کد خبر 225657
۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵

نمایش دستاوردهای دانش آموزان استان تهران در نمایشگاه فناوری نانو

نمایش دستاوردهای دانش آموزان استان تهران در نمایشگاه فناوری نانو

نمایشگاه بین‌المللی فناوری نانو تهران مکانی برای تبادل اطلاعات و نمایش دستاوردهای شرکت‌های نانویی و دانش‌بنیان به منظور اشتراک تجربه و استفاده از کارگاه‌های آموزشی است که دانش پژوهان استان تهران نیز در آن فعالانه شرکت دارند.

به گزارش گروه استان‌های حیات؛ چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری‌نانو از روز ۱۳ الی ۱۶ آبان‌ ماه ۱۴۰۲ در سالن‌های ملل و خلیج‌فارس در حال برگزاری است و چندین شرکت نانویی در نمایشگاه نانو امسال در حوزه‌های مختلفی نظیر نفت و انرژی، بهداشت و سلامت، آب و محیط زیست، کشاورزی و بسته‌بندی، خودرو، رنگ و پوشش، ساختمان، منسوجات و مواد پیشرفته حضور دارند و دستاوردهای خود را به نمایش می‌گذارند.

با تصویب سند ملی توسعه علوم و فناوری نانو مصوب ۲۴ آبان‌ماه ۱۴۰۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی، دهه سوم پیشرفت فناوری نانو در کشور آغاز و راه برای بهره‌گیری کشور از آثار اقتصادی و اجتماعی فناوری نانو و مشارکت در مسابقه جهانی در این عرصه تا افق ۱۴۱۲ هموارتر شده است.نمایشگاه بین‌المللی فناوری نانو تهران که هر ساله با حمایت ستاد نانو و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می‌شود، مکانی برای تبادل اطلاعات و نمایش دستاوردهای شرکت‌های نانویی و دانش‌بنیان، به منظور اشتراک تجربه و استفاده از کارگاه‌های آموزشی، در موازات این نمایشگاه است.

براساس این سند، ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو وظیفه برنامه‌ریزی، هماهنگی، نظارت، پایش شاخص‌ها و تسهیل اجرای سند را برعهده دارد. سیاست‌ها و برنامه‌های توسعه فناوری نانو تا افق ۱۴۱۲ در محورهای ، مرجعیت علمی و فناوری در حوزه نانو،ارتقای اثرگذاری اقتصادی اجتماعی فناوری نانو با تعیین مأموریت‌های ویژه در حوزه‌های اولویت‌دار صنعتی صادرات پایدار و ارتقای نشان ساخت ایران محصولات نانو در بازارهای منطقه‌ای و جهانی متمرکز است.

دانش‌آموزان پژوهشگر استان تهران در نمایشگاه بین‌المللی فناوری نانو

معاون آموزش متوسطه شهرستان‌های استان تهران، از حضور دانش‌آموزان پژوهشگر عضو پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی استان در چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری نانو خبر داد.

مرتضی تاجیک معاون آموزش متوسطه بیان کرد: نمایشگاه بین‌المللی فناوری نانو تهران که هر ساله با حمایت ستاد نانو و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می‌شود، مکانی برای تبادل اطلاعات و نمایش دستاوردهای شرکت‌های نانویی و دانش‌بنیان، به منظور اشتراک تجربه و استفاده از کارگاه‌های آموزشی، در موازات این نمایشگاه است.

وی همچنین افزود: دانش‌آموزان پژوهشگر عضو پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی که در چهاردهمین جشنواره علمی و پژوهشی در رقابت‌های نانو فناوری رتبه‌های برتر را کسب نموده بودند با هماهنگی قطب کشوری نانو فناوری، در این نمایشگاه در کنار سایر دانش‌پژوهان طرح‌های علمی نانویی خود را به معرض نمایش گذاشتند.

تاجیک ادامه داد: مدارس و دانش‌آموزان استان می‌توانند در این بازه زمانی از نمایشگاه و غرفه‌های دانش‌آموزان شهرستان‌های استان تهران در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، در سالن‌های ملل و خلیج فارس در ساعت ۱۳ الی ۱۶ آبان ماه ۱۴۰۲ – سالن ۵، غرفه ۱۲، دیدن نمایند.

توسعه مراکز ملی آفرینش

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی؛ معاون علمی رئیس‌جمهور در نشست خبری چهاردهمین نمایشگاه فناوری نانو اظهار کرد: ستاد نانو یکی از قدیمی‌ترین ستادها است که قدمت آن به قبل از معاونت علمی بازمی‌گردد و این معاونت جزو یکی از تأثیرگذارترین و جریان‌سازترین ستادها در حوزه ترویج و توسعه علم به‌ویژه در نانو بوده است.

دهقانی گفت: پررنگ‌ترین دستاوردها، ترویج نانو در بین مردم و دانشگاهیان بوده است و همزمان با ظهور فناوری‌های جدید نانو، تعداد زیادی از استادان به سمت تولیدات نانو فناوری حرکت کردند.

پررنگ‌ترین دستاوردها، ترویج نانو در بین مردم و دانشگاهیان بوده است و همزمان با ظهور فناوری‌های جدید نانو، تعداد زیادی از استادان به سمت تولیدات نانو فناوری حرکت کردند.

وی تصریح کرد: تا پایان برنامه هفتم توسعه شش مرکز ملی آفرینش خواهیم داشت که یکی از آنها مرکز آفرینش ریزفناوری‌ها است.

موفقیت‌های ایران در حوزه نانو مقالات

دهقانی با اشاره به موفقیت‌های ایران در حوزه نانو مقالات خاطرنشان کرد: ما درحوزه مقالات و در تولید محصولات نانو رتبه‌های سوم و چهارم دنیا را داشتیم اما نقد جدی این بوده است که این دستاوردهای علمی در جاهای دیگر استفاده شده و سپس به فناوری تبدیل شده است.

معاون علمی رئیس‌جمهور اظهار کرد: حاصل ۲۰ سال تجربه نانو این است که ما شاهد تعداد زیادی فناوری هستیم که باید به کاربرد تبدیل شود و در بحث کاربرد فناوری‌ها به اقتصاد دانش‌بنیان شاهد شکوفایی در ستاد توسعه فناوری نانو هستیم.

دهقانی تأکید کرد: دنیا موفقیت‌های ایران در حوزه نانو را باور دارد و ایران را به عنوان پیشتاز حوزه نانو فناوری می‌شناسند و ما شاهد توسعه همکاری‌های بین‌المللی هستیم و در همه سفرهای بین‌المللی و در این ۱۰ سفری که بنده شرکت کردم حوزه فناوری نانو به عنوان یکی از محورهای اصلی علم و فناوری مطرح بوده است‌.

این نمایشگاه به‌عنوان بزرگترین رویداد نانویی کشور، محل مناسبی برای آشنایی با آخرین دستاوردها و تحولات حوزه فناوری‌ نانو است؛ از این رو، از علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه دعوت می‌شود.

فروش ۳۰ هزار میلیارد تومانی محصولات نانو در سال گذشته

دهقانی با اشاره به فروش ۳۰ هزار میلیارد تومانی سال گذشته محصولات نانویی، از برنامه معاونت علمی برای ایجاد و راه اندازی ۶ مرکز ملی آفرینش فناوری که یکی از آنها در حوزه ریزفناوری و میکروالکترونیک است تا پایان برنامه هفتم توسعه کشور خبر داد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری در بخش دیگری با ابراز امیدواری از اینکه، سال آینده شاهد دوران طلایی در ستاد نانو باشیم، در خصوص برگزاری چهاردهمین نمایشگاه نانو گفت: در بزرگترین رویداد نانویی امسال دستاوردهای چشمگیر و متفاوتی به نمایش گذاشته خواهد شد.

همکاری‌ فناورانه میان استارت‌آپ‌ها و فعالان اکوسیستم نوآوری

نمایشگاه تهران موقعیت مناسبی برای همکاری‌ فناورانه میان استارت‌آپ‌ها و فعالان اکوسیستم نوآوری کشور در مسیر تجاری‌سازی محصولات فراهم می‌آورد.

یکی از تفاوت‌های این دوره از نمایشگاه، حضور پررنگ هیئت‌های تجاری و شرکت‌های خارجی است. چنین فضایی برای گسترش کسب و کار نانویی به خارج از کشور مناسب بوده و شرکت‌ها می‌توانند از این فرصت برای معرفی دستاوردها و توانمندی‌های صادراتی خود استفاده کنند.

از دیگر برنامه‌های این نمایشگاه، ایجاد فضای گفتگو میان صاحبان صنایع با شرکت‌های دانش‌بنیان حاضر در نمایشگاه است تا نیازهای صنایع شناسایی شده و بخش از این نیازهای صنعتی با فناوری‌های داخلی تأمین شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha