کد خبر 226100
۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۹

۳۳۰ هزار میلیارد ریال پروژه دریایی در دولت سیزدهم بهره‌برداری شد

۳۳۰ هزار میلیارد ریال پروژه دریایی در دولت سیزدهم بهره‌برداری شد

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور گفت: بیش از ۳۳۰ هزار میلیارد ریال پروژه در حوزه مباحث دریایی و بندری از ابتدای دولت سیزدهم بهره برداری شد و بیش از یکصد همت (هزار میلیارد تومان برابر با یک همت) پروژه نیز تعریف شده که درحال اجرا است.

به گزارش گروه استان‌های حیات، علی اکبر صفایی روز چهارشنبه در همایش ملی فرصت‌های نوپدید دریایی که در مجتمع فرهنگی زیباکنار رشت برگزار شد، اظهار داشت: آنچه در دولت سیزدهم و در وزارت راه و شهرسازی در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری در حوزه حمل و نقل دریایی، بندری و مجموعه اقتصاد دریا محور انجام شد تعریف پروژه هایی برای بسیاری از بنادر کوچک و مناطق ساحلی فاقد بندر بود تا اشتغال و معیشت مردم را دگرگون کند.

وی تصریح کرد: در راستای اجرای پروژه‌هاِی یادشده بندر خمیر استان هرمزگان تکمیل و به بهره برداری رسید ، بندر سیریک در این استان نیز آماده بهره بردرای است و بندر اروند کنار نیز در دهه فجر سال گذشته بهره برداری و تحویل مردم شد؛ برخی از پروژه های کوچک و بزرگ زیربنایی مانند بندر بزرگ مکران نیز پس از سال‌ها مطالعه طرح جامع آن پایان یافت و در سال آینده به بهره برداری می‌رسد تا این بندر بتواند تحول عظیم اقیانوسی برای کشور داشته باشند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور اضافه کرد: مطالعات طرح جامع توسعه دریامحور از سال ۱۴۰۰ در کشور آغاز شده و با ابلاغ مقام معظم رهبری سیاست گذاری یکپارچه در حوزه فعالیت های دریایی با هدف توسعه اقتصاد دریامحور و اشتغالزایی انجام شد تا تعریف درستی از مفاهیم توسعه دریا محور، اقتصاد دریا و ساحل ارائه شود.

صفایی افزود: این سازمان مطالعات کارکردی، ساختاری و تطبیقی و حوزه های کارکردی هفت گانه در مباحث مختلف تجزیه و تحلیل استراتژی های محیط داخلی سازمان، محیط های خارجی با رویکرد کارکردی و ساختاری، تعیین جایگاه و استراتژی های محتمل در ارتباط با سازمان بنادر و دریانوردی داشت و در مرحله پایانی این مطالعات در بخش طرح جامع اقتصاد، توسعه و پیشرفت دریا محور انجام می شود.

وی تصریح کرد: در مبحث سند توسعه دریایی که ادبیات حکمرانی این سازمان براساس مطالعات آن شکل می گیرد به توسعه و پیشرفت دریایی در همه بخش های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، محیط زیستی، علم و فناوری و امنیتی می پردازد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور اضافه کرد: بخش دیگری که در خصوص آن مطالعه انجام شده و نتیجه آن در اختیار سازمان برنامه ریزی کشور قرار گرفته است کارگروه آمایش سرزمینی طرح ویژه راهبردی توسعه پایدار و یکپارچه جنوب کشور است که در هماهنگی با فرماندهان نیروی دریایی سپاه و ارتش این سند بزودی ارائه می شود تا در سطح ملی به تصویب برسد.

صفایی تاکید کرد : با نگاه جامع به توسعه پایدار در اقتصاد دریا محور در جزایر کشور و حفظ و ارتقاء شرایط و توان این سازمان در بعد امنیتی بدنبال آن هستیم تا این سند را در بخش های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سکونتگاهی و سایر حوزه های اشتغال فعال کنیم؛ مطالعات این سند که پس از ۲ سال به پایان رسیده است به موضوعات مختلفی می پردازد که از جمله آن فرصت های توسعه خوشه فضایی کارکردی جزایر در وضع موجود و پیشنهادهای ظرفیت توسعه برای هر یک از جزایر کشوراست؛ بطور مثال در طرح جامع جزیره ابوموسی، نقطه بندی و جانمایی بصورت موضوعی و موضعی انجام شد به این معنا که چه فعالیتی در چه قسمتی انجام شود.

صفایی اظهار داشت: موضوع مهم دیگری که در دولت سیزدهم با قوت دنبال می شود ارتباط با کشورهای همسایه است؛ اکنون تاثیر ارتباط با کشورهای همسایه در منطقه شمال کشور مشهود است؛ در سنوات گذشته کشورمان کمترین تجارت دریابرد را در این مناطق داشت که امسال تجارت دریابرد را در بندرانزلی به ۴۶ درصد، در بنادر امیر آباد ۶۰ درصد و در بندر نوشهر به ۱۲۰ درصد رساندیم.

وی یادآوری کرد: در حوزه دریایی در جنوب کشور کریدورهایی در حال شکل گیری است که آخرین آن توسط کشورهای روسیه و هند دنبال می شود در این کریدور بندر چنای در شرق هند به بندر ولادی وستوک مسکو در روسیه وصل می شود تا برخی از تجارت شرق روسیه و شرق هند انجام شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور تاکید کرد: در بخش اجرایی و عملیاتی مسیر سنتی بین هند و روسیه که از طریق کانال سوئز انجام می شود حمل کالا از این مسیر ۲۲ تا ۳۰ روز طول می کشد و هزینه انتقال آن پنج هزار دلار برای کشتی های ۴۰ فوت کانتینر دار و چهار هزار و ۲۰۰ دلار برای کانتینر های ۲۰ فوت است.

صفایی اظهار داشت: کریدور عربی نیز که بین مجموعه کشورهای هند، امارات و رژیم صهیونیستی از طریق دریای مدیترانه ایجاد شد بیشتر جنبه سیاسی دارد، حمل کالا از این مسیر زمانبر بوده و هزینه گزافی را بر کشورها تحمیل می کند.

وی گفت: عمر استفاده از این کریدور به دلایلی که مطرح شد اندک خواهد بود و ما با راه اندازی کریدور شمال- جنوب می توانیم زمان انتقال کالا را از بندر بمبئی تا روسیه و قزاقستان کاهش دهیم؛ مطالعاتی نیز در مورد ورود کشتی و انتقال کانتینر به بنادر انجام شده قرار داد هند نهایی شده و در اختیار معاونت حقوقی قرار گرفته است و بزودی این اتصال برقرار خواهد شد؛ حضور این کشور در چابهار که از کشورهای اقتصادی در آینده نزدیک خواهد بود می تواند در اقتصاد کشور نقش آفرین باشد.

وی تاکید کرد: مذاکراتی نیز با کشور چین انجام شده و امیدواریم با سرمایه گذاری آنها انتقال کالا از کشورهای آفریقایی و حاشیه خلیج فارس با کشتی های رورو و از بندر شهید رجایی تا قزاقستان انجام شود؛ در حال حاضر برای نخستین بار چهار فروند کشتی های رو- رو در جنوب توسط سرمایه گذاران خارجی خریداری شده و ترمینال کشتی رو رو در بندر شهید رجایی نیز مهیا شده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور اظهار داشت: هزار دستگاه کامیون تولید داخل و خارجی نیز خریداری شده و در آینده نزدیک این سرویس دریایی کشورهای آفریقایی و عربی را به بندرعباس و از آنجا به ترکیه و مجموعه کشورهای شرق دریای خزر قزاقزستان و روسیه متصل خواهد شد تا غلات قزاقستان به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha