کد خبر 226477
۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۰

«حیات» گزارش می دهد؛

زلزله خاموشی به نام فرونشست زمین!/ سه منطقه تهران در معرض بلعیده شدن

زلزله خاموشی به نام فرونشست زمین!/ سه منطقه تهران در معرض بلعیده شدن

براساس مطالعات صورت گرفته نیمی از کشور در معرض فرونشست و ۱۸ کیلومتر از بزرگراه آزادگان پایتخت در پهنه فرونشست کامل قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، براساس پژوهش های صورت گرفته طی چندسال اخیر حدود نیمی از سطح کشور در معرض فرونشست قرار گرفته است و براساس همین آمار بیشترین خطر فرونشست مربوط به استان های تهران، خراسان رضوی، اصفهان و کرمان است.

طبق اعلام متخصصان زمین شناسی، فرونشست زمین در دشت های ایران با روش های مختلفی بررسی و محاسبه می شود که عمده ترین علت آن در ایران به علت برداشت های بی رویه از آب های زیرزمینی است.

طبق آمارهای رسمی ارائه شده در کشور تا این لحظه، 380 شهر و 9200 روستا در معرض خطر فرونشست زمین قرار گرفته اند.

در حقیقت فرونشست یا فرورفتگی ناشی از آب های زیرزمینی یک مشکل در حال رشد در سطح جهان و خصوصا کشورهای در حال توسعه است.

زلزله خاموشی به نام فرونشست زمین!/ سه منطقه تهران در معرض بلعیده شدن

به باور بسیاری از صاحب نظران زنگ خطر فرونشست زمین در کشور و الخصوص در پایتخت به صدا درآمده است.

مه‌آسا روستا کارشناس ارشد دفتر بررسی مخاطرات زمین شناسی، زیست محیطی و مهندسی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی در این باره می گوید: فرونشست به برخی از شهرها از جمله اصفهان و جنوب غرب تهران رسیده و این زنگ خطری است که باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا شریان‌های حیاتی تحت ریسک قرار خواهند گرفت.

متاسفانه در کشور ما فرونشست سالانه زمین در برخی مناطق مانند جنوب تهران و دشت‌های فسا و جهرم به ۴۰ تا ۵۴ سانتی‌متر در سال (۱۰۰ برابر بیش‌تر از استاندارد جهانی) رسیده است که این رکورد یادآور یک فاجعه هراس‌آور است.

این خبر زمانی هولناک تر می شود که تنها در پایتخت و براساس نتایج مطالعات میدانی سازمان نقشه‌برداری ۱۸ کیلومتر از بزرگراه آزادگان در پهنه فرونشست است که شامل مناطق ۱۷، ۱۸و ۱۹ شهر تهران می‌شود. این یعنی سه منطقه وسیع پایتخت به مثال بمب ساعتی عمل می کند. چراکه فرونشست زمین زلزله خاموشی است که هر لحظه ممکن است خسارات مادی و معنوی بسیاری را به همراه داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha