کد خبر 225292
۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۳

سخنگوی شورای رقابت در گفتگو با «حیات»:

گران فروشی خودرو به بهانه آپشن ممنوع است

گران فروشی خودرو به بهانه آپشن ممنوع است

سخنگوی شورای رقابت با بیان اینکه امسال تنها دو بار مجوز افزایش قیمت برای خودرو صادر شده است، گفت: شورای رقابت به هیچ عنوان صرفا به دلیل تغییر آپشن مجوز افزایش قیمت خودرو را نمی دهد. 

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ سپهر دادجوی‌ توکلی در پاسخ به سوال «حیات» مبنی بر اینکه آیا مجوز افزایش قیمت خودرو به دلیل تغییر یا افزودن یک آپشن صادر می شود؟ گفت: خیر، در حوزه قیمت ‌گذاری خودروهای جدید و سابق به بدنه کارشناسی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعتماد داریم. در مورد جزئیات افزودن آپشن که برای هر خودرو ممکن است اتفاق بیفتد، بنا به ضرورت، هیات نظارت شورای رقابت موضوع را مورد بررسی قرار می‌ دهد.

افزایش دو مرحله ای قیمت خودرو طی امسال 

سخنگوی شورای رقابت با اشاره به افزایش قیمت خودرو به «حیات» گفت: ما طی امسال، دو بار یعنی یک بار اول سال و یک بار در تیرماه قیمت های خودرو را اعلام کردیم. 

توکلی در پاسخ به سوال «حیات» مبنی بر اینکه خودروسازان صرفا با افزودن یک آپشن، نام خودرو را تغییر می دهند و درخواست قیمت گذاری جدید دارند، آیا این درست است؟ گفت: به هیچ عنوان شورای رقابت صرفا برای تغییر یا افزودن یک آپشن به خودرو، قیمت جدید نمی دهد. یک بار در اول سال افزایش قیمت همه خودروها را اعلام کردیم. بار دوم نیز شورای رقابت، تغییرات اجباری استاندارد و به روز رسانی قیمت خودروها را اعلام کرد. بار سوم نیز در مورد ۵ محصول جدید سایپا بود. وزارت صمت تایید کرد که ۵ محصول سایپا جزو خودروهای جدید هستند و به همین دلیل، شورای رقابت اقدام به قیمت گذاری آنها کرد. در حالت عادی وزارت صمت، این موارد را بررسی می‌ کند و اساسا بنا بر درخواست معاونت دفتر صنایع حمل‌ و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت، الباقی فرآیند انجام می‌ شود.

وظیفه شورای رقابت در فرایند قیمت گذاری

سخنگوی شورای رقابت با بیان اینکه این شورا به‌ عنوان یک نهاد نظارتی و سیاست ‌گذار است، گفت: در حقیقت بر اساس تعریف قانون، زمانی که انحصار در یک بازار وجود دارد، متخصصان شورای رقابت وظیفه دارند دستورالعملی را تدوین کنند و بر اجرای آن دستورالعمل نظارت داشته باشند؛ اینکه تولیت یک سامانه را داشته باشد یا تک‌به‌تک محصولات را پس از تغییرات خودروها مورد بررسی قرار دهد، این ظرفیت وجود ندارد.

به گزارش «حیات»، شائبه تخلف برخی خودروسازان مبنی بر افزودن یک آپشن به خودرو پیش آمده بود. مشتریان گلایه مند بودند که خودروسازان با افزودن یک آپشن، نام خودرو را تغییر داده و مدل پلاس آن خودرو را پیشنهاد داده اند که سخنگوی شورای رقابت در این مورد شفاف سازی کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha