کد خبر 226638
۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۴

«حیات» گزارش می دهد؛

واکنش ها به آنچه برای برنامه «به افق فلسطین» رخ داد + فیلم

واکنش ها به آنچه برای برنامه «به افق فلسطین» رخ داد + فیلم

شنیده های خبرنگار ما حاکی از این است که دلیل این تغییرات علاوه به میهمانان مدعو به برنامه؛ مشکلی است که مدیران شبکه افق با سازمان هنری اوج پیدا کرده و در نهایت تصمیم بر آن شده است که تیم برنامه تغییر یابد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ در روزهایی که صداوسیما چالش جدی برای جذب مخاطب دارد؛ خیلی نمیتوان برنامه ای را یافت که بینندگان را به سمت و سوی رسانه های داخلی سوق داده و در بحران های سیاسی مخاطب را جذب کند.

در روزهای اخیر و پس از عملیات «طوفان الاقصی» شبکه افق به ساخت برنامه ای به نام «به افق فلسطین» روی آورد که در آن توانست با نگاهی جدید به موضوع فلسطین پرداخته و درباره وقایع و اتفاقات اخیر با اجرای المیرا شریفی مقدم و سید حسین حسینی با زاویه دید افراد مختلف به این مسئله بپردازد و البته مخاطبان زیادی را پای تلویزیون بنشاند. در این برنامه هر روز با یک خبرنگار در غزه ارتباط گرفته می شد و آخرین رویدادها به صورت زنده به مخاطب انتقال می یافت.

در این میان به یکباره شاهد بودیم که مدیران شبکه افق در تصمیمی عجیب تصمیم گرفتند با این تیم قطع همکاری کرده و برنامه را با همکاری گروه دیگری پیش برند.

برنامه «به افق فلسطین» با ایده پردازی سازمان فرهنگی رسانه ای اوج و با حضور عواملی مانند «محمدرضا شهیدی فر»، «مهدی عرفاتی»، «علی صدری نیا»، «المیرا شریفی مقدم» و ... روی آنتن می رفت.

پس از برکناری مسئولان این برنامه تنها واکنش رسمی به این تغییرات توییت عرفاتی سردبیر برنامه بود که شب گذشته؛ بیستم آبان ماه در فضای مجازی منتشر کرد و طی آن نوشت: «شبکه افق تصمیم گرفت برنامه «به افق فلسطین» از شنبه 20 آبان ماه با گروه دیگری ادامه پیدا کند. تیم طراح و تهیه برنامه در سازمان اوج به این تصمیم احترام می گذارد.»

شنیده های خبرنگار ما حاکی از این است که دلیل این تغییرات علاوه به میهمانان مدعو به برنامه؛ مشکلی است که مدیران شبکه افق با سازمان هنری اوج پیدا کرده و در نهایت تصمیم بر آن شده است که تیم برنامه تغییر یابد.

این تغییرات باعث واکنش برخی افراد در فضای مجازی شده است که در این میان می توان به واکنش محمدعلی ابطحی اشاره کرد که نوشت: « شبی که رفته بودم، بچه‌های دست اندر کار با امید به این که این کار الگوی برنامه‌های دیگر داخلی می‌شوند، تلاش می‌کردند. خسته نباشید.»

همچنین فرهیختگان آنلاین نوشت: «مطابق شنیده‌های «فرهیختگان» برنامه که با ایده تیم اوج بالا آمده بود و سعی می‌کرد از زاویه متفاوت درباره وقایع و تحولات در سرزمین‌های اشغالی صحبت کند از ظهر امروز از برنامه حذف شدند. درحالی که تلویزیون در سال‌های اخیر با بحران مخاطب مواجه شده و منابع رسانه‌ای در بحران‌های سیاسی به بیرون از مرزها منتقل شده است، ساختن برنامه‌هایی مثل «به افق فلسطین» که مخاطب را در حد قابل قبولی جذب کرده بود، برای آنتن حیاتی بود که با تصمیم عجیب مدیران سرنوشت این برنامه هم نامشخص شد.»

حمید رسایی نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی در توییتی اظهار کرد: «تیم قبلی به افق فلسطین دنبال حضور روحانی و ظریف روی آنتن بودند تا از آرمان فلسطین بگویند! اینکه بیشتر می شد به افق انگلیس و آمریکا واقعا دست اندرکاران سابق برنامه، ملت را چی فرض کرده بودند که می خواستند چنین کاری کنند؟! چنین نگاه غلطی نباید تغییر می کرد؟!»

نیت پاک و صادقانه، غیرت دینی و عزم راسخ برای حمایت از مردم فلسطین در تک تک اعضای این برنامه موج می‌زد. ظاهرا موج خالص‌سازی به ساحلِ خالص‌ترین شبکه‌ی صداوسیما هم رسید!»

روز پلاس هم نوشت: «تیم سازنده برنامه متفاوت «به افق فلسطین» از برنامه اخراج شدند. پیگیری روزپلاس نشان میدهد محمدجواد ظریف مهمان روز شنبه این برنامه بود که ‌ناگهان حضور وی نیز منتفی شد.»

کیوان ساعدی کارشناس مسائل سیاسی نیز در توییتی بیان کرد: «1-برنامه بله افق فلسطین با حضور جناح های مختلف، نمایشی از انسجام ملی در برابر اسرائیل بود که پس از عملیات طوفان الاقصی پخش می شد؛

2- یک خانم حاشیه ساز در شبکه ی دیگری حاضر می شود و به حضور چهره های جناح های دیگر می تازد و کشور را مختص خزب اللهی ها می داند!

3- نشریه دفتر رهبر معظم انقلاب پاسخ معناداری می دهد به تفکر خطرناک جریانی که آن خانم رسانه ای فاش کرد؛

4- یکی دو روز بعد از موضع نشریه دفتر رهبری -که بیانات ایشان را بازخوانی میکند_ در کمال ناباوری برنامه تلویزیونی یادشده تعطیل می شود!

شما بعنوان یک شهروند ایرانی، در این موضوع، چیزی غیر از خطر روزافزون چنین تفکری مشاهده می کنید؟»

وحید رونقی مجری تلویزیون نیز در توییتی بیان کرد: «می گن به ترکیب برنده دست نمی زنن. ولی اونا واسه خودشون می گن! ما می زنیم!»

در آخر  شبکه افق در یک اطلاعیه نسبت این موضوع بیانیه ای را صادر کرد که در متن آن آمده است: «در پی انتشار برخی حواشی و مطالب نادرست و مبهم پیرامون برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین»، روابط عمومی شبکه افق سیما توضیحات ذیل را با هدف شفاف سازی به استحضار افکار عمومی می‌رساند: شبکه افق همزمان با عملیات طوفان الاقصی و پس‌ از آن حملات ددمنشانه رژیم صهیونیستی به مردم غزه با پخش ویژه‌برنامه «به افق فلسطین» تلاش کرده و می کند به پوشش همزمان رویدادهای مختلف این نبرد بپردازد و از ابعاد مختلف ‌و با بهره گیری از دیدگاه‌های متنوع کارشناسان و مهمانان برنامه حقیقت موضوع فلسطین را بی‌کم‌وکاست عرضه کند.

حال که پس از چهار هفته تلاش شبانه‌روزی و سخت و قابل تحسین، تیم محترم تولید این برنامه خود تصمیم به توقف تولید گرفته اند، شبکه افق با هدف حفظ این ارزش افزوده رسانه‌ای در موضوع فلسطین و برای ادامه تولید این برنامه از تیمی جدید و حرفه‌ای بهره خواهد برد. شبکه افق تاکید می‌کند که این «تغییر ناخواسته تیم تولید» بر خلاف میل و اراده و خواست سازمان و شبکه افق بوده و در عین حال به آن احترام می‌گذارد و از همه عوامل این تیم تشکر و قدردانی می کند. اگرچه حق گلایه دوستانه به این عزیزان را نیز برای خود محفوظ می‌داند که در شرایط سختی که بر مردم مظلوم غزه می گذرد و حماسه آفرینی جانانه جوانان مقاومت عرصه را بر رژیم غاصب و کودک کش صهیونیستی تنگ کرده توقف تولید این برنامه اقدام مناسبی نبود و لازم است همواره مصالح کلان و راهبردی بر تصمیمات و مصالح خرد غالب باشد.

شبکه افق همچنین تحلیل ها و استنتاج های غلط در باره این برنامه را که یا بر اساس اطلاعات غلط و تحریف شده و یا در نتیجه کینه توزی و بی اخلاقی برخی جریانات فکری و جناحی به فضای افکار عمومی تزریق شده، مردود می‌داند و بار دیگر تاکید می‌کند بیش از پیش به راهبرد تحولی «همکاری و هم افزایی با موسسات و نهادها و عناصر فرهنگی و انقلابی» پایبند است و این راهبرد را که بارها توسط ریاست سازمان مورد تاکید قرار گرفته مسیر درستی برای ارتقای کیفی و کمی محتوای رسانه می‌داند. شبکه افق که بنای تاسیس آن بر اصول و مبانی اصیل انقلاب اسلامی و اهداف مقدس جبهه گسترده مقاومت بوده هر گونه جدل در خصوص این برنامه را که با موضوع مقدس فلسطین و مقاومت زینت گرفته به صلاح نمی‌داند و وارد این گونه جدل‌ها نخواهد شد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha