کد خبر 226028
۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴

معاون اقتصادی استاندار مازندران خبر داد:

فروش محصولات تولیدی مازندران در ۲۷ هزار فروشگاه روسیه

فروش محصولات تولیدی مازندران در ۲۷ هزار فروشگاه روسیه

 معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استاندار مازندران، رویکرد دولت سیزدهم را توسعه مناسبات و افزایش سطح مبادلات تجاری به ویژه با کشورهای همسایه دریای خزر عنوان کرد وگفت : فروش محصولات غذایی و تولیدی مازندران در ۲۷ هزار فروشگاه روسیه انجام می شود.

به گزارش گروه استان‌های حیات، حسن خیریانپور روز چهارشنبه در جلسه ارتباط تصویری با معاون استاندار ولگاگراد روسیه که در محل استانداری مازندران برگزار شد، با بیان اینکه در جریان سفر استاندار مازندران به روسیه، توافقی بین شرکت روماک گستر استان با شرکت های بزرگ زنجیره ای این کشور همسایه امضا شد، افزود: اکنون فرآیند صادرات مرکبات و کیوی از بندرامیرآباد مازندران به روسیه آغاز شده است و آمادگی وجود دارد تا صادرات این محصولات همچنان ادامه داشته باشد.

وی اظهار داشت: با تمهیدات صورت گرفته، نخستین کشتی کانتینری امروز چهارشنبه با حضور استاندار مازندران وارد بندرامیرآباد شد و انتظار است با گمرکات روسیه هماهنگی لازم صورت گیرد تا محموله های صادراتی شامل مرکبات و کیوی که احتمال آسیب دیدگی آنها زیاد است، هرچه سریع تر نسبت به تخلیه کالا اقدام شود.

وی خاطرنشان کرد: این آمادگی بین مراکز دانشگاهی و شرکت های دانش بنیان مازندران وجود دارد تا با مراکز دانشگاهی ولگاگراد روسیه همکاری نزدیک و تنگاتنگی داشته باشند و شرکت های بخش خصوصی ما نیز آماده ورود به بازار روسیه هستند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری مازندران افزود: در سفر یکروزه استاندار ولگاگراد به بندر امیرآباد که در راس هیات ۶۰ نفره صور گرفت، ظرفیت های بندرامیرآباد از نزدیک مورد بازدید قرار گرفت و در سفر استاندار مازندران به روسیه نیز بر فعال شدن کریدور شمال به جتوب تاکید شد و این آمادگی وجود دارد از بندر امیرآباد به عنوان بندر روروی ریلی برای صادرات کالا به روسیه استفاده شود.

خیریانپور با بیان این که پایانه محصولات کشاورزی روماک استان قرارداد فروش محصولات غذایی را در سه فروشگاه زنجیره‌ای روسیه با ۲۷ هزار شعبه امضا کرده است، گفت: در واقع ارزش صادرات محصولات کشاورزی مازندران از این طریق تا ۲۰۰میلیون دلار برآورد شده است.

وی بر لزوم عملیاتی کردن مفاد تفاهنامه امضا شده بین مازندران با استان ولگاگراد روسیه تاکید کرد و گفت: زمینه های بسیار خوبی بین ۲ استان وجود دارد که می تواند زمینه قرارداد تجاری با بخش خصوصی را نیز فراهم کند و در این راستا باید نسبت به تشکیل کارگروهی برای شناسایی موانع و مشکلات فراروی اقدام شود.

وی بیان کرد: اکنون ظرفیت سه بندر بزرگ مازندران در امیرآباد بهشهر، فریدونکنار و نوشهر ۱۲ میلیون تن است که می‌توانیم این ظرفیت را به ۲۰ میلیون تن افزایش دهیم.

معاون استاندار مازندران از آمادگی بخش خصوصی مازندران برای ورود به بازار روسیه و همچنین حضور در سرای تجاری که قرار است در روسیه برپا شود، خبر داد و گفت که انتطار داریم مسئولان ولگاگراد علاوه بر اهتمام بیشتر برای تسریع در راه اندازی سرای تجاری، مشکلات فراروی این مهم را نیز رفع کنند.
خیریانپور بیان کرد: باید زمینه ای فراهم شود تا مفاد تفاهنامه همکاری مازندران با ولگاگراد روسیه، در آینده نزدیک عملیاتی و تبدیل به قرارداد شود تا هر چه سریعتر نسبت به صادرات کالا اقدام لازم صورت گیرد.

وی بر لزوم تهیه فهرستی از ظرفیت های مازندران و ارسال آن به ولگاگراد روسیه تاکید کرد و گفت: در سفر استاندار مازندران به روسیه ۲۴۰ میلیون دلار انعقاد قرارداد امضا شد که بسیار ارزشمند است.

وی گفت: برای نخستین بار فرصت حمل و نقل دریایی برای صادرات کالای مازندران به کشورهای همسایه دریای خزر ایجاد شده است و ظرف مدت سه روز محصولات تولیدی این استان به آستراخان روسیه صادر می شود که خود نقش بسیار مهم و موثری در کاهش هزینه ها و افزایش سرعت کارها دارد.

معاون همکاری های بین المللی استاندار ولگاگراد نیز در این جلسه ویبناری، خواستار همکاری با ایران در زمینه های مختلف صنعتی و اقتصادی شد.

ولادیمیر شکارین با بیان اینکه ولگاگراد از استان های شاخص روسیه در بخش صنعت است، افزود: با ارتقای زیرساخت های حمل و نقل در زمینه تولید و تجارت محصولات کشاورزی و همچنین دستیابی به بازارهای منطقه، آماده هرگونه همکاری با مازندران هستیم.

وی با اشاره با امضای تفاهمنامه بین ولگاگراد با استان مازندران گفت، مفاد این یادداشت تفاهم در دست اجرا است و در همین راستا نیز سرمایه گذاری مطلوبی در زمینه حمل و نقل جاده ای، ریلی و رودخانه ای در ولگاگراد به اجرا گذاشته شده است.

وی با اشاره به اقدامات لازم برای راه اندازی سرای تجاری مازندران در ولگاگراد روسیه، گفت: ظرفیت برای افزایش سطح مبادلات تجاری بین ۲ استان وجود دارد.

استان ولگاگراد روسیه با مساحت ۴۹ هزار کیلومتر مربع در فاصله ۶۵ کیلومتری از دریای خزر قرار دارد. ولگاگراد از جمله پایانه های مهم دریایی روسیه در دریای خزر و یکی از مهمترین نقاط مواصلات رودخانه ای برای تجارت با ایران است.

منطقه آستراخان بخشی از ناحیه جنوب روسیه و وابسته به منطقه اقتصادی ولگا است که واقع شدن این منطقه در مسیر تجارت و کریدورهای حمل و نقلی بستر مناسبی را جهت توسعه زیرساخت های حمل و نقل منطقه از جمله ایران بوجود آورده است.

استان آستراخان از طریق ولگا و دریای خزر به ایران و به وسیله خطوط ریلی و جاده ای به کشورهای جمهوری آذربایجان و قراقستان مرتبط است و در کشورمان ایران نیز بخش بزرگی از صادرات و واردات به روسیه از راه بندر انزلی و امیرآباد در استان های گیلان و مازندران و از طریق آستراخان انجام می شود.

بندر امیرآباد در مازندران به عنوان بزرگ‌ترین بندر حاشیه دریای خزر با قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص باتوجه به سیاست گذاری‌های دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم می‌تواند باشکوفاسازی ظرفیت‌ها، نقش ویژه‌ای در مقاوم‌سازی اقتصاد کشور با توسعه تجارت بین‌المللی و صادرات کالا ایفا کند.

بندر امیر آباد با حدود یک‌هزار و ۳۰۰ هکتار وسعت و همچنین ۲۲۰ هکتار پس کرانه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع، زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی، اسکله رو- رو ریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای سی آی اس با جمعیت بالغ بر ۳۰۰ میلیون نفر ظرفیت فوق العاده‌ای در توسعه اقتصادی و پرش تجاری کشور دارد.

بندر امیرآباد در کنار آنکه یک ظرفیت صادراتی و تجاری در منطقه به شمار می‌رود با دارا بودن کارخانجات متعددی همچون گچ، فولاد، کاغذ و سیلوهای متعدد از بنادر نسل سوم کشور است و عمده ۷.۵ میلیون تن کالای صادراتی کشورهای مختلف جهان از بنادر آستاراخان، آکتائو، اولیا، باکو، گوسان و ماخاچ وارد بندر امیرآباد می‌شود.
اتصال به شبکه ریلی کشور، بهره‌مندی از ۱۵ پست اسکله با ظرفیت ۷.۵ میلیون تن و بهره مندی از ظرفیت اتصال کریدور ترانزیت بین المللی شمال به جنوب از دیگر ویژگی های شاخص بندر امیرآباد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha