کد خبر 225477
۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۳

۶ فرمانی که رئیس‌ جمهور "ویژه کردستان" صادر کرد

۶ فرمانی که رئیس‌ جمهور "ویژه کردستان" صادر کرد

رئیس‌جمهور در سفر اخیر خود به کردستان ۶ فرمان مهم به استاندار صادر کرد که خبرنگار تسنیم آن را بازگو کرده است.

به گزارش گروه استانی حیات؛ آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی پنج‌شنبه و جمعه هفته گذشته ( 11 و 12 آبان ماه جاری) همراه با هیئت دولت سفری دو روزه به کردستان داشتند. سفری که پر از خاطرات شیرین، برکات و دستاوردهای زیادی برای مردم و استان بود. از همنشینی و در بین مردم بودن تا بهره‌برداری از پروژه‌های 20 تا 27 ساله که سالیان سال رها شده بود و در دولت قبل نیز به صورت نمایشی و سوری افتتاح شده بود!

رئیس‌جمهور در این سفر دیدارهای مختلف با اقشار مختلف مردم؛ خانواده‌های معظم شهدا، علما، نخبگان، جوانان، کارآفرینان، فعالان فرهنگی، سیاسی و اقتصادی داشت و در هر نشست بیشتر ترجیح می‌داد که دغدغه‌ها را با سعه صدر گوش دهد تا سخنرانی کردن؛ آیت‌الله رئیسی می‌گفت هدفم از سفرهای استانی از جمله کردستان شناسایی و دیدن مشکلات استان از نزدیک و شنیدن درددل‌های مردم است وگرنه می‌توان در تهران نشست و گزارش دریافت کرد.

وی در این دیدار خطاب به استاندار کردستان 6 فرمان صادر کرد که خبرنگار تسنیم به تشریح آن پرداخته است. آیت‌الله رئیسی گفت: «بومی‌گزینی در ادارات، تمرکز بر تقویت بخش کشاورزی در حوزه کالاهای اساسی، جلوگیری از توقف کارها در روند بروکراسی، کنترل رشد نقدینگی و کسری بودجه، ایجاد کارگروهی برای اشتغال فارغ‌التحصیلان  و ایجاد بازارچه‌های دائمی برای عرضه صنایع‌دستی» در اولویت مدیریت استان قرار گیرد.

رئیس‌جمهور نخست بر اولویت بومی‌گزینی در ادارات کردستان تأکید کرد و افزود: باید در شرایط مساوی و وقتی نیروی فارغ‌التحصیل و توانمند در استان وجود دارد، از آن استفاده شود و لزومی ندارد که از خارج از استان، نیرو به کردستان آورده شود؛ دستوری که دغدغه‌ همه نخبگان کردستانی است و تاکنون در بخش‌های مختلف در حق آنان جفا شده است.

وی با بیان اینکه استان کردستان در بخش اقتصادی دارای ظرفیت‌ها و زمینه‌های بسیار خوبی از جمله کشاورزی، گردشگری و برخوردار از مزیت مرز است، تصریح کرد: امروز باید مسئولان استانی مرزها را برای کردستان یک فرصت بدانند و از این ظرفیت برای تبادلات تجاری، اقتصادی و بین‌المللی بهره‌گیری کنند؛ سیاست دولت، امروز مبتنی بر سیاست همسایگی و تعامل و تبادل ظرفیت‌ها با کشورهای منطقه و همسوست و کردستان نیز کاملاً این ظرفیت را دارد که در این زمینه نقش‌آفرینی کند.

آیت‌الله رئیسی بر ضرورت برنامه‌ریزی برای ایجاد تحول در بخش کشاورزی استان کردستان تأکید کرد و گفت: این برنامه‌ریزی‌ها باید به نحوی باشد که کردستان با توجه به ظرفیت‌های خود در تولید کالاهای اساسی از جمله گندم بتواند استقلال کشور را حفظ و از خرید خارجی بی‌نیاز کند.

وی با انتقاد از اینکه نباید کارها به خاطر بروکراسی اداری که همه از آن خسته شده‌اند و باعث نارضایتی شده است، متوقف بماند. باید موانع را از پیش پای کارآفرینان و سرمایه‌گذاران برداریم، مانع‌زدایی همواره مورد تأکید رهبر انقلاب بوده و مخاطب دستور ایشان هم ما هستیم. نباید که نظر یک کارشناس روند کار را قفل کند. مسئولان و کارکنان همواره پاسخ‌گوی مردم باشند.

رئیس‌جمهور کسری بودجه و رشد نقدینگی را از عوامل تورم دانست، اما در عین حال تأکید کرد: اگر رشد نقدینگی به درستی هدایت شود می‌تواند به تولید کمک کند. وضعیت رشد اقتصادی در سال‌های قبل برای همه مشخص بود؛ رشد اقتصادی سال گذشته 4 درصد بود اما امسال 6.2 درصد است اما آنچه اهمیت دارد، حفظ و ارتقای این عدد است. همه فعالان اقتصادی باید نسبت به رشد اقتصادی و افزایش بهره‌وری حساس باشند.

وی به موضوع ایجاد اشتغال برای جوانان تحصیل‌کرده استان کردستان نیز اشاره کرد و با تأکید بر اینکه دانشگاه‌ها موظفند براساس نیاز کشور و مبتنی بر نیازسنجی بازار کار، دانشجو جذب کنند، عنوان کرد: ما دانشگاه را از آن جهت اتاق فکر دولت نامیده‌ایم که نظام مسائل کشور را احصا و برای آن راهکار ارائه کند و علم را در کنار کشاورزی و صنعت بیاورد.

رئیس‌جمهور در همین راستا و با تأکید بر ضرورت انجام یک اقدام ویژه برای اشتغال جوانان تحصیل‌کرده کردستانی، دستور داد کارگروهی متشکل از معاون اجرایی رئیس جمهور، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و استاندار راهکارهای رفع مشکل بیکاری نیروهای تحصیل‌کرده این استان را بررسی و در این زمینه راهکار ارائه دهند.

وی بر ایجاد بازار دائمی برای عرضه محصولات صنایع دستی بانوان کارآفرین استان و ارائه تسهیلات به کارآفرینان این بخش تأکید کرد و ابراز داشت: حمایت از صنایع دستی استان کردستان از مسائل اولویت‌دار دولت و از جمله وظایف همه بخش‌ها و دستگاه‌های اجرایی است.

رئیس جمهور با اشاره به مسئله فضای کسب و کار در استان کردستان افزود: قوانینی که در این حوزه داریم قوانین کمی نیست و باید قوانین اجرا شود؛ من از مدیران استانی می‌خواهم که با حساسیت پیگیری کنند تا این قوانین اجرایی شود. فضای کسب و کار باید کاملاً فضای تضمین شده برای افرادی باشد که می‌خواهند فعالیت اقتصادی کنند.

 براساس گزارش مرکز آمار؛ کردستان بالاترین نرخ تورم را میان استان‌های کشور دارد، کردستان در سرانه تسهیلات دریافتی بانکی در رده آخر کشور است. کردستان از لحاظ محیط کسب و کار بدترین استان کشور معرفی شده است. کردستان از لحاظ چک‌های مبادله‌ای صدرنشین کشور است.

حال می‌ماند تکلیف سختی که استاندار کردستان بر دوش دارد و باید منتظر ماند و دید که آیا وضعیت استان در ماه‌های آینده بهبود خواهد یافت یا همچنان در این حوزه‌ها خیر؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha