کد خبر 225927
۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۸

بازگشت بیش از ۳۰۰ هزار مهاجر افغانستانی از پاکستان به کشور خود

بازگشت بیش از ۳۰۰ هزار مهاجر افغانستانی از پاکستان به کشور خود

سخنگوی دولت موقت افغانستان امروز اعلام کرد: بیش از ۳۰۰ هزار مهاجر افغانستانی از پاکستان به کشورشان بازگشتند.

به گزارش گروه بین الملل حیات، ذبیح الله مجاهد سخنگوی دولت موقت افغانستان امروز سه شنبه اعلام کرد که در پی تصمیم دولت پاکستان، شمار شهروندان افغانستانی که از طریق گذرگاه‌های مرزی تورخم در ولایت ننگرهار و سپین بولدک در ولایت قندهار به کشورشان بازگشته اند، از مرز ۳۰۰ هزار نفر گذشت.

سخنگوی دولت موقت افغانستان در ادامه افزود که افغان‌هایی که به کشورشان باز می گردند، با وسایل نقلیه‌ ای که از سوی طالبان در اختیار آنها قرار می‌ گیرد، به صورت رایگان به مقاصد مورد نظر انتقال می‌ یابند.

به گزارش مرکز رسانه و اطلاع رسانی وابسته به دولت موقت افغانستان، ۱۵ هزار و ۲۷۰ خانواده افغان پس از اول نوامبر- ضرب‌ الاجل تعیین شده از سوی دولت پاکستان برای بازگشت داوطلبانه- به کشورشان بازگشته‌ اند.

به گزارش آناتولی، بیش از ۱.۷ میلیون مهاجر غیرقانونی در پاکستان وجود دارد که بیشتر آنها افغانستانی هستند.

این در حالیست که این مقام طالبان پیشتر با انتشار پیامی اعلام کرده بود: یک کمیسیون عالی رتبه به ریاست عبدالسلام حنفی، معاون نخیت وزیر برای رسیدگی و پاسخگویی به مشکلات مهاجرانی که توسط پاکستان «به اجبار» اخراج می‌شوند، تشکیل شده است. این کمیسیون متشکل از ۳۱ عضو و به دستور ملأ هیبت الله آخوندزاده رهبر طالبان تشکیل شده است.

پاکستان مهلت اول نوامبر را برای مهاجران غیرقانونی افغانستانی تعیین کرده بود تا از این کشور خارج شوند؛ در غیر این صورت با اخراج اجباری مواجه خواهند شد.

دولت اسلام‌آباد اموال مهاجران غیرقانونی را که پاکستان را ترک نکرده اند تا اول نوامبر مصادره خواهد کرد. بر این اساس، یک کارگروه ویژه علیه املاک ساخته شده غیرقانونی هم در سراسر پاکستان اقدام خواهد کرد.

دولت موقت طالبان ۱۲ کمیته ایجاد کرده است تا برای «مهاجران» موضوعاتی از قبیل شناسایی، تشخیص، انتقال، خدمات بهداشتی و اسکان موقت را انجام دهد. همچنین اطمینان داده است که شهروندان می‌توانند بدون ترس به وطن خود بازگردند و «زندگی آبرومندانه» ای را نیز داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha