کد خبر 225654
۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۳

«حیات» گزارش می دهد؛

گذر «قدس از کربلا» در وصایای شهدا

گذر «قدس از کربلا» در وصایای شهدا

پرداخت به مسئله فلسطین در سیره شهدا و تاکید آنان بر مسئله دفاع از مظلوم در برابر ظالم که در وصایای آنان مشهود است، بار دیگر به ما یادآوری می کند که هم اکنون که غزه در خاک و خون می غلتد، مسلمانان چه وظایفی دارند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ بر کسی پوشیده نیست که همیشه شهدا از زمانه خود جلوتر بوده و به لحاظ بینش سیاسی، اجتماعی، اخلاقی و... دیدی وسیع داشته اند. از طرفی بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران؛ امام خمینی (ره) همیشه بر این دیدگاه شهدا اشراف داشته و در سخنان خود به این مسئله تاکید می کند که باید خواندن «وصایای شهدا» را در اولویت قرار داد.

ایشان همچنین برای تاکید بر این موضوع بیان می کند: «این وصیت‌نامه هایی که این عزیزان می نویسند مطالعه کنید، پنجاه سال عبادت کردید و خدا قبول کند، یک روز هم یکی از این وصیت نامه ها رو بگیرید و مطالعه کنید و فکر کنید».

پرواضح است که قریب به یک قرن است، مسئله فلسطین دغدغه تمام مسلمانان جهان است؛ به ویژه در این روزهایی که غزه حال و هوای دیگری دارد و بیش از 9 هزار نفر تا این لحظه کشته شده اند که از این تعداد 3 هزار و 900 نفر از آنان را کودکان بی گناه تشکیل می دهند، پرداختن به این موضوع در سیره شهدا و تاکید آنان بر مسئله دفاع از مظلوم در برابر ظالم که در وصایای آنان مشهود است، بار دیگر به ما یادآوری می کند که هم اکنون که غزه در خاک و خون می غلتد مسلمانان چه وظایفی دارند.

از آن جمله می توان به وصیت شهید اثنی عشری بعنون اولین شهید ایرانی در فلسطین؛ جاویدالاثر احمد متوسلیان؛ شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید حسن طهرانی مقدم اشاره کرد. آنانی که نماد «مقاومت در برابر ظلم» محسوب می شدند و جملگی به این معنای واحد رسیده بودند که «راه قدس از کربلا می گذرد».

شهید محمدحسین اثنی عشری در 21 سالگی به این درجه رسیده بود که «انقلاب ما به پیروزی رسیده است. آن را به دست بچه‌های دیگر می‌سپاریم و خودمان که توان داریم می‌رویم به مردم فلسطین کمک کنیم. فلسطینی‌ها مستضعف هستند و نیاز به کمک دارند.» در آخر او 10 آذرماه سال 59 به دلیل اصابت ترکش خمپاره به شهادت رسید. وی جزو شهدایی است که هرگز پیکرش به میهن بازنگشت و در کنار دیگر شهدای فلسطین به خاک سپرده شد.

همچنین جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان در متن آخرین سخنرانی اش اشاره می کند که «هر شهری که توسط اسرائیلی‌‏ها محاصره شده را آزاد خواهیم کرد و اسرائیل را به سقوط می‏‌کشانیم. روزی اسرائیل چنان بترسد و در فکر باشد که مبادا از لوله سلاحمان، به جای گلوله، پاسدار بیرون بیاید. با اسرائیل وارد جنگ خواهیم شد و عملیات‏مان را علیه آن‌ها شروع خواهیم کرد. هر کس با ماست؛ بسم‌‏الله! هر کس با ما نیست، خداحافظ! ما با ایمانمان می‌‏جنگیم؛ جندالله با ایمانش می‏‌جنگد. بگذار بوق‏‌های تبلیغاتی رسانه‏‌های صهیونیستی و سران اسرائیل به ما بگویند شما برای خودکشی آمده‌‏اید. ما ثابت می‏‌کنیم که خون ما باعث خواهد شد که سرزمین‏‌های مقدس اسلامی از دست امپریالیزم آمریکا و این رژیم غاصب و فاسد صهیونیستی آزاد بشود».

در گزیده ای از وصیتنامه شهید عباسعلی ارسلان می خوانیم که «پدر و مادرم می دانم موقع آمدنم ناراحت شدید ولی شما هستید که در نزد خداوند اجر دارید. شما صبور باشید و دعا کنید رزمندگان ما هرچه سریع تر پیروز شوند تا راه بسته شده کربلای حسینی از چنگال صهیونیست ها آزاد شود و سپس به قدس عزیز بروند و به یاری امام زمان قدس را آزاد سازند.»

همچنین شهید علیرضا سهایی که در عملیات محرم، سال 1361 در محل پل چم هندی به شهادت رسید؛ در متن وصیتنامه خویش می گوید: «سلام ناقابل مرا به رهبر کبیر انقلاب، این پیر جماران، این قلب و روح ملت برسانید و بگوئید که رزمندگان تا اخرین قطره خونشان را در پای درخت اسلام خواهند ریخت و تا قدس پیش خواهند رفت و تا آزاد نکنند از پای نخواهند نشست».

شهید فریدون امرایی از شهدای استان لرستاد در بخشی از وصیتنامه خود بر مسئله فلسطین و دفاع از آن تاکید کرده و اشاره می کند: «آیا انسان‌های پاک بینش هرگز قبول می‌کنند که خون‌آشامان اسرائیلی قدس عزیز را اشغال کنند و خود را نیز مسلمان بدانند و هیچ‌گونه حرکتی جهت آزادی آن انجام ندهند.»

 سردار شهید حاج قاسم سلیمانی چند ماه قبل از شهادتش درباره پاره‌تن اسلام بیان داشته بود: «به همه اطمینان دهید که ایران اسلامی، هر میزان هم که فشارها افزایش یابد و محاصره‌اش تنگ‌تر شود، فلسطین این نگین جهان اسلام و قبله اول مسلمانان و محل معراج رسول خدا (ص) را تنها نخواهد گذاشت. هرگز در ازای زرق و برق و لاشه این دنیا، از این واجب دینی یعنی «حمایت از فلسطین» دست نخواهیم کشید. دفاع از فلسطین مصداق واقعی دفاع از اسلام و قرآن است و هر کس ندای شما را بشنود و به یاری شما نشتابد مسلمان نیست».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha