کد خبر 225253
۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۳

«حیات» گزارش می دهد؛

هشدار! انتشار ریزگردهای تالاب گاوخونی به تهران و کشورهای همسایه

هشدار! انتشار ریزگردهای تالاب گاوخونی به تهران و کشورهای همسایه

یک استاد خاک شناسی با اشاره به اینکه چشمه ریزگردها تالاب گاوخونی فعال شده است، گفت: ریزگردهای این تالاب درصورت خشکسالی به تهران و کشورهای همسایه خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، براساس مطالعات ده سال اخیر، روند خشکسالی و بیابان زایی در استان اصفهان و خصوصا بخش شرقی آن قوت گرفته است. اصفهانی که به نصف جهان معروف شد این روزها تشنه تر از هر روز است و می تواند به زودی به یکی از چشمه های مهم ریزگرد در کشور تبدیل شود. 

به گزارش کارشناسان، آمار خشکسالی استان اصفهان در حوضه های آبریز گاوخونی، بن سامان، مهیار شمالی، لنجانات، دامنه، نجف آباد و یان چشمه به 100 درصد رسیده است. حوضه هایی که بالقوه توان این را دارند که ایران و حتی کشورهای همسایه را تحت تاثیر ریزگردهای خود قرار دهند.

هزاران هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان پهناور اصفهان مدت هاست که به علت کمبود آب و افزایش شوری خاک دیگر قابل کشت نیست و همین زمین ها اکنون به یکی از منابع و کانون های فوق بحرانی برای انتشار گرد و غبار تبدیل شده است.

تالاب گاوخونی نیز اکنون به آتش زیر خاکستری بدل شده است که به علت خشکسالی سبب افزایش پنج برابری نرخ فرونشست گرد و غبار شده است.

هشدار/ انتشار ریزگردهای تالاب گاوخونی به تهران و کشورهای همسایه

بهناز جلیلی استاد خاک شناسی درخصوص خشکسالی استان اصفهان به خبرنگار اجتماعی حیات گفت: تالاب حیاتی گاوخونی به وسعت حدود 500 کیلومتر یکی از حوضه های مهم آبریزی در این استان است که خشک شدن آن سبب بروز اتفاقات ناخوشایند بسیاری می شود.

وی با اشاره به اینکه مقدار رس موجود در بافت تالاب پس از خشکسالی به شکل چشمگیری افزایش یافته است، افزود: اگر تالاب گاوخونی به واسطه حقابه زیست محیطی خود در اسرع وقت احیا نشود این تالاب به یکی از چشمه های ریزگرد سمی تبدیل خواهد شد.

این استاد خاک شناسی در این باره توضیح داد: ریزگردهای تالاب نه تنها اصفهان بلکه پایتخت، استان ها و کشورهای همسایه را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

جلیلی تاکید کرد: واقعا عجیب است که چرا وزارت نیرو با وجود بارش های مطلوب سال 1401 حاضر به رهاسازی حقابه تالاب بین المللی و حیاتی گاوخونی نشد.

وی ادامه داد: متاسفانه طی دو دهه اخیر آب به صورت مستمر وارد تالاب نشده است، لذا تالاب به مرور زمان خشک شد و زاینده رود نیز تحت تاثیر این تالاب به خشکی گروید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha