کد خبر 226596
۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۸

حیات گزارش می‌دهد؛

یک بام و دو هوا بودن برخی دولت‌ها در برخورد با رژیم صهیونیستی

یک بام و دو هوا بودن برخی دولت‌ها در برخورد با رژیم صهیونیستی

با وجود نشست‌هایی که تاکنون برای آتش‌بس در غزه شکل گرفته است، دوگانگی عملکرد در برخی از کشورها باعث شده تا تحلیل‌گران امید زیادی نسبت به این موضوع نداشته باشند اما برخلاف این دولت‌ها، مردم دنیا با آرمان‌های فلسطین آمیخته شده‌اند.

به گزارش خبرنگار بین الملل حیات، بیش از 5 هفته از حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به فلسطین می‌گذرد و در این مدت حدود ۱۱ هزار و دویست نفر به شهادت رسیده‌اند که قریب به ۴۵۰۶ نفر از این شهدا کودکان مظلوم و بی‌دفاع فلسطین هستند.

در این مدت 35 روزه، کشورهای متعددی با محکوم کردن اقدامات رژیم صهیونیستی برای هدف قرار دادن مناطق مسکونی، مدارس، بیمارستان ها و مساجد فلسطین، اعتراض‌شان را اعلام و برخی از کشورها دیگر حمایت‌های خود را از رژیم کودک کش اسرائیلی نشان دادند اما در این بین کشورهای هم بودند که با چشم پوشی از این جنایات، سکوت کرده و نقش یک بام و دو هوا را ایفا کردند.

منفعت طلبی برخی از کشورها دلیل نداشتن صداقت نسبت به فلسطین است

در حال حاضر این پرسش مطرح است که چرا با وجود نشست‌های مختلفی که تاکنون برای خاتمه دادن به این جنگ دوطرفه برگزار شده است اما هنوز این جنگ ادامه دارد؟ و نقش کشورهای که منافع‌شان را به جان هزاران بی‌گناه فلسطینی ارجحیت می‌دهند، چیست؟

برخی از کشورها با نداشتن صداقت نسبت به موضوع فلسطین، برخورد کرده و با گسترش روابط راهبردی با رژیم صهیونیستی منابع انرژی این رژیم را تامین کرده و از سوی دیگر با خرید تسلیحات از این رژیم به روابط تجاری‌شان ادامه می‌دهند. هرچند ترکیه اولین کشور جهان اسلامی بود که اسرائیل را به رسمیت شناخت اما بعد از روی کار آمدن دولت اسلام‌گرای رجب طیب اردوغان در 14 مارس 2003 به‌عنوان نخست وزیر این کشور روابطش با بنیامین نتانیاهو، دچار بحران شد اما این روابط تا حدودی کج‌دار و مریز بین ترکیه و اسرائیل ادامه داشته است و ترکیه بعد از عملیات توفان الاقصی موضعی دوگانه از خود در قبال مردم و مقاومت فلسطین نشان داده است.

رجب طبیب اردوغان چند روز اخیر در سخنانی با حمایت از مردم مظلوم فلسطین با بیان اینکه حماس تروریست نیست، اظهار کرد: غرب اصلی‌ترین مسئول اتفاقاتی است که در غزه می‌افتد و به‌طور کامل از کشتار کودکان فلسطینی دفاع می‌کند؛ غربی‌ها تا دیروز به ظلمی که به اوکراین می‌شد، اشک تمساح می‌ریختند و امروز از اسرائیل دفاع می‌کنند. اسرائیل تروریست است و از تروریست‌ها نیز حمایت می‌کند.

اردوغان روز گذشته در نشست همبستگی کشورهای عربی و اسلامی با بیان اینکه اسرائیل در تلاش است تا انتقام حوادث هفتم اکتبر (زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی) را با کشتار بی‌گناهان، کودکان و زنان بگیرد، گفت: ۷۳ درصد کسانی که جان خود را در غزه و کرانه باختری از دست می‌دهند، زنان و کودکان بودند و این جنون را نمی‌توان درک کرد.

وی با بیان اینکه کشورهای غربی حتی خواستار آتش‌بس در غزه نشدند، افزود: کسانی که برابر ظلم سکوت می‌کنند، به همان اندازه در این ظلم شریک هستند. آمریکا و غرب مدعی حقوق‌بشر بوده اما متاسفانه آن‌ها حقوق بشر را در قبال اقدامات اسرائیل فراموش کرده‌اند.

رئیس جمهور ترکیه خواستار آتش‌بس دائم در غزه شد و عنوان کرد: باید کمک‌های انسان دوستانه به این منطقه پیوسته انجام و سوخت تاسیسات مهم بخصوص برای بیمارستان‌ها در فلسطین تامین شود. ضمن اینکه باید راهی برای نگاه داشتن گذرگاه مرزی رفح پیدا شود.

مغایرت داشتن سخنان با عملکردها/ سیاست درست برای حفظ منافع کشور و موضع گیری سیاسی از غزه در سطح بین‌الملل

دوگانگی در سخنان و عملکرد برخی از کشورها باعث شده است تا تحلیلگران و کارشناسان با وجود تلاش‌های که برای آتش بس در فلسطین می‌شود نسبت به این خواسته امید زیادی نداشته باشند. از این‌رو احد قضایی سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان و کارشناس منطقه در گفتگو با خبرنگار سیاسی حیات در خصوص واکنش اردوغان به رژیم صهیونیستی و اخباری که برخی منابع اعلام کرده‌اند که ۶۰ درصد نفت اسرائیل از مسیر خط لوله باکو عبور می‌کند و همچنین نماینده مجلس ترکیه نیز اعلام کرده بود خلبانان اسرائیلی که بمب سر مظلومان فلسطین می‌ریزند در آسمان شهر قونیه ترکیه آموزش می‌بینند، گفت: رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در این موضوعات سیاستمدار شناخته شده‌ای است و در تمام موضع‌گیری‌هایش تعصبی عمل می‌کند اما نهایتا منافع مملکلت و کشورش را در ارجحیت قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه اردوغان منافع ملی، اقتصادی و داشتن بازار منطقه را حفظ می‌کند، اظهار کرد: اردوغان با حفظ منافع ملی تلاش دارد تا مواضع خود را اعلام کند و این یکی از خصوصیات رئیس جمهور ترکیه از لحاظ سیاسی است. هر مقام عالی‌رتبه می‌تواند روشی برای مدیریت کشورش داشته باشد.

این کارشناس منطقه با بیان اینکه راهکار سیاسی اردوغان حفظ منافع ملی از بُعد اقتصادی و داشتن پرستیژ سیاسی جهانی است، خاطرنشان کرد: با توجه به قدرتی‌ که عثمانی‌ها از گذشته داشتند این روحیه نیز در رئیس جمهور ترکیه وجود دارد که بخواهد قدرت جهانی و قدرت منطقه‌ای را حفظ کند. 

وی با بیان اینکه اینگونه رفتارهای دوگانه اردوغان طبیعی است اما قابلیت توجیح و تحلیل را دارد، افزود: رئیس جمهور ترکیه ضمن حفظ منافع اقتصادی کشورش با وجود داشتن موقعیت مناسب اما با موضع گیری‌های سیاسی درست از غزه حمایت کرده که در سطح بین الملل نیز تاثیرگذار بوده است.

سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان همچنین گفت: موضع‌گیری رسمی اردوغان در منطقه نیز بی‌تاثیر نخواهد بود.

در شرایطی که برخی از دولت‌ها احساس می‌کنند حمایت از فلسطین برایشان گران تمام می‌شود، موضع مردم این کشورها با آرمان فلسطین ممزوج شده و روز به روز از رفتار خصمانه این رژیم با مردم بی‌دفاع و غیر نظامیان فلسطینی، متنفرتر و ناامیدتر می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha