و چندین دست‌نویس و یادداشت و همکاری در چند فیلمِ مستند و حدود ۱۰هزار عکس، یادگارِ پژوهش‌ها و گشت‌وگذارِ او در گوشه‌گوشه ایران است.

دوربینِ عکاسی، ثبت، مستندسازی و روایتِ تصویری روی‌دادها و دیده‌ها، بخشِ جدایی‌ناپذیرِ زندگی او بوده و عکس‌هایی با زیباشناسی ویژه خود در دسته‌های خانوادگی، معماری، طبیعت، پرتره، رویدادهای اجتماعی و... به یادگار گذاشته است.

عکس‌های گروسی، روایتی زمانمند از عشق به عکاسی است؛ «سایه‌های‌ دیروز» که تاکنون ما، گسترده شده است.

همچنین نمایشگاه نقاشی‌های امیرحسین عالی با عنوان «آشفتگی» عصر جمعه-۲۶ آبان ماه در گالری زمستان افتتاح می‌شود و تا ششم آذرماه میزبان علاقه‌مندان است.

در بخشی از توضیح این نمایشگاه آمده است: «نقاشی‌های امیرحسین عالی فارغ از هر گونه پیچیدگی موضوعی، در تلاش برای نمایش کیفیتی است که از مجرای مدرنیستی تجربه گرا عبور کرده تا با جست‌وجو در میان تجربه‌های از پیش اندیشیده شده بتواند تصویری نو بسازد. او در قلمروی سطوح رنگی بی‌پروا رفتار می‌کند و طراحی را همواره مولفه‌ای جداناپذیر در کارهایش می‌داند.»

خانه هنرمندان ایران روزهای شنبه تعطیل است و علاقه‌مندان برای بازدید از آثار نمایشگاه‌ها می‌توانند روزهای یکشنبه تا جمعه از ساعت ۱۴ تا ۲۰ به گالری‌های این مجموعه مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha