کد خبر 226529
۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۸

نتانیاهو، بی‌اعتبارتر از همیشه

نتانیاهو، بی‌اعتبارتر از همیشه

«بعد از عملیات طوفان الاقصای حماس در ۷ اکتبر، نخست‌وزیر اسرائیل از قبول پذیرش مسؤولیت در قبال این حمله امتناع کرد و تقصیرها را گردن رهبران نظامی و رؤسای سرویس‌های اطلاعاتی انداخت».

به گزارش گروه بین الملل حیات؛ روزنامه فرانسوی لوپوئن در گزارشی نوشته است: «از زمان اولین انتخابش در سال ۱۹۹۶، بنیامین نتانیاهو خود را بهترین فرد برای حفاظت از اسرائیل در برابر دشمنان می‌دانست اما شکست اطلاعاتی که در ۷ اکتبر وارد شد، باعث شد تا "بی‌بی" ۲۱ روز جلوی دوربین‌ها نیاید و به خبرنگاران پاسخ ندهد.

۲۸ اکتبر هم که آمد، قبول نکرد تا خود را مقصر بداند و ترجیح داد تا مسئولیت کامل فاجعه را به گردن رهبران نظامی و رؤسای سرویس‌های اطلاعاتی بگذارد - اتهامی که چند ساعت بعد پس گرفته شد.

بر اساس نظرسنجی روزنامه معاریو، چهار نفر از هر پنج اسرائیلی معتقدند که نتانیاهو باید مسئولیت این فاجعه را بر عهده بگیرد. در واقع، به‌عنوان رئیس دولت برای سیزده سال از چهارده سال گذشته، او نقش خود را در انتخاب سه‌گانه سرنوشت‌ساز یعنی اجازه‌دادن به حماس برای اداره غزه، دفن مذاکرات صلح با تشکیلات خودگردان فلسطین و تمرکز بر عادی‌سازی روابط با برخی کشورهای عرب، ایفا کرد.

نتانیاهو در ۷۴ سالگی سابقه نادیده‌گرفتن درخواست‌های استعفا را که در حرفه‌اش نقش‌آفرینی کرده، زیاد دارد. رسوایی‌های فساد، که او انکار کرده است، اما هنوز به‌خاطر آنها محاکمه می‌شود، اتحاد او با جناح راست افراطی، که او را وادار کرد تا منابع امنیتی را بر حفاظت از شهرک‌نشینان یهودی در کرانه باختری متمرکز کند، سپس اصلاحات بسیار بحث‌برانگیز، زمینه اعتراض مخالفان خود را فراهم کرد.

در صفوف ارتش نیز وجهه‌ نتانیاهو خدشه‌دار شده است. چند روز پس از ۷ اکتبر، هنگام بازدید از یگان نیروهای ویژه Sayeret Matkal، که خودش در آن خدمت می‌کرد، چندین افسر از ایستادن برای استقبال از او خودداری کردند.

روزنامه چپ‌گرای هاآرتص که دیگر جلوی انتقادات واضحش را نمی‌گیرد، می‌نویسد: "دو تا از پست‌ترین نقطه‌های جهان روی کره زمین در اسرائیل است: دریای مرده و رفتار بنیامین نتانیاهو."

آیا بی‌بی می‌تواند آرمان و منافع خود را حفظ کند؟ بسیاری از تحلیلگران سیاسی اسرائیل در این مورد تردید دارند، اما احتمالاً آنها به نتیجه جنگ در برابر حماس بستگی دارد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha