کد خبر 224708
۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۹

سامانه انتقال سهام عدالت متوفیان رونمایی می شود

سامانه انتقال سهام عدالت متوفیان رونمایی می شود

سهام عدالت سه میلیون و ۷۰۰ هزار متوفی در حالی در طول ۱۸ سال گذشته غیر قابل انتقال به وراث بود که رئیس سازمان بورس خبر از رونمایی سامانه میراث برای انتقال این سهام در روزهای آینده داده است.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ برای انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث آنها یک قدم تا اجرا مانده و در روزهای آینده قرار است شاهد مرحله جدیدی از تعیین تکلیف سهام عدالت این گروه باشیم.

معاون سمات در این مورد گفت: پیش‌بینی می‌کنیم تا قبل از پایان امسال انتقال سهام عدالت همه متوفیان به وراث تعیین تکلیف شود.

محمود حسنلو معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار در همایش تشریح فرآیند انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث ادامه داد: رونمایی از سامانه تسهیم هوشمند و انتقال مکانیزه دارایی متوفیان سهام عدالت به وراث ایشان (سامانه میراث) دغدغه حدود ۱۵ میلیون نفر را حل و فصل می‌کند.

وی با بیان اینکه بیش از ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر سهامدار سهام عدالت از سال ۱۳۸۴ درگذشته‌اند، افزود: درحال‌حاضر بیش از ۴۴ میلیون نفر در سامانه سجام ثبت نام کرده‌اند که این موضوع برای شرکت‌های کارگزاری یک فرصت ویژه را شکل داده است.

در همین رابطه، رئیس سازمان بورس امروز با اشاره به رونمایی از سامانه انتقال سهام عدالت متوفیان، گفت: بر این اساس با اعلام برنامه از طرف شرکت سپرده‌گذاری برای زمان‌بندی مراجعه وراث، انتقال سهام متوفیان به وراث آنها به صورت رسمی آغاز شود.

مجید عشقی با قدردانی از همکاری قوه قضاییه برای راه‌اندازی طرح ملی انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث افزود: همایش تشریح فرآیند انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث با حضور نمایندگان بیش از ۱۰۰ کارگزاری برگزار شد تا این پروژه با مشارکت کارگزاران آغاز شود، و در مرحله بعدی دفاتر الکترونیک قضایی نیز به این فرآیند اضافه خواهند شد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان‌ اینکه یکی از دغدغه‌های وراث متوفیان سهام عدالت در طول ۱۸ سال گذشته تعیین تکلیف انتقال سهام بود، تصریح کرد: بر این اساس با اعلام برنامه از طرف شرکت سپرده‌گذاری برای زمان‌بندی مراجعه وراث، و با رونمایی از سامانه میراث، مشکلات انتقال سهام حدود ۱۵ میلیون نفر ایرانی برطرف خواهد شد.

بر اساس آخرین اطلاعات، بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزار سهامدار سهام عدالت از سال ۱۳۸۴ فوت کرده‌اند که زیرساخت‌های لازم برای تعیین تکلیف انتقال سهام این تعداد متوفی فراهم شده است و در روزهای آتی با رونمایی سامانه میراث، این طرح ملی وارد مرحله عملیاتی می‌شود.

اعلام جدول زمان‌بندی و جزئیات تشکیل پرونده در سامانه میراث

محمد باغستانی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: با تلاش متخصصان و کارشناسان شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، سامانه انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث با نام میراث آماده بهره‌برداری است، به طوری که این سامانه تست‌های فنی، امنیتی و پایداری خود را با موفقیت پشت سر گذاشته است.

وی با قدردانی از همکاری مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه، سازمان بورس و اوراق بهادار و کارگزاران منتخب برای راه‌اندازی طرح ملی انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث افزود: در مرحله نخست این طرح با مشارکت تمامی شعب ۸ شرکت کارگزاری مفید، آگاه، پارسیان، بانک سامان، بانک ملت، بانک ملی، اقتصاد بیدار و مبین سرمایه در سراسر کشور آغاز خواهد شد.

باغستانی با بیان‌ اینکه همایش تشریح فرآیند انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث با حضور نمایندگان بیش از ۱۰۰ کارگزاری برگزار شده است، تصریح کرد: سایر شرکت‌های کارگزاری و دفاتر الکترونیک قضایی نیز در آینده نزدیک به فرایند انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث افزوده خواهند شد تا ارائه خدمات به ذی‌نفعان این طرح ملی در سراسر کشور افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در اختیار داشتن برگه انحصار وراثت و سجامی بودن یکی از وراث را از مهم‌ترین مدارک برای مراجعه به شرکت‌های کارگزاری اعلام کرد و گفت: این شرکت در این فرایند از سرخط‌های شماره دار، هیچ پیامکی ارسال نخواهد کرد و مردم نباید به این گونه پیامک‌ها توجه کنند.

وی خاطرنشان کرد: وراث سهام عدالت برای دریافت جدول زمان‌بندی و تشکیل پرونده باید به درگاه ذی‌نفعان بازار سرمایه به آدرس ddn.csdiran.ir و برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای این طرح ملی به رسانه‌های رسمی مراجعه کنند.

به گزارش «حیات»، بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزار سهامدار سهام عدالت از سال ۱۳۸۴ فوت کرده‌ اند که زیر ساخت‌های لازم برای تعیین تکلیف انتقال سهام این تعداد متوفی فراهم شده و در روزهای آینده قرار است با رونمایی سامانه میراث، این طرح ملی وارد مرحله عملیاتی می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha