کد خبر 226074
۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۱

کارشناس منطقه اسرائیل در گفتگو با «حیات»؛

تهدید هسته ای غزه اسرائیل را نابود می کند/سرنوشتی شوم برای رژیم صهیونیستی

تهدید هسته ای غزه اسرائیل را نابود می کند/سرنوشتی شوم برای رژیم صهیونیستی

براتی با بیان اینکه سرنوشت این جنگ به جنگ 2006 شبیه می شود، گفت: تهدید هسته ای غزه به دلیل مجاورت نزدیک جغرافیای به قلمرو اسرائیلی ها ممکن نبوده و به شدت مسخره به نظر می آید چرا که با حمله هسته ای به غزه، اسرائیل هم دیگر قابل سکونت نخواهد بود. 

منصور براتی کارشناس ارشد مطالعات اسرائیل در گفتگو با خبرنگار بین الملل حیات با بیان اینکه برای تحلیل جنگ رژیم صهیونیستی با فلسطین باید به راهبرد اسرائیلی‌ها نگاه کرد، گفت: اسرائیلی‌ها با هدف تسلط منطقه‌ای در شمال غزه و تبدیل کردن آن منطقه به حائلی بین خود و نوار غزه، تصمیم دارند این منطقه را به اختیار خود درآورده و کنترل مستقیم آنرا تا زمانیکه در برنامه‌شان است، داشته باشند.

براتی عنوان کرد: تصرف این منطقه به صهیونیست ها کمک می کند تا جلوی حمله نیروهای فلسطینی را قبل از ورودشان به سرزمین های اسرائیلی گرفته و نبرد را در خاک غزه شروع کنند.

وی اظهار کرد: هدف رژیم صهیونیستی تصرف منطقه ای در شمال غزه است که خود شهر غزه نیز در این منطقه قرار دارد. 

این کارشناس منطقه اسرائیل افزود: رژیم صهیونیستی در حال حاضر از سه محور به سمت شهر غزه نزدیک شده و قصد تصرف این شهر را دارد. اولین محور، محور شمال شرقی غزه به اسم بیت حانون و منطقه دوم، منطقه بیت لاهیا در نزدیکی به ساحل شمال شرقی غزه و منطقه شرقی از سوی الزیتون به سمت ساحل نوار غزه است، در حال پیشروی هستند تا به گسترده کردن مناطقشان به هدفشان برسند.

براتی با بیان اینکه این تصرفات چقدر می تواند مشکل رژیم را حل کند، عنوان کرد: همه عوامل و موفقیت رژیم صهیونیستی به این موضوع بستگی دارد که بتواند با سرعت زیاد بدون دردسر از سوی نیروهای مقاومت این منطقه را تصرف کند. هرچند احتمال این موضوع کم است و از سوی، سرعت کند رژیم صهیونیستی و تلفات زیاد آنها در عملیات زمینی باعث می شود نتوانند این منطقه را به تصرف خود درآورند.

وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی اعلام کرد که می توانند طی 48 ساعت گذشته شهر غزه را محاصره کند، خاطر نشان کرد: در ادامه شاهد آن بودیم که با گذشت 72 ساعت از زمان اعلام شده این رژیم نتوانست شهر را محاصره نماید. هرچند اگر رژیم صهیونیستی بتواند این شهر را به تصرف خود درآورد اما نگهداشتن آن به لحاظ استراتژیک برای اسرئیلی‌ها بسیار سخت خواهد بود.

کارشناس منطقه اسرائیل تصریح کرد: رژیم صهیونیستی در جنگ 6 روزه 2006 میلادی در لبنان، مناطقی را تصرف کرد اما در نهایت نتوانست آنرا حفظ کند از این جهت مناطق اشغال شده را به لبنان واگذار نمود.

براتی با بیان اینکه سرنوشت این جنگ به جنگ 2006 شبیه می شود، گفت: امروزه رژیم صهیونیستی نمی تواند مناطقی را که در کنترل آنهاست را نگه دارد. بنابراین بدون آنکه رژیم به هدف خود برسد جنگ به حالت فرسایشی تبدیل و تلفات بسیاری را بر جای خواهد گذاشت.

وی افزود: اگر رژیم صهیونیستی بخواهد فشار زیادی را تحمیل کند، با واکنش و فشار از سوی کشورهای دیگر روبرو خواهد شد. اسرائیل نمی تواند با به تصرف در آوردن خاک غزه آن را جزی از ملحقات خود بداند و این موضوع به راحتی امکان پذیر نیست. اسرائیل فقط این موضوع را مبنی بر آن که برای جلوگیری از حمله، می خواهد منطقه را از لحاظ امنیتی به کنترل خود درآورد، مطرح کند که با عدم همکاری جامعه بین المللی روبرو خواهد شد.

براتی گفت: مناطقی که در حال حاضر در اختیار اسرائیلی ها قرار دارد با فشار تشکلات خود گردان آغاز و در نهایت به فلسطینی ها واگذار خواهد شد.

این کارشناس مسائل اسرائیل در خصوص تهدید هسته ای رژیم صهیونیستی نسبت به مردم بی دفاع فلسطین و منفعل بودن سازمان های بین المللی افزود: این تهدید عملیاتی نیست چرا که این منطقه بسیار کوچک است.این تهدید به دلیل مجاورت نزدیک جغرافیای به قلمرو و خاک اسرائیلی ها ممکن نبوده و به شدت مسخره به نظر می آید چرا که با حمله هسته ای به غزه، اسرائیل هم دیگر قابل سکونت نخواهد بود. 

براتی با اشاره به حادثه چرنوبیل که از سلاح هسته ای نیز استفاده نشده بود و فقط یک فاجعه انفجار نیروگاهی بود،تصریح کرد:در این حادثه کشورهای دیگری مانند سوئد نیز درگیر آثار مخرب این انفجار شده بودند لذا در صورتیکه رژیم صهیونیستی بخواهد این موضوع را رقم بزند، خودش را هدف قرار داده است. 

وی با بیان اینکه «عمیخای الیاهو» وزیر میراث رژیم صهیونیستی، اطلاعات کافی نسبت به این موضوع ندارد، گفت: چنین حملاتی برای خود اسرائیل نیز تهدید محسوب شده لذا حمله اتمی به غزه شدنی نیست و نمی تواند یکی از گزینه های اسرائیل باشد.

کارشناس منطقه اسرئیل با اشاره به محکومیت ها از سوی برخی از کشورها نسبت به سخنان وزیر میراث رژیم صهیونیستی عنوان کرد: کشورهای از قبیل جمهوری اسلامی ایران، برخی از کشورهای عربی، عربستان صعودی، امارات متحده عربی ، بریتانیا و آمریکا نیز این صحبت ها را نقد کردند. موضوع حمله هسته ای به غزه نیز در خود کابینه رژیم صهیونیستی باعث واکنش برخی از مقامات اپوزیسیون شد که از بنیامین نتانیاهو درخواست اخراج این وزیر را  داشتند. با توجه به اینکه نتانیاهو نیز برای مدتی او را از کابینه اخراج کرد.

وی افزود: واکنش های سازمان های بین المللی نسبت به تهدید هسته ای مردم بی دفاع فلسطین بسیار ضعیف بوده است.

براتی با اشاره به اینکه اگر اینگونه تهدیدها از سوی جمهوری اسلامی ایران و یا کشورهای دیگری مانند روسیه رخ می داد حتما با واکنش شدیدی از سوی سازمان بین المللی با عنوان نسل کشی و جنایت، روبرو می شدیم، گفت: واکنش سازمان بین الملل، حقوق بشر و همچنین کشورهای دیگر نسبت به آنچه که می بایست رقم میخورد در سطح کم و با تعدادی محدودی بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha