کد خبر 226463
۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۰

حیات گزارش می‌دهد؛

اهمیت سفری پس از ۱۱ سال/ دعوت بن سلمان از رئیسی گام مثبت روابط دیپلماتیک است

اهمیت سفری پس از ۱۱ سال/ دعوت بن سلمان از رئیسی گام مثبت روابط دیپلماتیک است

جلیلوند گفت: دعوت بن سلمان از رییس جمهور کشورمان نشان از این دارد که روابط دو جانبه این دو کشور در حال رشد است و این رفتارهای دوطرفه، گام های مثبت در روابط دیپلماتیک است.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات، آخرین سفر رسمی رئیس جمهور ایران به ریاض مربوط به سفر محمود احمدی نژاد در سال ۹۱ است و پس از آن روابط ایران و عربستان پس از فاجعه تلخ منا در مهرماه سال ۹۴ و کشته شدن ۲۲۳۶ زائر و همچنین درپی حمله به سفارت این کشور در دی ماه سال ۹۴ تیره و تار شد تا آنکه سرانجام تهران و ریاض در فروردین امسال با پس از هفت سال قطع روابط دیپلماتیک به دنبال چهار روز مذاکره با میانجیگری چین در پکن به توافق دست یافتند. در پی بهبود روابط تهران و ریاض، سفارت عربستان سعودی از روز یک‌شنبه ۱۵ مرداد در تهران بازگشایی شد. پس از حملات  وحشیانه و جنایت‌بار رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع و بی‌گناه غزه، رئیسی در پی یک سلسله تحرکات دیپلماتیک و در گفت‌وگوهای تلفنی و حضوری با سران کشورهای اسلامی، پیگیر برگزاری اجلاس اضطراری سران سازمان همکاری اسلامی بود که سازمان همکاری اسلامی به میزبانی عربستان اجلاسی ترتیب داد تا بتوان موضوع غزه را بررسی کنند.

درست است که محور جلسه در رابطه با جنایات رژیم صهیونیستی در غزه است ولی دعوت از رئیس جمهور کشورمان پس از حدود ۱۰ سال یک اتفاق مثبت در روابط دیپلماتیک محسوب می شود.

محسن جلیلوند، کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار سیاسی حیات در رابطه با تاثیر سفر رئیس جمهور به عربستان گفت: محوریت های سفر رئیسی به ریاض در رابطه با موضوع غزه است ولی مهم ترین نقطه محوری این است که این سفر پس از سال ها درگیری و تنش روابط انجام شد.

وی ادامه داد: دعوت بن سلمان از رییس جمهور کشورمان نشان از این دارد که روابط دو جانبه این دو کشور در حال رشد است و این رفتارهای دوطرفه، گام های مثبت در روابط دیپلماتیک است.

این کارشناس بین الملل با بیان اینکه سفر رئیسی به عربستان اثرات بسیار مثبتی خواهد داشت تصریح کرد: روابط بین الملل تابع حوادث است سال گذشته چون ایران روابط خود را با عربستان از سر نگرفته بود قطعا اگر قرار بود اجلاسی تشکیل شود ایران نمی توانست حضور داشته باشد ولی با توجه به اینکه روابط دو کشور ترمیم و موضوع غزه به عنوان محوریت اصلی اسلام مطرح است پس حضور رییس جمهور می تواند نقش بسیار خوبی داشته باشد.

این نخستین سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به عربستان سعودی پس از ۱۱ سال است. رئیسی در بدو ورود به ریاض با «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر دیدار و گفت‌وگو کرد. درحاشیه اجلاس اضطراری سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی دیدارهای دیگری هم با سران کشورهای اسلامی انجام خواهد شد.

بر این اساس؛ احسان صالحی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشترئیس‌جمهور پیش از سفر به عربستان، دست روی یک نکته کلیدی گذاشت: آمریکا سوخت ماشین جنگی جنایت صهیونیست‌ها است. برای توقف جنگ، بجای پیغام و پسغام‌های ریاکارانه باید تزریق سوخت به ماشین جنایت متوقف شوداین مهمترین و متفاوت‌ترین پیامی است که با صدای رسا در نشست ریاض بیان خواهد شد.

حضور رئیس‌جمهور ایران در عربستان برای شرکت در نشست‌اضطراری سازمان همکاری‌اسلامی، بیش‌از هر چیز نشان‌دهنده اهمیت ویژه این نشست است. این نشست درحالی برگزار می‌شود که از یک‌سو نتایج حاصل از آن، می‌تواند تاثیری راهبردی بر تحولات سرزمین‌های اشغالی به‌جا بگذارد و ازسوی دیگر زمینه‌ساز فروکش‌کردن بخشی از خشم افکارعمومی جهان‌عرب از بی‌عملی دولت‌هایشان شود.

حضور رئیسی در نشست ریاض از دو جنبه محوری، دارای اهمیت است؛ نخست ازنظر تقویت همگرایی دولت‌های اسلامی به‌منظور توقف نسل‌کشی رژیم‌صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی و دوم، تحقق سفر رئیس‌جمهور ایران به عربستان، آن‌هم پس‌از حدود ۱۱ سال. این‌درحالی‌است که از ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱ که خبر توافق تهران – ریاض به‌منظور ازسرگیری روابط منتشر شد، گمانه‌زنی‌ها درباره سفر رئیسی به عربستان‌سعودی نیز شدت گرفت؛ سفری که اگرچه در شرایطی کنونی تحولات منطقه انجام می‌شود، اما می‌تواند به‌مثابه تحولی تازه در مناسبات دوجانبه به‌حساب آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha