کد خبر 226975
۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵

قرآن خطی موزه مفاخر مهاباد مرمت و صحافی شد

قرآن خطی موزه مفاخر مهاباد مرمت و صحافی شد

 مسوول موزه مفاخر فرهنگی و هنری مهاباد (سرای هیمن) گفت: قرآن خطی مربوط به سده ۱۱ هجری قمری (دوره صفویه) در این موزه مرمت و صحافی شد.

به گزارش گروه استان های حیات؛ صلاح پایانیانی اظهار کرد: این نسخه خطی قرآن مربوط به سده ۱۱ هجری و اواسط دوره صفوی است که حدود ۴۰ سال قدمت دارد و به دلیل آسیب‌دیدگی، ریزش صفحات، آب‌دیدگی و لک‌زدگی، پارگی اوراق و فقدان جلد، غیر قابل استفاده بود.

وی اضافه کرد: طی توافق‌نامه‌ای این قرآن جهت بازسازی و صحافی به دفتر «کشکول» که دارای کارگاه مرمت و صحافی کتاب های خطی است، سپرده شده و مراحل تنظیف، اسیدزدایی، مرمت، صحافی و جلدسازی آن پس از پنج ماه به پایان رسید.

مسوول موزه مفاخر فرهنگی و هنری مهاباد (سرای هیمن) ادامه داد: این قرآن خطی یکی از کهن‌ترین آثار محفوظ در این موزه و بعد از قرآن تاریخی روستا نگل سنندج، قدیمی ترین نسخه خطی قرآن در این منطقه است که گفته می شود در منطقۀ نمَشیر از توابع بانه و بر روی کاغذ کتابت شده است.

وی افزود: نکته مهم دیگر این نسخه خطی این است که وقف‌نامه و یادداشت‌های تاریخی در ابتدا آن ثبت شده و بر اهمیت تاریخی آن افزوده است.

پایانیانی گفت: قرار است پس از آماده سازی ویترین ویژه برای نگهداری و محافظت از آن، در آیینی با حضور علمای دینی و اصحاب فرهنگ و هنر، مرمت این قرآن نفیس رونمایی شود.

 موزه مفاخر فرهنگی هنری مهاباد مشهور به «سرای هیمن» شامل مجموعه‌ای از دست نویس‌ها و کتاب‌ها، زندگینامه، ابزار آلات موسیقی، تابلوهای نقاشی، آلبوم های عکس و فایل های صوتی و تصویری پنج هنرمند، شاعر و نویسنده مشهور مهاباد است.

آثار هنرمندانی همچون شاعر بزرگ عبدالرحمان شرفکندی ملقب به «هه‌ژار»، سید محمدامین شیخ الاسلامی ملقب به «هیمن»، محمد قاضی ملقب به پدر ترجمه ایران، احمد قاضی و هنرمند محمد ماملی در این موزه نگهداری می شود.

ساختمان موزه نیز خانهٔ قدیمی ماموستا «هیمن» بود که در سال ۱۳۹۱ شمسی به کمک شهرداری، فرمانداری و شورای اسلامی شهر وقت مهاباد برای نگهداری و جلوگیری از خرابی بیشتر آن خریداری شد و در اسفند همان سال جزو املاک شهرداری مهاباد قرار گرفت.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha