کد خبر 225823
۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۱

«حیات» گزارش می دهد؛ 

سهامداران عدالت بخوانند/ انتقال رایگان سهام عدالت متوفیان به وراث 

سهامداران عدالت بخوانند/ انتقال رایگان سهام عدالت متوفیان به وراث 

انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث در حالی پس از ۱۶ سال امکان پذیر شد که یکی از سوالات وارثان سهام عدالت این است که باید برای انتقال سهام عدالت متوفی چه کنند؟ 

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ بالاخره پس از کش و قوس های زیاد و چشم انتظاری وارثان سهام عدالت سرانجام از سامانه «میراث» که همان سامانه انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث است، رونمایی شد. در حال حاضر سوالات زیادی در ذهن وارثان سهام عدالت است که به برخی از آنها در این گزارش پاسخ می دهیم. 

آیا انتقال سهام عدالت هزینه دارد؟ 

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در آیین رونمایی از سامانه میراث گفت: انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث که با استفاده از سامانه (میراث) رایگان انجام می‌شود.

مجید عشقی در دهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه ادامه داد: سهام عدالت تقریبا یک جمعیت ۵۰ میلیون نفری را شامل می‌شود که در این مدتِ ۱۷ سال، عده‌ای فوت کردند. دستگاه‌های مختلف به سازمان کمک کردند تا انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث به صورت الکترونیک و بدون هیچ کارمزدی انجام شود، فقط نیاز است یکی از وراث با مدارک لازم به یکی از کارگزاری‌ها مراجعه کند.

ابتدا سجامی شوید!

محمد باغستانی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی خطاب به وارثان سهام عدالت گفت: افراد حتما باید سجامی باشند و برگه انحصار وراثت را داشته باشند.

معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در مورد سامانه میراث ادامه داد: رونمایی از سامانه تسهیم هوشمند و انتقال مکانیزه دارایی متوفیان سهام عدالت به وراث ایشان (سامانه میراث) دغدغه حدود ۱۵ میلیون نفر را حل و فصل کرد.

وی با بیان اینکه بیش از ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر سهامدار سهام عدالت از سال ۱۳۸۴ درگذشته اند، اظهار داشت: امیدواریم با همکاری شرکت‌های کارگزاران بتوانیم برگ زرین دیگری را در ارائه خدمات به جامعه سهامداری رقم بزنیم.
با همه این اوصاف، وارثان سهام عدالت می بایست مراحلی را طی کنند که در ادامه می آید: 

گام نخست: دریافت نوبت

وراث سهام عدالت باید بدانند برای انتقال سهام عدالت به خود لازم است مراحلی را طی کنند. متقاضی انتقال سهام متوفیان سهام عدالت به وراث باید پس از ورود به درگاه ذینفعان بازار سرمایه به نشانی (https://ddn.csdiran.ir) در ابتدا با وارد کردن کد ملی، تاریخ تولد و تاریخ فوت متوفی در بخش «استعلام نوبت پرونده قهری» در درگاه یکپارچه ذینفعان، نسبت به این موضوع که آیا زمان تشکیل پرونده متوفی فرارسیده است یا خیر، اطلاع حاصل کنند. 

گام دوم: مراجعه به کارگزاری

در صورت تائید زمان تشکیل پرونده، متقاضی باید با مراجعه به یکی از دفاتر کارگزاری‌های منتخب نسبت به ارائه مدارک زیر اقدام کند:

۱- تصویر کارت ملی و صفحه اول شناسنامه متوفی

۲- اصل یا تصویر برابر با اصل کارت ملی و صفحه اول شناسنامه تمامی وراث تعیینی در گواهی حصر وراثت 

۳- اصل یا تصویر برابر با اصل گواهی حصر وراثت متوفی (در صورتی که مادر در عداد وراث باشد؛ مستنبط از بند ب ماده ۸۹۲ قانون مدنی برای کنترل حاجب، صفحات شناسنامه مربوط به تعداد فرزندان پدر و مادر متوفی نیز الزامی است)

۴-در صورتی ‌که متوفی دارای وصیت‎نامه رسمی باشد که در گواهی حصر وراثت نیز به آن اشاره شده است، ارائه اصل یا تصویر برابر با اصل وصیت نامه نیز ضروری است.

جدول زمان بندی انتقال سهام متوفیان سهام عدالت به وراث

وراث متوفیان سال ۱۳۸۴ و قبل از آن در تاریخ ۱۵ آبان، متوفیان سال ۸۵ در تاریخ ۲۷ آبان، سال ۸۶ و ۸۷ در تاریخ ۱۱ آذر، سال ۸۸ و ۸۹ در تاریخ ۲۵ آذر، سال ۹۰ و ۹۱ در تاریخ ۹ دی، سال ۹۲ و ۹۳ در تاریخ ۲۳ دی، سال ۹۴ و ۹۵ در تاریخ ۷ بهمن، سال ۹۶ و ۹۷ در تاریخ ۲۱ بهمن، سال ۹۸ و ۹۹ در تاریخ ۵ اسفند، سال ۱۴۰۰ و به بعد در تاریخ ۱۹ اسفند سال ۱۴۰۲ می بایست با مراجعه به درگاه ذینفعان بازار سرمایه به آدرس ddn.csdiran.ir نسبت به تعیین وضعیت زمان تشکیل پرونده برای آغاز فرایند انتقال سهام متوفیان سهام عدالت به وراث اقدام کنند.

پایان پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha