کد خبر 226703
۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۰

خزعلی در گفتگو با «حیات»:

ارائه سیاست های تشویقی فرزندآوری منوط به میزان بودجه است +فیلم

ارائه سیاست های تشویقی فرزندآوری منوط به میزان بودجه است +فیلم

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور گفت: طبیعتا تا حدی که امکانات و بودجه به ما اجازه دهد سیاست های تشویقی در خصوص فرزندآوری را در کشور اجرایی می کنیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، بر اساس آمارهای رسمی، پنچره جمعیتی کشور در حال بسته شدن است و تنها چند سال فرصت باقیست که ایران خود را از سقوط در سیاه چاله جمعیت نجات دهد.

به واقع جمعیت هر کشوری در اقتدار ملی، پویندگی و بالندگی کشور به عنوان یک فرصت طلایی تلقی می شود، لذا سیاست های کلی جمعیت به منظور جبران کاهش نرخ رشد جمعیت و نرخ باروری توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد.

پس از این ابلاغ، دستگاه ها موظف شدند که بسترهای لازم را برای فرزندآوری زوجین فراهم کنند. لذا اعطای تسهیلاتی نظیر وام، زمین و خودرو در دستور کار قرار گرفت.

حال پس از گذشت مدتی از تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، انتقادات فراوانی نسبت به این سیاست های تشویقی مطرح و عده ای این سیاست ها را در قبال سیاست های تشویقی سایر کشورها ناچیز تلقی کردند.

انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در گفتگو با خبرنگار اجتماعی حیات در این باره بیان کرد: طبیعتا تا حدی که امکانات و بودجه به ما اجازه دهد سیاست های تشویقی در خصوص فرزندآوری را در کشور اجرایی می کنیم. البته بنده معتقد به صرف تشویق های مالی نبوده و رفع مسائل اقتصادی را کافی و راهکار قطعی برای موضوع جوانی جمعیت نمی دانم.

وی با بیان اینکه باید در حوزه فرزندآوری به اقدامات فرهنگی توجه ویژه ای شود، افزود: تشویق هالی مالی و اقتصادی مانند اعطای تسهیلات و مرخصی های زایمان باید صرفا نقش حمایت کننده داشته باشد.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور با اشاره به مدت زمان مرخصی زایمان و فرزندآوری در کشورهای دیگر گفت: در سایر کشورها نیز بسیاری از مرخصی های طولانی مدت وعده داده شده هرگز عملیاتی نخواهد شد. کمااینکه بسیاری از کشورها زمان مرخصی کمتری نسبت به ایران دارند.

خزعلی با اشاره به مرخصی دو ساله زایمان در کشور صربستان ادامه داد: وزیر خانواده صربستان خود در سفر به ایران اذعان کرد که هیچ کس در این کشور از مرخصی دو ساله استفاده نخواهد کرد چراکه قطعا پس از آن شغل خود را از دست می دهد.

وی مطرح کرد: طبیعتا باید برنامه های موجود در این خصوص را به نسبت شرایط موجود در جامعه از نظر کار و اقتصاد تعیین و تنظیم نماییم.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور با اشاره به لزوم شاخص های فرهنگی در زمینه ایجاد انگیزه برای ازدواج و فرزندآوری تاکید کرد: متاسفانه در سالیانه گذشته فرهنگ غلطی در جامعه رواج یافت مبنی بر اینکه هرخانواده ای که دارای فرزند بیشتر بود به نوعی مورد تحقیر قرار می گرفت و بی فرهنگ محسوب می شود.

خزعلی افزود: در حقیقت به علت همین تفکرات غلط دیگر میل به داشتن فرزند بیشتر در خانواده ها از بین رفت، لذا ما باید بتوانیم خانواده ها را به تولد فرزندان سوم به بعد ترغیب و تکریم نماییم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha